کد خبر : 23805

خیار شور | سبزی خیار شور | خیار شور بازاری

خیار شور یکی از خوشمزه ترین های سفره هر ایرانی است حالا چه بهتر که خودتان آن را به بهترین نحو درست کنید در ادامه مطلب بهترین سبزی های خیار شور و راه کپک نزدن آن را میخوانید .

به گزارش ورنداز :

خیار شور 

خیار شور یکی از خوشمزه ترین های سفره هر ایرانی است حالا چه بهتر که خودتان آن را به بهترین نحو درست کنید در ادامه مطلب بهترین سبزی های خیار شور و راه کپک نزدن آن را میخوانید .

خوشمزه ترین خیارشور دنیا با این سبزی درست میشه

سبزیجات خیار شور 

 

در زمان تهیه خیارشور باید از برخی سبزیجاتی استفاده کنیم که عطر و طعم بسیار خوبی به خیارشور می دهند، کدام سبزیجات برای افزودن به خیارشور مناسب تر هستند؟خیارشور  یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دورچین های غذا است که برای تهیه آن خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور مخلوط با مخلفات دیگر مانند سرکه، سبزی، سیر و... قرار می دهند. افزودن برخی سبزیجات به خیارشور ، طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشد و سبب می شود مزه خیارشور  تان تا مدت ها در ذهنتان باقی بماند. اگر نمی دانید که کدام سبزی ها را به خیارشور خود بیافزاییدترخون یکی از سبزیجات معطری است که در تهیه خیارشور به کار می رود و عطر و طعم خوبی به آن می بخشد. ترخون دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‌های A و C و منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‌ باشد. از این سبزی در پخت و پز نیز استفاده می شود. ترخون به دلیل خواصی که دارد به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. مصرف ترخون سبب سم زدایی بدن و پاکسازی کبد و روده می شود.

ترخونیکی دیگر از سبزیجاتی که در خیارشور استفاده می شود، گشنیز است. گشنیز سرشار از آهن و کلسیم است و دارای آنتی هیستامینی قوی می باشد که می تواند آلرژی های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. گشنیز از لحاظ فرم ظاهری به جعفری شباهت دارد ولی برگ های آن بسیار لطیف تر از جعفری است. برگ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به صورت خام یا خشک شده در آشپزی استفاده می شوند.

شویدشوید، سبزی معطر با طعمی دلپذیر است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد و از آن به صورت خشک و تازه در غذاهای مختلف استفاده می شود. شوید از نظر طبیعت، گرم و خشک است و دارای کالری اندک و مواد مغذی بسیاری است. شوید حاوی منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین B6،. پتاسیم، منگنات و آنتی اکسیدان هایی است که باعث حذف رادیکال های آزاد می شود.

نعنا و ریحانگشنیزنعنا و ریحان جزو سبزیجات معطری هستند که می توان از آنها در تهیه خیارشور استفاده نمود. ریحان و نعناع یکی از سبزی های پر مصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می شود. برای طعم بخشیدن به خیارشور می توانید بر حسب سلیقه خود از ریحان و نعناع استفاده کنید.

مرزه

مرزه گیاه فلفلی و تند با برگ های صاف و گل های کوچک است که می توان از آن در خیارشور استفاده کرد. مرزه گیاهی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های غنی و کم کالری است که در پخت و پز این امکان را به شما می دهد که از طعم و مزه غذاها لذت ببرید.

روش تهیه خیارشور با سبزیجات

• برای تهیه خیارشور با سبزیجات، خیارهای ریز و قلمی را انتخاب کرده، بشویید و خشک کنید.

• در یک ظرف آب و نمک را مخلوط کرده و بگذارید خنک شود.

• سپس سرکه را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

• خیارها را در ظرف شیشه ای پر کنید.

• سبزیجات معطرمانند شوید، ترخون، نعنا خشک، ریحان خشک و … (انتخاب سبزیجات معطر اختیاری و سلیقه ای است) را کمی خرد کرده و به همراه سیر اضافه کنید. می توانید به جای سبزی تازه از نوع خشک شده آن ها استفاده کنید.

• در پایان شیشه را با آب نمک و سرکه حل شده پر کنید تا خیارها کاملا در آب و نمک غرق شوند.

• درب شیشه را ببندید و آن را درون یخچال بگذارید البته می توانید خیارشور را در جای خنک نیز قرار دهید زیرا نگهداری خیارشور درجای گرم سبب کپک زدن آن می شود.

برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور خانگی، نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

۱. استفاده از آب جوشیده

در مراحل تهیه خیارشور حتما از آب جوشیده در تهیه خیارشورها استفاده کنید. همچنین سعی کنید خیارها و سبزی‌های معطر را پس از شستن، کاملا خشک کنید؛ وجود آب نجوشیده (همان آب شیر) در شورها و ترشی‌ها، باعث ایجاد کپک خواهد شد. 

 

۲. جلوگیری از ورود هوا به داخل ظرف

بهتر است دور ظرف خیارشور خود را به‌گونه‌ای محکم ببندید تا مانع داخل شدن هوا به ظرف شود؛ زیرا اگر هوا وارد ظرف شیشه‌ای یا دبه خیارشور شما شود، به زودی کپک می‌زند. 

 

 ۳. مقدار سرکه خیارشور

سرکه‌ای که برای تهیه خیارشور استفاده می‌شود، باید صاف و زلال باشد. با توجه به روش‌های مختلف برای تهیه خیارشور، مقدار سرکه استفاده شده در آن متفاوت بوده و حتی ممکن است خیارشور بدون سرکه درست کنید؛ اما به صورت کلی مقدار سرکه خیارشور به این صورت است که شما به ازای هر ۱۴ لیوان آب به ۱ لیوان سرکه نیاز خواهید داشت. وجود سرکه در خیارشور باعث ماندگاری بالاتر آن خواهد شد.

 

 ۴. مقدار نمک خیارشور

در تهیه خیارشور، به ازای هر لیتر آب جوشیده، باید ۲ قاشق غذاخوری نمک استفاده شود؛ البته سعی کنید در مراحل تهیه خیارشور، همواره مقدار نمک آن را بچشید و اگر به نمک بیشتری احتیاج بود، حتما به ظرف خیارشور خود اضافه کنید. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیارشورها، علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیارشور می‌شود.

 

۵. نسبت آب به نمک در خیارشور

بهترین روش برای تعیین صحیح نسبت نمک به آب در خیارشور، استفاده از روش زیر است.

• آب‌نمک خیارشور را در یک ظرف جداگانه درست کنید.

• سپس یک عدد تخم مرغ را خوب شسته و درون ظرف حاوی آب‌نمک، بیاندازید.

• اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت، مقدار نمک خیارشور شما کم است؛ اگر تخم مرغ روی سطح آب ظرف قرار گرفت، مقدار نمک زیاد است و اگر تخم وسط محلول شناور شد، نمک کاملا اندازه است و می‌توانید که مطمئن شوید که طعم خیارشور شما عالی خواهد شد.

نکته: برای ترد شدن خیارشور، چند عدد نخود خام به ظرف خیارشور خود اضافه کنید.

 

 

 

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

منبع گشتنی نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی