کد خبر : 24305

عرق کردن | بوی بد بدن

تغییرات ناگهانی در بوی بدن اغلب نشانه مشکل جدی نیست. ساده‌ترین راه برای اینکه بدانید باید نگران باشید یا نه، این است که بدانید آیا این علامت با علائم دیگری همراه است یا خیر. همچنین برای درمان این شرایط دانستن علت آن ضروری است.

به گزارش ورنداز :

دلیل عرق کردن زیاد بدن و راهکار از بین بردن عرق بدن را در این مطلب میخوانید .

تغییرات ناگهانی در بوی بدن اغلب نشانه مشکل جدی نیست. ساده‌ترین راه برای اینکه بدانید باید نگران باشید یا نه، این است که بدانید آیا این علامت با علائم دیگری همراه است یا خیر. همچنین برای درمان این شرایط دانستن علت آن ضروری است.

راه های از بین بردن عرق بدن

با فرا رسیدن فصل تابستان و نور خورشید، بزرگترین مشکل و دغدغه همه ما تعریق شدید بدن است که برای ما مشکل ساز و ناراحت کننده خواهد بود.ایستادن در مقابل آفتاب به مدت طولانی به خصوص زمانی که قرار است در یک مهمانی مهم حاضر شوید ناراحت کننده است. برای کسانی که مرتب با جمعیت و یا افراد زیادی در تماس هستند و بیشتر روز خود را مجبور به حضور در جلسات و تجمعات خاص می‌گذارند، این مسئله مهم است که بوی بد زیر بغل، پشت گوش و یا بدن آنها باعث آزار دوستان و همراهان و یا حتی خودشان نشود

علت عرق کردن زیاد چیست؟متوجه شدید که مبحث ما در مورد تعریق بدن و بوی بد ناشی از آن است در این مقاله یاد میگیریم که چگونه تعریق بدن را کمتر کرده و در رفع آن تلاش کنیم. با ما همراه باشید.

گاهی ممکن است تغییر بوی بدن ناشی از کمبود برخی ریزمغذی‌ها در بدن مانند ویتامین C و ویتامین B2 باشد علل تغییر ناگهانی بوی بدن

 

محیط، غذاهایی که می‌خورید، داروهایی که استفاده می‌کنید، تغییرات سبک زندگی و تغییرات در سطوح هورمون‌ها ممکن است همه در تغییر ناگهانی بوی بدن نقش داشته باشند. تغییر در بوی بدن می‌تواند بخش طبیعی از رشد مانند دوران بلوغ باشد. در دوران بلوغ، غدد عرق و هورمون‌ها فعال‌تر می‌شوند که می‌تواند باعث بوی بد عرق شود.
کمبود ویتامین

 

کمبود ویتامین و مواد معدنی یا سوء جذب آن‌ها گاهی اوقات می‌تواند باعث بوی بد عرق یا مدفوع شود.

 

ویتامین C: اسکوربوت، بیماری ناشی از کمبود شدید ویتامین C است. اگرچه این بیماری در کشورهای توسعه یافته غیرمعمول است، افراد مسن، افراد کم درآمد و… ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. عرق با بوی بد یکی از علائم اسکوربوت است. شما می‌توانید با خوردن میوه و سبزیجات بیشتر مانند مرکبات، گوجه فرنگی و استفناج، ویتامین C بهره ببرید. مصرف ویتامین C همچنین می‌تواند جذب آهن را بهبود بخشد و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش دهد.

 

ویتامین B2: در مبتلایان به بیماری تری متیل آمینوری، ترکیب تری متیل آمین در بدن انباشته می‌شود و از طریق عرق، ادرار، مایعات تولید مثلی و تنفس آزاد می‌شود. به گفته موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی، نتیجه این ترشحات یک بوی قوی ماهی است. اگر تری متیل آمینوری دارید، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B2 توصیه می‌شود. کمبود ویتامین B2 ممکن است باعث این اختلال نشده باشد اما ریبوفلاوین (ویتامین B2) اضافی در رژیم غذایی همراه با کاهش غذاهای حاوی تری متیل آمین مانند سبزیجات چلیپایی و غذاهای دریایی می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید ریبوفلاوین را از گوشت گاو، شیر، تخم مرغ و آجیل دریافت کنید.

 

رژیم غذایی

 

غذاهایی که می‌خورید گاهی اوقات می‌توانند باعث تغییر ناگهانی و موقت در بوی بدن شوند. بعضی غذاها همچنین می‌توانند باعث تولید گاز بیشتر و نفخ شوند. برخی از غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد نفخ و گاز شوند، عبارت‌اند از:

 

کلم بروکلی

 

گل کلم

 

کلم

 

مارچوبه

 

رژیم غذایی می‌تواند بر بوی بدن تاثیر بگذارد. برخی تحقیقات نشان داده است که مردانی که رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشتند، بوی بدن بهتری داشته‌اند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی ممکن است تاثیر منفی بر بوی بدن داشته باشد.
علائم تغییر ناگهانی بوی بدن

 

تغییر ناگهانی بوی بدن معمولا در ناحیه خاصی از بدن رخ می‌دهد. مناطق معمول شامل موارد زیر است:

 

اندام تناسلی

 

زیر بغل

 

پاها

 

دهان و گلو

 

ناف

 

سایر علائمی که ممکن است مشاهده شوند، به علت تغییر بوی بدن بستگی دارد. اگر تغییر بو به علت عفونت باشد، می‌تواند با علائم زیر همراه شود:

 

قرمزی

 

راش پوستی

 

خارش

 

ترشح

 

 

عرق کردن زیاد

درست است که عرق کردن یک امر طبیعی و گاهی اوقات مفید برای بدن ماست، اما در بیشتر مواقع تعریق زیاد برای بدن مضر هم شناخته شده است. می‌دانید که تعریق زیاد علاوه بر ایجاد بوی بد در بدن باعث لاغری و کم آبی بدن و در نتیجه خشک شدن زیاد پوست می شود. نکته مهم تر اینکه بوی آزار دهنده بدن ناشی از عرق کردن است، که باعث آزار فرد و اطرافیانش شده و در برخی موارد باعث منزوی شدن هم می‌شود. بنابراین باید یاد بگیریم از بدن خود در مواجهه با گرما و تعریق زیاد محافظت کنیم.

مام و تعریق

به طور کلی تمام محصولات موجود در بازار با هر نوع و شکل و بسته‌بندی و کارایی که وجود دارند و با نام ضد تعریق ها و دئودورانت‌ها یاد می‌شوند، در گروه مام جای می‌گیرند.

هر گاه می‌خواهید از این محصولات نام ببرید نام آنها بیشتر با مام همراه است که در یک دسته بندی کامل قرار دارد. مام خود یک پیشینه و برند خاص جهانی است که در کل دنیا معروف است. پس نام، کارایی و تولید همه ضد تعریق ها و دئودورانت‌ها برگرفته از مام است که اولین محصول مربوط به تعریق بدن در دنیا شناخته و تولید شده است. یکی از این محصولات بسیار با کیفیت و برند جهانی، مام میچام است که در تنوع و مدل‌های مختلف برای آقایان و خانم‌ها طراحی شده است.علت بوی بد بدن چیست؟

سوال بیشتر افراد این است که چرا عرق بدن من بوی تند و زننده دارد؟ پاسخ این سوال را از دید پزشکان و متخصصان و علمی مربوط به این نوع پژوهش ها خواهیم داد.

تحقیقات عملی روی بوی بد عرق

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در جهت رفع این مشکل به متخصص غدد مراجعه کنید؟ بله بیشتر عوامل ایجاد کننده بوی بد بدن و تعریق فراوان را نمی‌شود به گرمای محیط ربط داد، چرا که بیشتر افراد حتی در شرایط عادی بدون هیچ تحرک ورزشی و یا قرار گرفتن در معرض گرما، حتی در حالت استراحت خواب هم دچار تعریق فراوان هستند. از نظر پزشکان غده تیروئید یک عامل بسیار مهم در تعریق فراوان بدن است. کم کاری و یا پرکاری تیروئید هر دو در این مورد تأثیرگذار هستند. در صورت فعالیت بیش از حد، مانند ورزش غدد تعریقی بدن باعث ایجاد بوی تند و نامطبوع شده، اما بدانید این عرق بدن ما نیست که به تنهایی بوی بد می‌دهد. روی پوست بدن ما باکتری‌هایی هستند که در هنگام تعرق بدن، با بدن ما ترکیب شده به سرعت در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و باعث ایجاد بوی بد بدن به خصوص در زیر بغل، پشت گوش‌ها، دور گردن و پوست سر می‌شود.

نداشتن بهداشت کافی، داشتن بیماری گوارشی، یبوست شدید و در برخی موارد ناشناخته و پنهان مانند اختلالات متابولیسمی و یا نادر ژنیتیکی، بیمارانی که از دیابت و نارسایی کبد رنج می برند را هم می توان از عوامل داشتن عرق فراوان، همراه با بوی تند و زننده بدن ذکر کرد. اما علت بوی بدن اگر مربوط به بیماری باشد درصد پایینی خواهد داشت که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش به دلیل آن پی خواهید برد.باکتری و بوی بد زیر بغل

باکتری‌ها در همه‌ی زندگی ما به صورت طبیعی پیدا می‌شوند و عقب‌نشینی جدا نشدنی و دائمی از زندگی ما دارند. در نواحی خاص از بدن که هوا به صورت آزاد جریان ندارد و میزان رطوبت زیاد باشد سرعت رشد آنها هم نیز سریع است. آنها همزمان با تعریق بدن با تجزیه‌ی پروتئین موجود در بدن و تبدیل کردن آنها به اسید، باعث ایجاد بوی نامطبوع در بدن به خصوص نواحی ذکر شده می‌شوند. گاهی رشد این باکتری‌های می‌تواند به علت وجود زخم روی پوست باشد. برای درمان زخم، جای بخیه و یا جای جوش روی پوست از محصولات با کیفیت مانند کرم ترمیم کننده اون استفاده کنید تا از رشد باکتری روی زخم جلوگیری به عمل آید.درمان طبیعی و سنتی بوی بد عرق

در بیشتر موارد در کنار مصرف داروهای شیمیایی استفاده از طب سنتی و یا گیاهی هم توصیه می شود.درمان عرق و بوی بد بدن به خصوص زیر بغل و یا پاها هم، درمان‌های طبیعی و گیاهی دارد که ما به مواردی خاص و رایج‌تر و به صرفه‌تر آنها اشاره می‌کنیم.

روغن نارگیل و بوی بد عرق

روغن نارگیل با داشتن خواص ضد میکروبی باعث کاهش و یا محدودیت در رشد باکتری‌ها در سطح پوست شده و بوی زیر بغل را کاهش می‌دهد. این روغن سرشار از اسید لوریک باکتری‌های موجود در بدن را از بین برده و بوی بد بدن را نیز از بین می‌برد.سرکه سیب

ضد التهاب، غنی شده از اسیدهای لایه بردار همچون اسید آلفا هیدروکسی و اسید استیک و ضد باکتریایی و قارچ است. برای این کار یک پارچه ملایم و نرم را در سرکه سیب خیس کنید و آن را زیر بغل بکشید. نگران بوی تند سرکه سیب نباشید چراکه بعد از خشک شدن کاملا خنثی می‌شود. پس بدون هیچ مشکلی می‌توانید روزانه و یا به دلخواه از آن استفاده کنید.

نکته: اگر پوست شما به سرکه حساسیت نشان داد بهتر است که روش استفاده از مام را جایگزین روش طبی و سنتی نمایید.

نعنا

یک گیاه فوق العاده و معجزه‌گر که بسیار معطر و ضدعفونی کننده و به خصوص برای معده است. بهتر است که دم کرده گیاه نعنا را برای شست و شوی پوست بدن امتحان کنید خواهید دید که عرق بدن شما را کاهش داده و بدن شما بوی مطبوعی به خود می‌گیرد.مریم گلی

گیاهی خوشبو و معطر که فعالیت غدد تعریق کننده بدن را کاهش داده و با داشتن خواص ضدباکتری در خود مانع رشد آن در پوست بدن می‌شود. مصرف آن به صورت خوراکی تجویز و توصیه می‌شود، ترکیب این گیاه با گیاهانی همچون گل ختمی و زوفا بسیار خوشمزه است و تاثیر بیشتری در رفع بوی بدن دارد.

رزماری

رزماری هم یک گیاه معروف و پرطرفدار است که در کاهش عرق بدن توصیه شده است. خواص رزماری به قدری بالاست که شرکت‌های بزرگ تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مانند شیسیدو نیز سراغ این گیاه معجزه‌گر می‌روند.

روش مصرف: نصف فنجان برگ خشک شده رزماری را در چهار فنجان آب داغ اضافه کرده و پس از ۱۰ دقیقه که خوب خیس خورد آن را در آب حمام ریخته و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در وان بخوابید بعد از بیرون آمدن، بدنتان را خشک کنید.

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

منبع برترین ها
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی