کد خبر : 24060

ثبت نام | ثبت نام کلاس اولی ها

برای ثبت نام کلاس اولی ها در مدارس پول ندهید .

به گزارش ورنداز :

برای ثبت نام کلاس اولی ها در مدارس پول ندهید .

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان آغاز شده و حداقل سن ثبت‌نام در این پایه تحصیلی ۶ سال تمام است.ثبت نام دانش آموزان  پایه اول دبستان از تاریخ 9 اردیبهشت آغاز شده است و ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه دوره ابتدایی در صورت عدم تغییر مدرسه از طریق مدیر انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری والدین نیست.آنگونه که وزارت آموزش و پرورش  در دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها اعلام کرده است: ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و الکترونیکی و از طریق سامانه sida.medu.ir با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم و دهم متوسطه نیز بعد از اعلام نتایج امتحانات آغاز می‌شود.

برای ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان کلاس اول دبستان در مدارس نیاز است تا سنجش سلامت دانش‌آموزان انجام شود.

حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان 6 سال تمام است.

ثبت‌نام در پایه اول دبستان برای متولدین مهرماه در صورت وجود ظرفیت و امکانات پذیرش دانش‌آموز پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان 6 سال تمام امکان پذیر است.

برای ثبت‌نام در مدارس دولتی پول ندهید

والدین مطلع باشند در مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی برای ثبت‌نام به جز هزینه بیمه و لباس کار در هنرستان‌ها، پول دیگری پرداخت نکنند همچنین دریافت یا اعطای کمک‌های داوطلبانه مردمی در خارج از فصل ثبت‌نام مدرسه بلامانع است.

اگر والدین تمایل به ثبت‌نام فرزندشان در مدارس شاهد دارند، ضوابط آن هنوز اعلام نشده است و به زودی از سوی آموزش و پرورش اطلاع رسانی خواهد شد.

محمد محمدی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌‍‌آموزان دبستانی به تسنیم گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان به صورت اینترنتی از طریق سامانه my.gov.ir انجام می‌شود و والدین با ورود به این سامانه، گزینه ایرانی یا اتباع را انتخاب می‌کنند و پس از آن مدرسه مدنظر خود را از بین گزینه‌های عادی، غیردولتی و شاهد انتخاب و پس از آن کد ملی و تاریخ تولد کودک را ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: والدین با انتخاب منطقه محل زندگی خود اسامی مدارس در محدوده را مشاهده و انتخاب می‌کنند، به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم برای افزایش شانس ثبت‌نام، نزدیکترین مدرسه به محل سکونت خود را انتخاب کنند همچنین به مدیر مدرسه اعلام کردیم، اگر ظرفیت دارد برای ثبت‌نام شرط تعیین نکند اما در صورت وجود مشکل، مدارکی همچون اجاره نامه یا استشهاد محلی که نشان دهد در آن محدوده زندگی می‌کنند، از والدین تقاضا شود.

محمدی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت‌نام در مدارس روستایی و عشایری توسط مدیران مدارس انجام می‌شود، گفت: به مدیران مدارس در مناطق شهری اعلام کردیم هر چه سریعتر پاسخ ثبت‌نام را به خانواده‌ها اعلام کنند و در صورت تأیید نشدن درخواست ثبت‌نام، مدیر مدرسه مکلف است نزدیکترین مدرسه به محل سکونت را به والدین معرفی کند

12 ساعت آموزش برای والدین

همچنین والدینی که فرزندشان امسال به کلاس اول دبستان می‌رود باید 12 ساعت دوره آموزشی طی کنند که 6 ساعت آن قبل از شروع سال تحصیلی و 6 ساعت آن بعد از مهر ماه است. در دوره آموزشی تابستانه نکاتی همچون چگونه فرزندم را برای رفتن به مدرسه آماه کنم،  تکالیف کودک و حقوق خانواده  و در دوره آموزشی دوم، آشنایی خانواده‌ها با برنامه درسی و تربیتی مدارس ارائه می‌شود.

شرکت در این دوره آموزشی به عنوان شرط ثبت‌نام در پایه اول دبستان نیست اما به مدیران مدارس اعلام شده تا والدین را برای شرکت در این کلاس‌ها اقناع کنند.

قابل ذکر است؛ سال‌هاست که محدوده بندی مدارس و الزام والدین به ثبت‌نام در نزدیکترین مدرسه معرفی شده از سوی آموزش و پرورش در فصل ثبت‌نام، مشکلات بسیاری را رقم زده و توان و زمان بسیاری از والدین و مسئولان می‌گیرد اما مایه تعجب است که مسئولان آموزش و پرورش با وجود نارضایتی گسترده شهروندان در هر فصل ثبت‌نام، راهکاری برای تغییر محدوده‌بندی اتخاذ نکرده‌اند و اوضاع هر سال به روزمرگی و تکرار مشکلات هر ساله فصل ثبت‌نام می‌گذرد.

باز هم تکرار مشکلات ثبت‌نام

با این وجود تابستان سال گذشته مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش از تغییر در محدوده‌بندی مدارس برای امسال خبر داده و گفته بود: محدوده‌بندی مدارس موجب طرح شکایت و مراجعه مردم است و آنچه به عنوان یک معضل شناسایی کردیم و در تلاش برای حل آن هستیم، همین محدوده‌بندی است بر همین اساس، سامانه‌ای کردن ثبت‌نام پیگیری می‌شود به این ترتیب به جای آنکه یک بخش شهر را در نظر گرفته و تنها مدارس آن محدوده را برای ثبت‌نام افراد ساکن در آن محله ملزم کنیم، قصد داریم مدرسه را به عنوان نوک پرگار درنظر گرفته و شعاع آن را محور محدوده‌بندی مدارس قرار دهیم.

با این وجود در دستورالعمل ثبت‌نام همچنان به موضوع محدوده‌بندی جغرافیایی مدارس با اولویت ثبت‌نام دانش‌آموزان در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان تأکید کرده و متذکر شده است: ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آن هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر بلامانع است.

بدین ترتیب وعده سال گذشته مسئولان برای تغییر در محدوده‌بندی مدارس عملیاتی نخواهد شد و احتمالاً تابستان امسال نیز چالش‌های ثبت‌نام و نارضایتی والدین از آموزش و پرورش تکرار خواهد شد.

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی