کد خبر : 23240

سهام عدالت | سهام عدالت جا ماندگان

در این مطلب درباره ثبت نام سهام عدالت جاماندگان جزییات بیشتری میخوانید

به گزارش ورنداز :

 

ثبت نام سهام عدالت جاماندگان کی شروع میشود؟ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ خبری است که این روزها بسیاری از مخاطبان به دنبال پاسخی برای آن هستند. زیرا تعداد جاماندگان سهام عدالت زیاد هست و این افراد هرروز منتظر گشایشی برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان هستند. دولت نیز درباره جاماندگان هسام عدالت قول های مساعدی داده بود و در سال های گذشته دولت به منظور بهره مندی مردم از منافع ملی تصمیم به واگذاری بخشی از سهام شرکت های دولتی به آن ها گرفت. به این ترتیب، قرار شد مردم جهت دریافت سهام نام نویسی کرده و مبلغی را هم در ازای آن بپردازند. این مبلغ برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد یا بهزیستی بودند به صورت خودکار پرداخت شده و سهام به آن ها تعلق گرفت. برخی از مردم عادی هم خودشان ثبت نام سهام عدالت با کد ملی را انجام داده و هزینه مربوط به آن را پرداخت کردند. اما در این میان تعدادی هم به دلایل گوناگون از جمله بی اطلاعی یا عدم تمایل به پرداخت هزینه برای خرید سهام دولتی، از فرآیند نام نویسی جامانده و ثبت نام شان را انجام ندادند.ثبت نام سهام عدالت جاماندگان کی شروع میشود؟

طرح اعطای سهام عدالت نخستین بار در سال ۱۳۸۴ مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. سهام عدالت در واقع نوعی از یارانه محسوب می شود که دولت با هدف توزیع عادلانه ثروت در میان اقشار مختلف جامعه به اجرا گذاشته است. لازم به ذکر است که تمامی افراد جامعه مشمول دریافت این گونه سهام نمی باشند و دولت شرایطی را پیشتر برای متقاضیان ثبت نام در نظر گرفته است. در این مقاله به بررسی کامل شرایط مورد نیاز و نحوه ثبت نام سهام عدالت با کد ملی خواهیم پرداخت. متقاضیان می بایست در زمان اعلام رسمی ثبت نام مجدد به سامانه سهام عدالت به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir مراجعه کرده و نام نویسی خود را نهایی نمایند.

معرفی سایت ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۱

طرح سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ تاکنون در حال اجرا شدن است و در طول مدت تغییرات فراوانی نیز داشته است. در ابتدا، مردم امکان فروش و دریافت سود سهام واگذر شده را تا سال ۱۳۹۵ نداشتند تا اینکه در سال ۱۳۹۹، فرایند آزاد سازی سهام عدالت آغاز شد و سهامداران این امکان را داشتند که از بین دو روش مستقیم و غیر مستقیم، سهام خود را مدیریت نمایید. کسانی که تمایل داشتند شخصا مدیریت این سهام را به عهده بگیرند، روش مستقیم را انتخاب کردند که به آن ها این امکان را می داد که بتوانند به خرید و فروش سهام خود بپردازند. سهام داران در ابتدا فقط می توانستند ۳۰ درصد از سهم خود را مدیریت کنند که بعد تر، آزاد سازی سهام ها به ۶۰ درصد رسید.

اما بیشتر افراد روش غیر مستقیم را انتخاب کردند که در این روش امکان خرید و فروش سهام وجود ندارد و مدیریت آن به عهده شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی که در بورس پذیرفته شده اند، گذاشته شده است. به این ترتیب، سهام داران روش غیر مسقیم در اسفند ماه هر سال، سود سهام عدالت خود را دریافت می کنند بدون اینکه خودشان وارد بازار معاملات شوند.اما در حال حاضر، همه مردم مشمول سهام عدالت ۱۴۰۱ نیستند که عده ای از این افراد یا از ثبت نام سهام عدالت جاماندند یا به این سهام آگاه نبودند و یا علاقه ای به ثبت نام نداشتند. با توجه به تغییراتی که در چند سال اخیر رخ داده است و امکاناتی مانند خرید و فروش سهام و یا دریافت کارت اعتباری خرید کالا از طریق سهام عدالت اجرایی شده است، برخی از افرادی که این سهام را دریافت نکرده اند، درخواست ثبت نام در طرح سهام عدالت را دارند.

با توجه به تعداد زیاد درخواست های مبنی بر ثبت نام مجدد سهام عدالت ۱۴۰۱، دولت و قانون گذاران نیز به این مسئله توجه دارند و این احتمال که برنامه ای برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت تدارک دیده شود و جود دارد. با دقت به این موضوع که ثبت نام دوباره سهام عدالت نیازمند برنامه ریزی دقیق و حساب شده است، حدس زدن زمان ثبت نام متقاضیان دریافت این سهام می تواند سخت باشد.در حال حاضر هنوز اطلاعیه و اخباری در خصوص ثبت نام مجدد سهام عدالت ۱۴۰۱ و نحوه آن از سمت دولت ارائه نشده است و اخبار مربوط به شروع نام نویسی سهام عدالت شایعه می باشد. از آنجایی که طبق قانون، ایجاد فرصت دوباره برای ثبت نام در طرح سهام عدالت به عهده دولت گذاشته شده، اما هنوز زمان و جزئیات آن مشخص نشده است.

نحوه ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲اکنون که از زمان بندی در نظر گرفته شده برای ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ آگاه شده اید، می توانید در موعد مقرر فرآیندهای لازم را طی کرده و نام نویسی تان را در این مرحله با موفقیت انجام دهید. اما نکته مهم در این رابطه نحوه ثبت نام برای دریافت سهام عدالت است که داوطلبان می خواهند از آن مطلع شوند. در این رابطه باید بگوییم که تا کنون اطلاعیه ای مبنی بر اعلام روش دقیق نام نویسی منشر نشده است. پس نمی توان گفت که دولت دقیقا چه روشی را برای ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان تعیین می کند. اما با توجه به شرایط فعلی کشور، نحوه ثبت نام این سهام در مرحله قبل و روش نام نویسی طرح های مشابه، می توان دو روش کلی را برای انجام این کار در نظر گرفت. در ادامه هر کدام از این روش ها را به شکل مختصر برای تان توضیح می دهیم تا در صورت انتخاب احتمالی، نحوه استفاده از این روش ها را بدانید.

همان طور که گفتیم، تا کنون اطلاعیه ای مبنی بر اعلام رسمی تاریخ ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ یا نحوه نام نویسی آن منتشر نشده است. بنابراین نمی توان به صورت دقیق روشی را جهت ثبت نام برای بهره مندی از این سهام معرفی کرد. روش هایی هم که در این قسمت بیان کردیم، مواردی هستند که برای اجرای بیش تر طرح های این چنینی توسط دولت مورد استفاده قرار می گیرند. اما احتمال استفاده از سامانه ای خاص و دفاتر پیشخوان جهت ثبت نام سهام عدالت با کد ملی بسیار زیاد است.

ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار تومانی در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

نام شرکت سهامی قیمت پایانی هر سهم

(تومان)

تعداد سهم هر سهامدار
فارس۱۳۱۶۱۱۶۸شگویا۱۸۱۰۴۹شاوان۲۹۹۰۵دانا۴۲۷۴۵بنیرو۷۲۶۳رمپنا۱۶۶۵۱۴۳اخابر۱۲۴۵۲۴۴کگل۷۱۸۱۰۷حکشتی‌۱۵۶۱۸۰فولاد۶۳۳۲۵۲۰فولاژ۱۶۹۵۴۸فخوز۴۱۱۱۱۶ساراب۳۲۶۰۹ورنا۸۶۸۳حپترو۴۵۳۳۱کچاد۱۰۱۳۲۳۷وپست۷۹۸۱۶مارون۲۱۷۵۰۴۹شپنا۹۱۲۴۱۶شتران۵۶۵۲۶۰۰شبندر۱۲۹۶۹۳۰بسویچ۷۸۶۹وبملت۳۵۸۳۰۵وبصادر۲۴۳۱۴۲۷خاور۴۷۷۴۲۰وتجارت۲۳۸۱۸۲۲فایرا۸۲۹۳۲شراز۱۹۴۶۴جم۵۵۳۶۴۲فملی۸۱۵۱۸۴۰سدشت۴۸۴۸۸بفجر۲۷۹۷۳۸وتوصا۱۲۲۸۱۲ شبریز۱۸۹۳۴۱خساپا۲۹۴۳۶لکما۱۴۶۲۲بترانس۳۴۳۳

ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در۲۶ فروردین ۱۴۰۲

پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی دارندگان این سهام به ۱۲ میلیون و۷۶۵ هزار و۶۲۳ تومان رسید.

تعداد هرسهم برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی خود را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نام شرکت سهامی قیمت پایانی هر سهم

(تومان)

تعداد سهم هر سهامدار
فارس۱۳۱۶۲۲۹۲شگویا۱۸۱۰۴۷شاوان۲۹۹۰۴دانا۴۲۷۱۶بنیرو۷۲۶۳رمپنا۱۶۶۵۱۳۷اخابر۱۲۴۵۲۳۹کگل۷۱۸۱۰۴حکشتی‌۱۵۶۱۷۸فولاد۶۳۳۲۵۲۰فولاژ۱۶۹۵۷۳فخوز۴۱۱۲۹۶ساراب۳۲۶۰۳ورنا۸۶۸۳حپترو۴۵۳۳۱کچاد۱۰۱۳۱۸۱وپست۷۹۸۱۶مارون۲۱۷۵۰۴۷شپنا۹۱۲۱۰۰۸شتران۵۶۵۲۰۹۰شبندر۱۲۹۶۹۱۲بسویچ۷۸۶۹وبملت۳۵۸۲۹۹وبصادر۲۴۳۱۴۰۰خودرو۳۹۵۴۷وتجارت۲۳۸۱۷۸۸ فایرا۸۲۹۳۱شراز۱۹۴۶۴جم۵۵۳۶۴۱فملی۸۱۵۱۴۷۳سدشت۴۸۴۸۸بفجر۲۷۹۷۳۸وتوصا۱۲۲۸۱۲شبریز۱۸۹۳۱۵خساپا۲۹۴۳۹لکما۱۴۶۲۲بترانس۳۴۳۳

پایان*/

• ثبت نام به صورت آنلاین

بدون شک یکی از روش هایی که برای ثبت نام سهام عدالت در نظر گرفته می شود، روش غیر حضوری و آنلاین خواهد بود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، در حال حاضر نام نویسی در بیش تر طرح های دولتی به صورت آنلاین انجام می گیرد. این موضوع در وهله اول باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مردم خواهد شد. از طرف دیگر، تا حد زیادی هم به دولت جهت کنترل اوضاع و انجام هر چه ساده تر نام نویسی ها کمک می کند. چرا که مردم می توانند در خانه، محل کار یا هر جای دیگری نسبت به ثبت نام سهام عدالت با کد ملی اقدام کرده و نیازی به مراجعات حضوری هم نخواهند داشت. در کنار این، امکان انجام احراز هویت هم به صورت آنلاین فراهم شده است. نمونه این کار برای احراز هویت کاربران جهت ورود به بورس چند سالی است که در کشور انجام می شود. پس با توجه به همه این ها، روش آنلاین یک روش محتمل برای ثبت نام جاماندگان خواهد بود.

• ثبت نام به صورت حضوری

در کنار روش آنلاین و اینترنتی، استفاده از روش های حضوری هم جهت ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ الزامی خواهد بود. زیرا ممکن است برخی از داوطلبان به هر دلیل شرایط لازم برای نام نویسی آنلاین را نداشته باشند. این افراد می توانند از روش های حضوری موجود استفاده کرده و ثبت نام شان را برای بهره مندی از سهام عدالت انجام دهند. در صورت استفاده از روش های حضوری جهت این امر، دفاتر پیشخوان دولت یکی از محتمل ترین گزینه ها برای ارائه خدمت به مردم و انجام نام نویسی ها خواهند بود. چرا که معمولا دولت در هنگام اجرای طرح های مختلف این چنینی از دفاتر پیشخوان استفاده می کند. به این ترتیب، افراد واجد شرایط در تاریخ ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ می توانند علاوه بر استفاده از سامانه های معرفی شده برای این کار، با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت هم نام نویسی شان را انجام دهند. البته کافی نت ها و مراکز این چنین دیگر هم مانند سابق خدمات لازم را ارائه می دهند.

• ثبت نام افراد واجد شرایط توسط دولت

روش دیگری که می تواند جهت ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان مورد استفاده قرار گیرد، نام نویسی جامع این افراد توسط دولت است. به این ترتیب که دولت به صورت خودکار و بر اساس لیستی که در اختیار دارد، ثبت نام افراد واجد شرایط را انجام می دهد. هزینه ثبت نام را هم از ارزش سهام آن ها کم کرده و یا از طریق راه دیگری وصول می نماید. در صورت استفاده از این روش، فرآیند ارائه سهام به افراد واجد شرایط با بیش ترین سرعت ممکن انجام می گیرد. منتهی ممکن است برخی افراد به این که نام شان در لیست تهیه شده برای ثبت نام سهام عدالت توسط دولت قرار نگرفته، اعتراض داشته باشند. به همین دلیل، لازم است بازه ای را جهت اعتراض افراد ناراضی و رسیدگی به این اعتراض ها در نظر گرفت. البته با توجه به تصمیمات دولت در موار مشابه، احتمال استفاده از این روش نسبت به روش های قبل بسیار کم تر است.

منبع اندیشه معاصر
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    سلام .این وضعییه .باید به همه مردم تعلق بگیره مگه چه گناهی کردن که به بقیه نمیدن سهام .میدن به همه مردم بدن .ای بابا گناه دارن مردم

  • علی

    خواهش میکنیم اسم این رو نگذارید سحام عدالت تا زمانیکه تمام ما کارگران سحام نداشتم نگید عدالت بگید بی عدالتی

تبلیغات متنی