کد خبر : 24512

پیاز داغ | نگهداری پیاز داغ | نگهداری پیاز داغ در فریزر

پیازداغ یا پیاز سرخ‌کرده یکی از چاشنی‌ها و از عناصر اصلی غذاهای ایرانی است که در اغلب غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. در این مطلب به معرفی روش‌هایی برای نگهداری بهتر سیر و پباز داغ در فریزر می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

روش نگهداری پیاز داغ و سیر داغ در فریزر

پیازداغ یا پیاز سرخ‌کرده یکی از چاشنی‌ها و از عناصر اصلی غذاهای ایرانی است که در اغلب غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. در این مطلب به معرفی روش‌هایی برای نگهداری بهتر سیر و پباز داغ در فریزر می‌پردازیم. 

پیاز داغ و سیر داغ، به پیاز و سیر سرخ شده گفته می شود. بر خلاف سیر که معمولا تنها به شکل طلایی یا کمی تیره تر سرخ می شود، پیاز سرخ شده را با توجه به هر غذایی باید به نوعی متفاوت تهیه کرد. ازجمله پیاز نگینی کاراملی و به هم چسبیده، پیاز خلالی نازک چیپسی برای تزئین، پیاز خلالی سرخ شده طلایی برای خورش ها، پیاز نگینی طلایی شده برای سوپ ها و پیازهای بزرگ چیپسی برای سایر خوراک ها. بهتر است پیاز داغ را همان موقع طبخ غذا تهیه کنید اما اگر به دلیل مشغله های کاری، زمان کمی برای آشپزی دارید، می توانید با منجمد کردن پیاز داغ و سیر داغ در فریزر، در هنگام پخت غذا به اندازه نیاز از آن بردارید و کمی به آشپزی خود سرعت ببخشید. البته شایان ذکر است که سیر و پیاز منجمد هرگز به پای پیاز داغ و سیر داغ تازه نمی رسد و عطر و خاصیت کمتری دارد.

نکات اصلی برای نگهداری از پیازداغ در فریزر

استفاده از پیاز با کیفیت

برای تهیه پیاز داغ که می خواهید آنرا به مدت طولانی نگهداری کنید حتما باید از پیازهای کاملا سالم و با کیفیت استفاده کنید. اگر داخل پیاز نرم است و بوی نامطبوعی دارد از آن استفاده نکنید، چون پس از گذشت مدتی پیاز داغ خراب می شود.

خرد کردن و جوشاندن پیاز

پیاز ها را در ابعاد و اندازه های دلخواه خرد کنید. در یک قابلمه جادار به میزان کافی آب جوش بیاورید. پیازهای خرد شده را به مدت چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کمی نرم شود.( نباید له شود) پیازها را داخل آبکش ریخته و رویش آب سرد بگیرید.

خشک کردن پیاز

بعد از خارج شدن آب پیازها، آن ها را روی یک پارچه آشپزخانه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شود. یک تابه یا قابلمه نچسب و بزرگ را روی حرارت قرار داده و بعد از آنکه داغ شد به میزان کافی روغن سرخ کردنی در آن بریزید. به دلیل جوشاندن، پیاز خیلی روغن را به خود جذب نمی کند اما نمی توانید با روغن کم هم به نتیجه دلخواه برسید. اجازه دهید تا روغن داغ شود.

سرخ کردن پیاز

مقدار کمی از پیاز را با نمک و زردچوبه سرخ کنید. بلافاصله پس از آماده شدن آن را از روغن خارج کنید تا نسوزد. پیاز سرخ شده را در یک آبکش فلزی یا بر روی یک حوله کاغذی بریزید تا روغن اضافی آن خارج شود. این پیاز را می توانید در یخچال و یا فریزر نگهداری کنید. پیاز داخل یخچال باید در ظرف در بسته باشد.

ظرف مناسب فریز کردن

برای منجمد کردن پیاز در فریزر حتما کیسه زیپ دار استفاده کرده و آن را با یک نی هواگیری کنید. روش هایی که ذکر کردیم، شما را به پیاز داغ چیپسی می رساند. اگر می خواهید پیاز داغ شما قهوه ای و به هم چسبیده باشد و برای آش رشته مناسب باشد، نیازی نیست تا آن را از قبل بجوشانید بلکه باید ابتدا بدون روغن، پیاز را با کمی نمک در قابلمه تفت دهید تا کمی سبک شود و سپس به آن روغن اضافه کنید. برای این نوع پیاز داغ، نیازی به گرفتن روغن نیست.

تا چه زمانی می توان پیاز داغ را در فریز نگهداری کرد؟

نهایتا تا ۶ ماه. البته بهتر است هر ۲ ماه یک بار، به اندازه مصرف پیاز داغ تهیه کنید. اگر از پیاز داغ آماده استفاده می کنید، حتما به تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی توجه کنید.

دلیل کپک زدن پیاز داغ چیست؟

رایج ترین دلیل کپک زدن پیاز داغ، آلوده بودن ظرف و یا عرق کردن پیاز های سرخ شده است. حالا چاره چیست؟

اول اینکه از ظروف کاملا خشک و تمیز استفاده کنید.

دوم اینکه ظرف را به همراه درب آن ، در فریزر سرد کرده و سپس پیازهای سرخ شده ای که کاملا سرد شده را داخل آن بریزید و در ظرف را سفت ببندید. هنگام برداشتن از پیاز داغ از قاشق های تمیز و خشک استفاده کنید.

تهیه و نگهداری سیر داغ

این روش را می توانید برای سیر نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که سیر خیلی سریع می سوزد و باید مراقب باشید. توجه داشته باشید که روش سرخ کردن و نگهداری سیر تفاوتی نداردف فقط باید سیر داغ را با حرارت ملایم تری درست کنیم.

ترفند سرخ کردن پیاز داغ مجلسی

برای اطلاع از ترفند سرخ کردن پیاز داغ مجلسی و آماده برای هر چهار فصل سال با ما در ادامه همراه باشید.

منبع چی‌شی
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    مرسی خوبوعالی

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی