کد خبر : 2375

سلامتی | تغذیه

انواع کیک‌ها و کلوچه‌های صبحانه که این روز‌ها در بیشتر شیرینی‌فروشی‌ها به فروش می‌رسند، جزو بدترین گزینه‌ها برای صبحانه هستند که هوس خوردن شیرینی‌ها را تشدید می‌کنند.

به گزارش ورنداز :

هرچه بیشتر از خوراکی‌های شیرین استفاده کنید، میل شدیدتری برای خوردن این خوراکی‌ها خواهید داشت. وقتی هم که همیشه در اوقات مشخصی از روز از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنید (مثل نوشابه همراه با ناهار یا شام)، بدن نسبت به این عادت غذایی شرطی می‌شود.

یکی از راه‌حل‌ها برای مقابله با هوس‌های قندی، استفاده از پروتئین باکیفیت همراه با فیبر (کربوهیدرات‌های پیچیده) است. اما استراتژی دیگر این است که بدانیم کدام خوراکی‌ها مستقیما میل به خوردن شیرینی‌ها را تشدید می‌کنند و درنتیجه آن‌ها را از رژیم غذایی کنار بگذاریم.

. غلات صبحانه غیراستاندارد و سرشار از قند

اگر از غلات صبحانه غیراستاندارد و سرشار از قند در وعده صبحانه استفاده کنید، در طول روز هم به قند بیشتری برای تامین انرژی بدن نیاز پیدا می‌کنید، مخصوصا اگر به اندازه کافی از پروتئین‌ها، فیبر‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده نکنید. همین روند به‌راحتی می‌تواند میل شدیدی برای خوردن شیرینی‌ها به‌وجود بیاورد. بنابراین، اگر از طرفداران غلات صبحانه هستید، حتما باید انواع استاندارد و کم‌شیرین این محصولات را انتخاب کنید.

۲. کیک‌ها و کلوچه‌های صبحانه

انواع کیک‌ها و کلوچه‌های صبحانه که این روز‌ها در بیشتر شیرینی‌فروشی‌ها به فروش می‌رسند، جزو بدترین گزینه‌ها برای صبحانه هستند که هوس خوردن شیرینی‌ها را تشدید می‌کنند.

وجود مقداری میوه درون بافت این خوراکی‌ها به‌هیچ‌وجه وضعیت آن‌ها را بهتر نمی‌کند، زیرا درنهایت فیبر بسیار ناچیز و قند بسیار زیادی را به بدن‌تان می‌رسانند. بالا بودن میزان قند در این کیک‌ها و کلوچه‌ها باعث بالا رفتن چشمگیر کالری آن‌ها نیز می‌شود، درحالی که با مصرف آن‌ها خیلی زود دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد.

۳. گرانولا بار

با توجه به این‌که کربوهیدرات‌ها سریعا انرژی بدن را بالا می‌برند، هیچ جای تعجبی ندارد که انواع محصولات گرانولا بار حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌ها هستند.

بعضی از این خوراکی‌ها ادعا‌های زیادی را درباره ظرفیت‌های خودشان مطرح می‌کنند، درحالی که صرفا حجم زیادی از قند‌های افزوده را وارد بدن می‌کنند و انرژی زودگذری به‌وجود می‌آورند که نیاز شما به مصرف خوراکی‌های قندی را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که گرانولا بار می‌تواند جایگزین وعده صبحانه یا میان‌وعده عصر باشد، سخت در اشتباه هستید.

۴. نان سفید

اگر با کیفیت و ارزش تغذیه‌ای نان‌های سفید آشنا شوید، دیگر تعجب نخواهید کرد که چرا مصرف نان‌های سفید به‌راحتی می‌تواند هوس خوردن شیرینی‌ها را تشدید کند. نان‌های سفید از آرد سفید تهیه می‌شوند، درحالی که آرد سفید مراحل فراوری و تصفیه‌سازی مختلفی را پشت سر می‌گذارد و در این روند همیشه مهم‌ترین لایه‌های سبوسش را از دست می‌دهد.

همین اتفاق باعث می‌شود که آرد سفید عملا هیچ فیبری نداشته باشد. پس مصرف نان سفید یعنی وارد کردن حجم زیادی از کربوهیدرات‌های بدون فیبر به درون بدن. این کربوهیدرات‌ها پس از ورود به دستگاه گوارش سریعا به قند تبدیل می‌شوند و سطح قند خون را سریعا افزایش می‌دهند، درحالی که همین روند نهایتا هوس خوردنی شیرینی‌ها را تشدید خواهد کرد.

۵. برنج سفید و ماکارونی سفید

بعضی از کارشناسان، لقب «شکر رشته‌ای» را به ماکارونی معمولی داده‌اند، درحالی که هر وعده مصرفی از برنج سفید هم با خوردن یک قاشق چای‌خوری قند خالص یکسان دانسته شده است. دلیلش این است که برنج سفید و ماکارونی سفید از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده تولید شده‌اند و هیچ فیبری ندارند.

این خوراکی‌ها، مانند نان سفید، سریعا جذب می‌شوند و قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهند. بدن در این شرایط باید انسولین بیشتری ترشح کند که به کاهش قند خون منتهی می‌شود، اما همه این‌ها در کنار هم به شکل‌گیری یک چرخه معیوب کمک می‌کنند که میل به خوردن محصولات کربوهیدراتی را بیشتر می‌کند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی