کد خبر : 23511

مهریه | پرداخت مهریه | برداشت مهریه از ارث

نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر را در این مطلب میخوانید 

برداشت مهریه از ارث شوهر  یکی از سؤالاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. مهریه یکی از موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران بسیار به آن پرداخته شده است

برداشت مهریه از ارث شوهر

اگر شوهر اموالی داشته باشد و ارثی از خود به جا گذاشته باشد، در ابتدا بدهی‌های شوهر باید پرداخت شود. مهریه نیز یکی از دیون ممتاز است و پیش از هر بدهی دیگر باید از اموال متوفی به زن پرداخت شود.

نکته مهم آن است که اگر متوفی اموالی نداشته باشد، اگر زن درخواست مهریه کند& سایر وراث تکلیفی به پرداخت مهریه نداشته و می‌توانند پرداخت نکنند.

نحوه‌ برداشت مهریه از ارث شوهر

اگر زن از میزان ماترک مرد بخواهد مهریه مطالبه کند، همان روش‌های مطالبه مهریه در حالت عادی را سپری می‌کند. توجه شود که اگر میزان مهریه وجه نقد باشد، ملاک نرخ تورم، زمان فوت همسر است.

مثلاً اگر ۵ سال پیش شوهر فوت کرده باشد، همان نرخ ۵ سال پیش در مهریه محاسبه می‌شود؛ اما اگر مهریه سکه باشد که به قیمت روز مطالبه می‌شود.

اخذ مهریه از سهم‌الارث شوهر

زن زمانی می‌تواند درخواست مطالبه مهریه از ارث همسر خود را داشته باشد که اولا پدرشوهر یا شخص مورث فوت کرده باشد، ثانیا در این حالت زن از سهم‌الارثی که به همسرش رسیده است و جوابگوی مهریه است از دادگاه تقاضا می‌کند.
 

نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر

اگر زن بخواهد قصد دریافت مهریه از سهم‌الارث داشته باشد، یک دادخواست تأمین اموال را به دادگاه خانواده تقدیم می‌کند. دادگاه اموال مربوطه را تا سپری‌شدن روند قانونی توقیف می‌کند و زمانی که اموال از طریق مزایده بفروش رود و مهریه پرداخت شود اموال آزاد می‌شود.

اگر زن نیز فوت کرده باشد، فرزندان و دیگر وارثان او می‌توانند درخواست مطالبه مهریه را به انجام برسانند.

منبع مجله دلتا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی