کد خبر : 24303

ناصرالدین شاه | عکس های ناصرالدین شاه

در این مطلب عکس زنی را میبینید که ژست هایش با زنان حرمسرا در زمان ناصرالدین شاه فرق داشت و همین موضوع توجه مخاطبین را به خودش جلب کرده است.

به گزارش ورنداز :

در این مطلب عکس زنی را میبینید که ژست هایش با زنان حرمسرا در زمان ناصرالدین شاه فرق داشت و همین موضوع توجه مخاطبین را به خودش جلب کرده است.

عکس های هنری در حرمسرای ناصرالدین شاه 

آنتوان سوروگین یکی از نخستین پیشگامان عکاسی تجاری در ایران است. او در حدود سال ۱۲۵۰ شمسی از تفلیس گرجستان به ایران آمد و بعد از مدتی در خیابان علاءالدوله (فردوسی) تهران یک مغازۀ عکاسی افتتاح کرد. مشتری‌های سوروگین هم درباریان قاجار بودند و هم سفرا و گردشگران اروپایی که به ایران می‌آمدند.

نزدیکی سوروگین به دربار قاجار باعث شد که او بتواند تصاویر جالب‌توجهی را از شخصیت‌ها و رویدادهای دوران ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین‌شاه ثبت کند. اما علاوه بر این، او به عکاسی از اقوام مختلف ایرانی، مردم کوچه و بازار و رسم و رسومات ایرانی‌ها نیز علاقه و توجه زیادی داشت.در این میان یک نفر هست که با وجود ناشناخته بودنش، در آرشیوهای مختلف عکس‌های سوروگین می‌توان عکس‌های متعددی از او را یافت. این شخصیت ناشناخته یک زن است که اتفاقا در قیاس با چهره و آرایش معمول زنان قاجاری، سیمایی نسبتا متفاوت و زیبا دارد.

222

سوروگین از این زن در حالات مختلفی عکاسی کرده است: عکس پرتره، عکس‌های دو نفره و چند نفره و عکس‌هایی که او را در حال کشیدن قلیان یا پوشیدن لباس نشان می‌دهند. ما نمی‌دانیم این زن کیست اما پیداست که سوروگین توجه ویژه‌ای به او داشته است؛ دلیل این توجه را هم نمی‌دانیم اما شاید جاذبۀ چهرۀ این زن سوروگین را به عکاسی از او ترغیب کرده باشد.عکس‌های سوروگین در حال حاضر در آرشیوهای خصوصی و عمومی مختلف در سراسر دنیا پراکنده هستند و در این بین به سختی می‌توان عکس‌های متعددی از یک شخصیت خاص را پیدا کرد؛ مگر این که آن شخص بسیار معروف و شناخته شده بوده باشد، مثل خود ناصرالدین‌شاه یا بعضی از اطرافیانش.

2010CT5869

حال و هوا و فضای عکس‌ها نشان می‌دهد که این زن باید از طبقۀ متوسط به بالا یا حتی از اعیان بوده باشد؛ اما نشانه‌ای که بتوانیم جایگاه دقیق او یا هویتش را حدس بزنیم در عکس‌ها وجود ندارد. در مورد هیچکدام از عکس‌ها هم توضیحاتی که بتواند اطلاعاتی دربارۀ او در اختیار ما بگذارد وجود ندارد.

edges_4cbFTV

در بیشتر آرشیوها صرفا عنوان «یک زن» یا «چند زن» در توضیح عکس‌هایی که این شخص در آن‌ها حضور دارد نوشته شده است. اما یکی از آرشیوهایی که دو سه عکس باکیفیت از این شخصیت را در خودش دارد، مجموعۀ عکس‌ها را مربوط به «حرمسرای ناصرالدین شاه» معرفی کرده است.

111(نفر اول از سمت چپ)بعید نیست که این زن از اهالی دربار بوده باشد اما این امکان هم هست که این آرشیو فقط به خاطر شباهت این عکس‌ها به عکس‌های مربوط به حرمسرا این عنوان کلی را به آن‌ها داده باشد. ضمن اینکه نوع عکس‌های پرتره‌ای که از این زن گرفته شده تا حدی متفاوت با عکس‌های معمول زنان درباری به نظر می‌رسد.

GoOnlineTools-image-downloader.v1(نفر سوم از سمت چپ، با «ژست» قلم و دفتر)

همسران ناصرالدین‌شاه معمولا در عکس‌های تک‌نفره سیمایی جدی‌تر دارند و مستقیما به دوربین نگاه می‌کنند. اما این زن در عکس‌های تک‌نفره‌ و حتی دست‌جمعی‌اش ژست‌هایی نسبا هنری گرفته است. این حالت می‌تواند این گمان را تقویت کند کهسوروگین این زن را به عنوان یک «مدل» از یک خانوادۀ اشرافی انتخاب کرده است.

GoOnlineTools-image-downloader(1).v1

در هر حال واقعیت هر چه که باشد، چهرۀ این زن در دل عکس‌های آنتوان سوروگین به ابدیت پیوند خورده و ماندگار شده است، بدون آنکه هویتش برای ما آشکار شده باشد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    توی 1400سال تاریخ زنان فقط چند سال سر سوزن به زنان با احترام برخورد شد ،قبل از انقلاب ،مابقی برده مردان در دوره کامل اسلامی

  • رضا خان

    اگر ما هم جای عکاس بودیم از همه جای این بره عکس می‌گرفتیم

  • ف

    شاید این زن کسی باشد که اهداف خاصی رو از نظر سیاسی ایفا میکرده و پشتصحنه بوده چون زنان ایرانی هرگز جلوی یک مرد اونم خارجی لباس نمیپوشیدند

  • ناشناس

    احتمالا این زن نفوذی بوده و از عوامل سیا ،یا موساد باشه ،،از کجا معلوم

تبلیغات متنی