کد خبر : 24021

مسواک زدن | جایگزین مسواک

در این مطلب جایگزین های مناسب مسواک را بعد از غذا خوردن اشنا میشوید .

به گزارش ورنداز :

در این مطلب جایگزین های مناسب مسواک را بعد از غذا خوردن اشنا میشوید .

جویدن هویج بعد از غذا: جایگزینی برای مسواک

مراقبت از دهان و دندان منوط به فرد یا سن خاصی نیست. برای سلامت دهان و دندان مراقبت‌هایی لازم است که  غافل ماندن از آن‌ها  آسیب بسیاری را متوجه وضعیت سلامت ما می‌کند

جایگزین مسواک

تغذیه مناسب سلامت دندان

آنچه می‌خوریم بدون شک روی دندان‌های ما تأثیر می‌گذارد. تقریباً دو سوم ما هنگام خوردن و نوشیدن سعی می‌کنیم گزینه «سالم‌تر» را انتخاب کنیم، مثلا به‌جای شکلات، تکه‌های غلات را انتخاب کنیم یا به‌جای نوشابه‌های شیرین، از آب مرکبات گازدار استفاده کنیم. اما حقیقت این است که بسیاری از انتخاب‌های غذایی روزمره ما، از جمله آن‌هایی که ظاهرا بهتر هستند، می‌توانند منجر به مشکلات دندان‌ها و لثه شوند.

به گفته متخصصین انباشته شدن پلاک منجر به پوسیدگی دندان شده و باکتری‌های ناشی از آن نیز باعث بیماری لثه می‌شوند.

کلید لبخند سالم یک رژیم غذایی سالم است. به اعتقاد متخصصین یک رژیم غذایی گسترده و متعادل که تمام رنگ‌های رنگین‌کمان را در بربگیرد، تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت دندان و لثه را به همراه می‌آورد.

شکر: سم شیرین

همه ما می‌دانیم که مصرف شکر برای ما مضر است اما ممکن است از شنیدن اینکه جایگزین‌های سالم‌تر برای شکر نیز می‌توانند به همان اندازه دردسرساز باشند، متعجب شوید.

به گفته پزشکان فرقی نمی‌کند شکر سفید، قهوه‌ای، عسل، شربت افرا یا شکر میوه مصرف می‌کنید، همه قندها برابر هستند و باکتری‌هایی که از قند موجود در دهان شما تغذیه می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد پلاک روی دندان‌ها و زیر لثه‌ها شوند. پس از خوردن شکر، پلاک موجود در دهان تولید اسید کرده و به مینای دندان حمله می‌کند.

راهکارهای مراقبت از دهان و دندان

۱. اگر می‌توانید، به سه وعده غذایی در روز پایبند باشید.

۲. بعد از خوردن چیزهای شیرین، یک تکه پنیر بخورید، زیرا پنیر به مقابله با اسیدیته کمک کرده و سطح PH دهان را به حالت قلیایی می‌رساند.

۳. جویدن غذاهایی مانند میوه، سبزیجات و آدامس‌های بدون قند بعد از غذا باعث تحریک جریان بزاق شده و برای سلامت دهان و دندان شما مفید است. غذاهای غنی از فیبر می‌توانند اثری مانند مسواک طبیعی بر روی دندان‌ها داشته باشند. کرفس، هویج، فلفل یا تربچه را امتحان کنید که همگی سرشار از مواد مغذی هستند، اما قند کمی‌ دارند.۴. نوشابه را از وعده غذایی خود حذف کنید. وقتی صحبت از نوشابه‌ها می‌شود، فقط نوشابه‌های شیرین مد نظر نیست بلکه نوشابه‌های گازدار بدون قند نیز می‌توانند مشکل‌سازتر از نوشیدنی‌های قندی باشند، زیرا دی اکسید موجود در آن‌ها اسیدی است که باعث فرسایش می‌شود.

مراقبت از دهان و دندانبهترین راه برای مراقبت از دهان و دندان این است که مسواک زدن دقیق را در نظر داشته باشید. دو بار در روز به مدت دو دقیقه با یک خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک کنید.

منبع مجله
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی