کد خبر : 24008

تربچه | خواص تربچه

تربچه ممکن است محبوب ترین سبزی در باغچه شما محسوب نشود، اما یکی از سالم ترین آنها است.

به گزارش ورنداز :

با خواص فوق العاده تربچه آشنا شوید!

تربچه ممکن است محبوب ترین سبزی در باغچه شما محسوب نشود، اما یکی از سالم ترین آنها است.

این سبزی ریشه ای دارای مواد مغذی است که به برخی از شرایط سلامتی کمک کرده یا از بروز آنها جلوگیری می کند.

فواید تربچه برای سلامتی

به گزارش هلث لاین، تربچه برای استفاده دارویی معمولی به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بیشتر مطالعات روی فاز حیوانی انجام شده است نه انسان. با این وجود، تربچه برای قرن ها به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است. تربچه در طب آیورودا و سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند تب، گلودرد، اختلالات صفراوی و التهاب استفاده می شود. علاوه بر این، تربچه مزایای دیگری برای سلامتی به همراه دارد.

تربچه برنامه غذایی سالم را از بین نمی برد

یک دوم فنجان تربچه برش خورده حاوی حدود 12 کالری و تقریبا بدون چربی است، بنابراین این سبزی در رژیم غذایی سالم اختلال ایجاد نمی کند. هنگام مصرف تربچه به عنوان میان وعده خوراکی کامل و تردد محسوب می شود.

تربچه منبع خوبی از ویتامین C است. یک دوم فنجان حدود 14 درصد از میزان توصیه شده روزانه را تامین می کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و از آسیب سلولی ناشی از افزایش سن، شیوه ناسالم زندگی و سموم محیطی جلوگیری می کند، همچنین ویتامین C ضمن ایفای نقش کلیدی در تولید کلاژن از پوست سالم و رگ های خونی حمایت می کند. تربچه حاوی مقادیر کمی از:

پتاسیم

فولات

ریبوفلاوین یا ویتامین B2

نیاسین

ویتامین B6

ویتامین K

کلسیم

منیزیم

زینک

فسفر

مس

منگنز

سدیم

خواص ضد سرطانی تربچه

مصرف سبزیجات چلیپایی مانند تربچه به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند. بر اساس اعلام موسسه لینوس پاولینگ، ترکیبات موجود در سبزیجات چلیپایی در ترکیب با آب به ایزوتیوسیانات ها تجزیه می شوند. ایزوتیوسیانات ها به پاکسازی بدن از عوامل ایجاد کننده سرطان و جلوگیری از ایجاد تومور کمک می کنند.

نتایج مطالعه ای در سال 2010 نشان داد عصاره ریشه تربچه حاوی چندین نوع ایزوتیوسیانات است که باعث مرگ سلولی در برخی از رده های سلولی سرطانی می شود.

تربچه از سیستم گوارشی سالم حمایت می کند

یک وعده حاوی یک دوم فنجان تربچه یک گرم فیبر برای بدن تامین می کند. خوردن چند وعده در روز به شما در جهت تحقق هدف دریافت فیبر روزانه خود کمک می کند. فیبر با تجمع مدفوع در جلوگیری از یبوست به حرکت مواد زائد در روده کمک می کند، همچنین فیبر به شما در مدیریت سطح قند خون کمک کند و با کاهش وزن و کلسترول نیز مرتبط است.

برگ تربچه هم گزینه مفیدی محسوب می شود. نتایج یک مطالعه در سال 2008 روی موش های دارای رژیم غذایی حاوی کلسترول بالا، نشان می دهد برگ تربچه منبع خوبی از فیبر برای کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. این گزینه تا حدی می تواند به دلیل افزایش تولید صفرا باشد.

یک مطالعه جداگانه نیز نشان داد آب تربچه با محافظت از بافت معده و تقویت سد مخاطی می تواند به جلوگیری از زخم معده کمک کند. سد مخاطی از معده و روده در برابر میکروارگانیسم های غیر دوست و سموم مضر که ممکن است باعث زخم و التهاب شوند، محافظت می کند.

خواص ضد قارچی تربچه

تربچه یک ضد قارچ طبیعی محسوب می شود و حاوی پروتئین ضد قارچ RsAFP2 است. نتایج یک مطالعه معتبر نیز نشان داد RsAFP2 باعث مرگ سلولی در کاندیدا آلبیکانس می شود، یک قارچ معمولی که به طور  معمول در انسان یافت می شود. هنگام رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکانس ممکن است باعث عفونت قارچی واژن، عفونت قارچی دهان (برفک) و کاندیدیازیس تهاجمی شود.

یک مطالعه دیگر روی موش ها نیز نشان می دهد 2RsAFP نه تنها در برابر کاندیدا آلبیکانس بلکه سایر گونه های کاندیدا نیز به میزان کمتری موثر است. 2RsAFP در برابر سویه های کاندیدا گلابراتا نیز موثر نبود است.

تربچه به کاهش اثرات زآرالنون کمک می کند

زآرالنون به عنوان یک قارچ سمی به بسیاری از محصولات ذرت و خوراک حیوانات حمله می کند. این بیماری با مشکلات تولید مثل در حیوانات و انسان ها ارتباط دارد، اگرچه خطر برای انسان اندک تلقی می شود. بر اساس مطالعه ای که در سال 2008 انجام شد، عصاره تربچه سطح آنتی اکسیدان را در موش ها بهبود می بخشد و می توان آن را راهی مطمئن برای کاهش یا جلوگیری از اثرات زآرالنون دانست.

تربچه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

تربچه حاوی ترکیبات شیمیایی مانند گلوکوسینولاتو ایزوتیوسیانات است که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند، همچنین خوردن تربچه تولید طبیعی آدیپونکتین، یک هورمون پپتیدی بدن را افزایش می دهد. سطوح بالاتر این هورمون می تواند به محافظت در برابر مقاومت به انسولین کمک کند. علاوه بر این، تربچه حاوی کوآنزیم کیو10 است، آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند.

تربچه عملکرد کبد را بهبود می بخشد

تربچه به همراه سایر ترکیبات حاوی ایندول-3-کاربینول و 4- متی لتیو – 3- بوتنیل – ایزوتیوسیانات است که به سم زدایی و بهبود کبد در برابر آسیب کمک می کند، همچنین همین ترکیبات به کلیه ها در دفع سموم نیز کمک می کند.

تربچه سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

تربچه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. در کنار هم، این مواد مغذی به کاهش فشار خون بالا و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند، همچنین تربچه به عنوان منبع خوبی از نیترات طبیعی جریان خون را بهبود می بخشد.

تربچه فشار خون را کنترل می کند

تربچه با تامین پتاسیم مورد نیاز بدن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و جریان خون را تحت کنترل نگه دارد به ویژه در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند. بر اساس یافته های طب آیورودا، اعتقاد بر این است تربچه اثر خنک کنندگی روی خون دارد.

ارزش غذایی تربچه

در مورد ارزش غذایی خوردن تربچه خام بیشتر بدانید

یک دوم فنجان تربچه خام و قرمز رنگ قرمز خرد شده حاوی:

کالری: 12

پروتئین: 0.35 گرم

کربوهیدرات ها: 2.0 گرم

فیبر رژیمی: 1 گرم

پتاسیم: 134.56 میلی گرم

فولات: 15.66 میکروگرم

تربچه چیست؟

تربچه در گروه سبزی های ریشه ای از خانواده کلم ‌ها قرار می گیرد، از هم گروهی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلم بروکلی

خردل چینی

کلم پیچ

گل کلم

کلم

شلغم

بیشتر تربچه ها طعم فلفلی دارند، اگرچه برخی از آنها ممکن است شیرین باشند. انواع روشن تر مانند تربچه دایکون سفید رنگ و زمستانی طعم ملایم تری دارند. تربچه در صورت ماندن بیش از حد در خاک یا عذم مصرف آن بلافاصله بیش از حد تند می شود. تربچه های کوچک تر دارای بهترین طعم و بافت هستند.

روش های خوشمزه مصرف تربچه

خود را تنها به استفاده از تربچه در سالاد محدود نکنید. خارج از چارچوب فکر کنید! طعم تند تربچه به بسیاری از دستور العمل ها کمک می کند. در اینجا چند روش برای افزودن تربچه به رژیم غذایی وجود دارد:

برش های نازک تربچه را به ساندویچ ها اضافه کنید.

با ترکیب و میکس یک دوم فنجان ماست یونانی، یک چهارم فنجان تربچه خرد شده، یک حبه سیر خرد شده و یک قاشق سرکه قرمز در غذاساز یک معجون جادویی درست کنید.

با افزودن یک تا دو قاشق چایخوری تربچه خرد شده به سالاد تن ماهی یا مرغ به آن طعم فلفلی و تندی اضافه کنید.

تربچه درشت خرد شده به تاکوها تردی می بخشد.

استیک یا برگر خود را با برش های تربچه کبابی مصرف کنید.

از تربچه به عنوان یک غذای سالم برای دیپ استفاده کنید.

تربچه را مانند خیار ترشی کنید.

هنگام پاک کردن و مصرف تربچه برگ های سبز آن را دور نیندازید. سبزی تربچه خوشمزه و سالم است و در ترکیب با سالاد در کمی روغن زیتون و سیر خوش طعم تر می شوند، همچنین می توان آن را با سبزیجات دیگر مانند خردل چینی، سبزی شلغم، کلم پیچ و اسفناج نیز مخلوط کرد.

در پایان

تربچه گزینه مفیدی برای بدن محسوب می شود. به طور کلی مصرف آن بی خطر است، اما در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی در خوردن آن زیاده روی نکنید. مصرف مقادیر بیش از حد آن می تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

یک مطالعه روی موش های صحرایی نشان می دهد مصرف طولانی مدت تربچه باعث افزایش وزن غده تیروئید و کاهش سطح هورمون تیروئید می شود. این بیماری حتی پس از مصرف مکمل ید از وضعیت تیروئید کم فعال تقلید کرد. از آنجایی که تربچه تولید صفرا را افزایش می دهد در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا بدون اجازه پزشک از مصرف آن پرهیز کنید.

دفعه بعد که برای خرید سبزی می روید از خرید تربچه غافل نشوید اجازه ندهید تربچه به گزینه های بعدی انتخابی شما تبدیل شود. شاید نتوانید تربچه را به اندازه کافی برای دریافت تمام مواد مغذی توصیه شده مصرف کنید، اما افزودن یک یا دو وعده به رژیم غذایی روزانه به شما دوز سالم مواد مغذی مفید و ترکیبات مبارزه کننده با بیماری را می دهد.

 

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی