کد خبر : 23555

قیمت مرغ | وضعیت قیمت مرغ | وضعیت قیمت مرغ در بازار

در این مطلب به بررسی وضعیت قیمت مرغ در بازار می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

وضعیت قیمت مرغ در بازار

در این مطلب به بررسی وضعیت قیمت مرغ در بازار می‌پردازیم.

بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ از ابتدای سال جاری نسبت به ماه‌های آخر سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است. البته قیمت مرغ در بعضی فروشگاه‌های سطح شهر به بهانه کیفیت بیشتر، گران‌تر است.

کاهش تولید، توزیع و نوسان شدید قیمت مرغ در هفته‌های آتی نتیجه تصمیمات اشتباه دولت در راستای تنظیم بازار این محصول پُر مصرف است که منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی شده و تبدیل شدن کشور از تولید کننده به وارد کننده مرغ است.

 صنعت مرغداری کشور به دلیل بی تدبیری‌ها دچار کاهش تولید و در نهایت کمبود مرغ در بازار شده است.

قیمت مرغ گرم در بازار بیش از ۲۰ هزار تومان نسبت به نرخ مصوب فاصله گرفته، اما بررسی بازار نشان می‌دهد خریداران در عمل شاید مجبورند برای یک مرغ کامل تا ۳۰۰ هزار تومان پول بپردازند.

شنیده‌ها حاکی از این است که فروشنده‌ها دیگر ۶۳ هزار تومان مصوب را تحویل نمی‌گیرند و با قیمت‌های بالای نرخ مصوب، مرغ را خریداری و قطعاً گران‌تر از این رقم مرغ را به فروش می‌رسانند.

اما در همین ابتدای سال جدید موضوع گرانی مرغ فراتر از این حرف‌ها رفته و طبق تأکید فعالان در صنعت مرغداری ظاهرا مسئله مهم، بیشتر نایاب شدن مرغ است.

قیمت مرغ به روایت بازار و فروشندگان

قیمت مرغ قطعه‌بندی قواعد خاص خود را دارد به‌همین خاطر در همین روز‌هایی که می‌گوید مرغ کامل با نرخ دولتی کم‌پیداست می‌توان در بازار، مرغ قطعه‌بندی شده به صورت فراوان پیدا کرد.

صنعت مرغداری در طی سال‌های اخیر به دلیل نبود هماهنگی در بین تیم اقتصادی دولت آسیب زیادی را متحمل شد. ادامه این بحران وضعیت را برای تولید کنندگان مرغ بسیار سخت و متضرر کرده است و از سوی دیگر قیمت مرغ در بازار مصرف را با نوسانات شدید مواجه کرده که امروز نگرانی‌ها به کمبود این محصول پروتئینی منجر شده است.

این در حالی است که به دنبال ایجاد چالش‌های گسترده برای صنعت مرغداری کشور از جمله دخالت دولت در بازار، قیمت‌گذاری دستوری، عدم تأمین به موقع و کافی نهاده‌های دامی، بحرانی شدن شرایط بازار، کاهش شدید قیمت مرغ، عدم صادرات مناسب و مواردی از این قبیل دو ماهی است که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران از سمت خود استعفا کرده و هنوز مدیر عامل جدید در این اتحادیه معرفی نشده است.

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران اظهار کرد: دولت بدون نظر تشکل‌ها و بدون توجه به حفظ الزامات تولید، تصمیمات را پشت در‌های بسته گرفته و این موضوعات مهم را غیر کارشناسی شده تصویب و اجرایی می‌کند و در نهایت صنعت مرغداری را به چالش کشانده و در این بین علاوه بر تولید کننده، مصرف کننده را نیز دچار زیان کرده است.

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گفت: طی دو سال اخیر متولیان در وزارت کشاورزی ابتدایی‌ترین اصول این صنعت را نمی‌شناسند و تنها در این مدت با وجود ظرفیت صادرات بیش از یک میلیون قطعه مرغ، فقط دو بار مجوز صادرات مرغ صادر شده است.

اسدالله‌نژاد گفت: چنین عملکردی باعث آسیب به بخش تولید و در نهایت منجر به واردات مرغ و همچنین افزایش هزینه سبد مصرف کننده شده است.

دولت به واحد‌های تولیدی مرغ چقدر آسیب زد؟

وی تأکید کرد: صنعتگران فعال در صنعت مرغداری از همان ابتدا درخواست حذف تدریجی ارز ترجیحی و افزایش پلکانی مرغ را از دولت داشتند و سه سناریو به همراه ۱۶ الزام را به دولت پیشنهاد داده بودند تا صنعت مرغ و مصرف کنندگان این محصول کمتر آسیب ببینند.

این فعال صنفی ادامه داد: بی توجهی دولت به نظر کارشناسی شده تشکل‌های خصوصی آسیب ۱۶ هزار میلیارد تومانی به واحد‌های تولیدی مرغ گوشتی و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به واحد‌های تولیدی مرغ تخم گذار و بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومانی به واحد‌های تولیدی مرغ مادر وارد کرده است.

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گفت: بیشتر تولید کنندگان در این صنعت از چرخه تولید خارج شده و همین منجر به کاهش راندمان تولید مرغ شده و قیمت هر کیلو این محصول به بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی تأکید کرد: احتمال کمبود مرغ در هفته‌های آینده نتیجه بی تدبیری وزیر کشاورزی در مدت دو سال گذشته بوده و امروز دولت باید پاسخگوی جهش چند برابری قیمت‌ها در بازار پُر مصرف مرغ باشد.

مرغ به اصطلاح تنظیمی بازار چند؟

بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ از ابتدای سال جاری نسبت به ماه‌های آخر سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است. البته قیمت مرغ در بعضی فروشگاه‌های سطح شهر به بهانه کیفیت بیشتر، گران‌تر است. در چنین فروشگاه‌هایی قیمت مرغ با وزن تقریبی ۱.۵ کیلوگرم حدود ۱۴۳ هزار تومان است، برای فروش مرغ تا وزن ۱.۷ کیلوگرم، ۱۵۴ هزار تومان و تا وزن ۱.۸ کیلوگرم ۱۶۳ هزار تومان پول می‌گیرند.

مرغ سبز کامل هم که به‌عنوان مرغ ارگانیک معمولا بین ۱.۸ تا ۲.۱ کیلوگرم وزن دارد، از ۲۳۴ هزار تومان تا ۲۵۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

از سوی دیگر قیمت منصفانه هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان ۱۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک کیلو فیله مرغ را حداقل ۱۶۳ هزار تومان می‌فروشند و مغز ران مرغ بدون پوست به‌ترتیب کیلویی ۱۲۵ هزار تومان و ۱۱۷ هزار تومان به‌فروش می‌رسند. کف قیمت ران مرغ با پوست کیلویی ۸۳ تا ۸۶ هزار تومان است و یک کیلو ساق مرغ با قیمت ۱۲۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. بال مرغ کیلویی ۹۴ هزار تومان و کتف کیلویی ۸۲ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت جوجه‌کباب ساده بدون استخوان در بازار حداقل به کیلویی ۱۴۶ هزار تومان رسیده و انواع مزه‌دار شده آن را ۱۵۹ هزار تومان می‌فروشند. دل مرغ در بسته‌های ۵۰ گرمی با قیمت ۶۳ هزار تومان عرضه شده است.

 

 

 

منبع تابناک
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی