کد خبر : 23087

رابطه جنسی | تاثیر افسردگی در رابطه جنسی

در این مطلب درباره مشکلات رابطه جنسی افراد بیشتر میخوانید

به گزارش ورنداز :

در این مطلب درباره مشکلات رابطه جنسی افراد بیشتر میخوانید 

تاثیر افسردگی بر رابطه ی جنسی می تواند زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد

افسردگی به دلیل زیست شناسی بر جنسیت تاثیر می گذارد. این کار با مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی اغاز می شود. در فرد مبتلا به افسردگی ، مواد شیمیایی مرتبط با جنس تعادل ندارند. در نتیجه میل جنسی کم یا از بین می رود. سطح پایین برخی از این مواد شیمیایی نیز می تواند احساسات لذت بخشی را مختل کند.

افسردگی می تواند منجر به موارد زیر شود:

اختلال نعوظ یا مشکلات نعوظ

آنورگاسمیا یا داشتن مشکل در ارگاسم

با وجود انگ های اجتماعی، افسردگی یک بیماری بسیار شایع است. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از هر 20 آمریکایی بالای 12 سال، یک نفر مبتلا به افسردگی است. در حالی که انستیتوی ملی بهداشت روان (NIMH) شیوع افسردگی در زنان را بیشتر از مردان گزارش می کند، واقعیت این است که افسردگی می تواند در هر فردی و در هر سنی ایجاد شود.

انواع افسردگی عبارتند از:

افسردگی شدید

اختلال دو قطبی

افسردگی روان پریشی

افسردگی پس از زایمان

افسردگی همراه با اختلالات اضطرابی

اختلال افسردگی مداوم ( علائم دو سال طول می کشد )

اختلال عاطفی فصلی ( در ماه های فصل زمستان رخ می دهد )

افسردگی می تواند باعث ایجاد یک سری علائم ، از جمله بیماری های جنسی شود.

علائم افسردگی جنسی در مردان

اضطراب، عزت نفس پایین و احساس گناه از دلایل عمده ی اخلال جنسی است. این ها همه علائم افسردگی محسوب می شوند. اما چنین مواردی می تواند به طور طبیعی با استرس و افزایش سن نیز رخ دهد.

اختلال نعوظ

کاهش میل جنسی و بی علاقگی به سکس

نا توانی در شروع رابطه ی جنسی یا لذت بردن از آن

اختلالات انزال مانند زود انزالی و دیر انزالی

علائم افسردگی جنسی در زنان

خشکی واژن و درد های مقاربتی

کاهش میل جنسی و بی علاقگی به سکس

مشکلات ارگاسم

عدم تحریک پذیری جنسی

زنان به احتمال زیاد علائم افسردگی مداوم را تجربه می کنند که باعث می شود اعتماد به نفس کم تری داشته و از شایستگی کم تری برخوردار شوند. این احساسات می تواند زندگی و رابطه جنسی آن ها را به شدت تغییر دهد.

با افزایش سن زنان، عوامل جسمی در آن ها باعث می شود که رابطه جنسی خود کمتر لذت ببرند و حتی رابطه جنسی گاهی اوقات برای آن ها دردناک می شود. حتی تغییر در دیواره واژن می تواند فعالیت جنسی را نا خوشایند کند. همچنین، کاهش و کمبود استروژن می تواند منجر به خشکی واژن شود. چنین عواملی می تواند برای زنان نا امید و ناراحت کننده باشد. در مردان و زنان ابتلا به هرگونه مشکلات و بیماری های جنسی می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و شدید تر شدن سایر علائم افسردگی شود.

فقط خود افسردگی نیست که ممکن است در سلامت جنسی اختلال ایجاد کند. در حقیقت، دارو های ضد افسردگی ( متداول ترین روش های درمانی پزشکی برای افسردگی ) اغلب می توانند عوارض جانبی نا خواسته جنسی داشته باشند.بنابراین یکی از بهترین درمان ها برای افسردگی جنسی و اختلالات عملکرد جنسی که در اثر افسردگی ایجاد می شود ، سکستراپی همراه با روان درمانی برای افسردگی هست . حتما در صورتی که احساس افسردگی جنسی می کنید به سکس تراپیست خود مراجعه نمایید .

کدام ضد افسردگی ها عوارض جانبی جنسی دارند؟

فقط خود افسردگی نیست که ممکن است در سلامت جنسی اختلال ایجاد کند. در حقیقت، دارو های ضد افسردگی (متداول ترین روش های درمانی پزشکی برای افسردگی) اغلب می توانند عوارض جانبی ناخواسته جنسی داشته باشند.

دارو های ضد افسردگی با تغییر در عملکرد مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) به تقویت روحیه در افراد مبتلا به افسردگی کمک می کنند. اما همین مواد شیمیایی در بروز برخی مشکلات جنسی نقش دارند. دارو های ضد افسردگی بر مسیر های عصبی تأثیر می گذارند که پاسخ جنسی را تنظیم می کنند و به طور بالقوه باعث اختلال عملکرد جنسی می شوند. عوارض جانبی ضد افسردگی جنسی گاهی اوقات با افزایش دوز دارو افزایش می یابد. همچنین از دارو های ضد افسردگی که روی سروتونین تأثیر می گذارند برای درمان انزال زودرس در مردان استفاده می شود.

مهم ترین دارو های ضد افسردگی که می توانند منجر به بروز عوارض جنسی شوند، عبارتند از:

دارو های ضد افسردگی که به طور منفی بر میل، تحریک یا ارگاسم تأثیر می گذارند عبارتند از:

سیتالوپرام

اسکیتالوپرام

فلوکستین

پاروکستین

سرترالین

ونلافاکسین

دارو های ضد افسردگی که احتمال کم تری باعث ایجاد عوارض جنسی می شوند عبارتند از:

بوپروپیون

میرتازاپین

نفازودون

ویلازودون

درمان افسردگی و پیشگیری از عوارض جنسی

درمان افسردگی تنها یکی از راه های غلبه بر اختلال عملکرد جنسی است. در حقیقت، طبق تحقیقی که در پزشک خانواده آمریکایی منتشر شد، ۷۰ درصد بزرگسالانی که افسردگی خود را درمان نکرده اند، با مشکل میل جنسی روبرو بودند. درمان افسردگی ممکن است به شما کمک کند تا به زندگی عادی جنسی برگردید.

البته مشکلات جنسی ممکن است، همیشه در بزرگسالانی که به دنبال درمان افسردگی هستند، درمان نمی شود. اگر پزشک تشخیص دهد که اختلال عملکرد جنسی ناشی از عوارض جانبی داروی ضد افسردگی است که مصرف می کنید، ممکن است داروی دیگری را تجویز کند. دارو های ضد افسردگی به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد، بنابراین یافتن داروی مناسب و دوز مناسب برای شما بسیار مهم است.میرتازاپین (Remeron)، نفازودون (Serzone) و بوپروپیون (Wellbutrin) معمولاً عوارض جانبی جنسی ایجاد نمی کنند. علاوه بر برخی درمان های پزشکی و مصرف دارو های ضد افسردگی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید تا سلامت جنسی شما را به طور کلی بهبود بخشد.

بهترین روش ها برای جلوگیری از مشکلات جنسی ناشی از افسردگی یا داروهای ضد افسردگی عبارتند از:

بعد از انجام رابطه جنسی، دارو ضد افسردگی مصرف کنید.

برای بهبود خلق و خو و سلامتی جسمی مرتباً ورزش کنید.

با ورزش، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ وزن بدن مناسب، سالم بمانید.

برای انتخاب دارو هایی با کم ترین عوارض جنسی شناخته شده، با پزشک خود همکاری کنید.

در مورد مصرف دارو برای عملکرد جنسی (مانند ویاگرا برای آقایان) با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف مواد مخدر، الکل و تنباکو خودداری کنید، همه این موارد می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند.

با همسرتان در مورد اینکه چگونه افسردگی شما بر سلامت جنسی شما تأثیر می گذارد صحبت کنید. صحبت کردن در مورد رابطه جنسی با همسرتان ممکن است به طور خودکار مسئله را حل نکند، اما می تواند به کاهش احساس گناه و بی ارزشی موثر باشد.

منبع فرتاک ورزشی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی