کد خبر : 24395

برنج | شفته شدن برنج

در این مطلب برخی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل و راهکارهای جلوگیری از آن را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به گزارش ورنداز :

علت شفته شدن برنج چیست؟

در این مطلب برخی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل و راهکارهای جلوگیری از آن را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شفته شدن برنج یکی از مشکلاتی است که بیشتر آشپزها برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند. احتمال بروز این اتفاق ناخوشایند برای همه ما وجود دارد اما با رعایت چند نکته ساده در تهیه برنج می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و برنجی یکدست، با قد کشیده و کیفیت مناسب تهیه کرد. برای جلوگیری از بروز این مشکل ابتدا باید با علت شفته شدن برنج آشنایی داشته باشید.

چرا برنجم شفته شده

برنج شفته چیست؟

برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که میزان جوشیدن آن در آب بیش از مقدار لازم بوده باشد و در اثر این اتفاق حالت خمیری و چسبندگی پیدا کرده باشد. بسیاری از افراد برنج شفته را با برنج کته اشتباه می‌گیرند، در حالیکه این دو کاملا متفاوت هستند. برنج شفته بیش از اندازه نرم شده و تشخیص دانه‌های برنج از هم مشکل است اما برنج کته بافت نرم و چسبنده را با حفظ ظاهر دانه‌ها دارد.

علت شفته شدن برنج چیست؟

دلایل زیادی برای شفتگی برنج وجود دارد اما مهم‌ترین دلیل آن استفاده بیش از اندازه آب برای جوشاندن برنج است. مقدار آب مصرفی برای جوشاندن برنج باید متناسب با مقدار برنج باشد، در غیر این صورت برنج شفته و خمیری می‌شود. به علاوه زیاد ماندن برنج در آب جوش نیز علت دیگری برای بروز این مشکل است. البته در بعضی موارد این مشکل به دلیل تازه کشت بودن برنج رخ می‌دهد. برنج تازه کشت نیاز به جوش کمتری دارد و زودتر از برنج‌های دیر کشت نرم می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از شفته شدن برنج

همان‌طور که گفته شد شفته شدن برنج یک اتفاق ناخوشایند در آشپزی است. به خصوص زمانی که قصد آماده کردن برنج برای میهمانی خود را داشته باشید، استرس و نگرانی شفته نشدن چندین برابر می‌شود. در اینجا چند راهکار که مانع بروز این مشکل می‌شوند را توضیح خواهیم داد.

خیس کردن برنج در آب نمک

علت شفته شدن برنج در بسیاری از موارد، خیس کردن آن در آب معمولی است. به منظور جلوگیری از این مشکل بهتر است برنج خود را یک تا دو ساعت قبل از جوشاندن و آبکش کردن داخل آب نمک خیس کرد. معمولا برای تهیه برنج به صورت آبکش به ازای هر یک پیمانه ای یک قاشق غذاخوری نمک و برای تهیه برنج کته به ازای هر دو پیمانه از یک قاشق نمک استفاده می‌شود.

استفاده از قابلمه مناسب

استفاده از قابلمه مناسب دیگر راهکاری است که از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند. قابلمه انتخابی برای تهیه برنج آبکش و پخت برنج باید متناسب با مقدار برنج شما باشد. برنج در قابلمه کوچک فضایی برای باز شدن نخواهد داشت و در نتیجه شفته می‌شود. برای انتخاب سایز قابلمه تهیه برنج یک ترفند وجود دارد و آن، انتخاب قابلمه‌ای است که دو برابر حجم برنج خام مورد نظر شما، حجم داشته باشد.

آبکش کردن به موقع

ترفند دیگری که مانع شفته شدن برنج می‌شود، آبکش کردن به موقع آن است. دیر آبکش کردن برنج باعث نرم شدن و شفتگی آن می‌شود و زود آبکش کردن از قد کشیدن برنج جلوگیری کرده و موجب سفت ماندن بافت برنج می‌شود. آبکش کردن برنج باید زمانی انجام شود که دانه‌ها نه بیش از اندازه سفت و نه بیش از حد نرم باشند. بهترین زمان انجام این کار، وقتی است که سطح دانه برنج دو ترک خورده باشد.

شستن برنج با آب ولرم

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به علت شفته شدن برنج عنوان کرد، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن است. این اشتباه که توسط بسیاری از خانم‌ها انجام می‌شود، باعث شوک وارد شدن به برنج شده و مانع قد کشیدن آن می‌شود. آبی که برنج آبکش شده با آن شسته می‌شود باید ولرم تا کمی سرد باشد. آب کاملا سرد مانع قد کشیدن برنج شده و آب گرم آن را خمیر می‌کند.

هم نزدن برنج

دیگر راهکار مناسبی که مانع شفته شدن برنج می‌شود، هم نزدن آن حین جوشیدن است. در واقع برنج در زمان جوشیدن هیچ نیازی به هم زدن ندارند و انجام این کار باعث خمیری و شفته شدن برنج می‌شود. در صورت لزوم این کار باید با پشت قاشق و کاملا آرام انجام شود.

استفاده از روغن

یکی دیگر از ترفندهایی که از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند، استفاده از روغن است. اضافه کردن کمی روغن در زمان جوشیدن برنج برای آبکش کردن موجب می‌شود که دانه‌های برنج از هم جدا شده و به هم نچسبند. در تهیه برنج کته نیز اضافه کردن روغن، احتمال شفته شده را کاهش داده و ظاهر دانه‌های برنج را براق و زیبا می‌کند.

استفاده به اندازه از آب

در نهایت آخرین موضوعی که برای تهیه برنج دانه و یکدست باید به آن توجه داشت، استفاده به اندازه از آب برای جوشاندن برنج و بعد از آبکش کردن آن است. مقدار مناسب آب برای جوشاندن برنج آبکش به حدی است که سطح آب ۲-۳ بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. بعد از آبکش کردن برنج نیز تنها یک بار آب ریختن روی آن برای جدا شدن دانه‌ها کفایت می‌کند و انجام بیشتر این کار باعث خمیر شدن آن می‌شود.

منبع چی‌شی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی