کد خبر : 22959

میل جنسی | بالا رفتن میل جنسی

میل جنسی افراد ممکن است در طول ماه تغییر کند. هورمون های مربوط به چرخه قاعدگی در طول زمان در نوسان هستند که اغلب باعث افزایش یا کاهش میل جنسی فرد می شود

به گزارش ورنداز :

میل جنسی افراد ممکن است در طول ماه تغییر کند. هورمون های مربوط به چرخه قاعدگی در طول زمان در نوسان هستند که اغلب باعث افزایش یا کاهش میل جنسی فرد می شود

چه زمانی فرد احساس نیاز جنسی می کند؟

فرد ممکن است با توجه به زمانی که در چرخه قاعدگی قرار دارد، کم و بیش احساس افزایش میل جنسی داشته باشد. میل جنسی در زنان می تواند در طول ماه به دلایل مختلفی تغییر کند، از جمله:

 

تخمک گذاری

نویسندگان یک بررسی در سال 2015 مشاهده کردند که زنان تمایل بیشتری به شروع رابطه جنسی دارند و قبل از تخمک گذاری علاقه بیشتری به رابطه جنسی نشان می دهند. آنها تخمین زدند که حداکثر 24 ساعت پس از تخمک گذاری در میان چرخه استروژن تغییراتی رخ می دهد.

بر اساس این بررسی، دانشمندان بر این باورند که استرادیول، یکی از سه نوع هورمون استروژن، برانگیختگی جنسی در زنان را افزایش می دهد.

این واقعیت که زنان یائسه که کمبود میل جنسی را گزارش می‌کنند، سطح پایین‌تری از استرادیول در خونشان در گردش است، نشان دهنده ی این بررسی است

سه ماهه دوم بارداری

از آنجایی که سطح هورمون ها در طول بارداری به شدت تغییر می کند، افراد مختلف ممکن است سطوح مختلفی از میل جنسی را تجربه کنند.

طبق یک مطالعه سال 2020، برخی از تغییرات هورمونی ممکن است باعث شود که افراد در مراحل اول بارداری تمایل بیشتری به توجه و محبت شریک زندگی خود داشته باشند. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که میل جنسی آنها افزایش یافته است، زیرا ممکن است حالت تهوع و سایر ناراحتی‌های اوایل بارداری را نیز تجربه کنند.

در سه ماهه دوم، نویسندگان خاطرنشان می کنند که میل جنسی ممکن است با عادت کردن فرد به بارداری خود و احساس راحتی و آرامش بیشتر افزایش یابد. به طور معمول، با سپری کردن دوران بارداری و رسیدن به سه ماهه سوم، میل جنسی به سرعت کاهش می یابد.

 

در طول آخر هفته

تحقیقات نشان می‌دهد که زمان‌بندی می‌تواند عامل مهمی در تعیین زمانی باشد که فرد احساس افزایش میل جنسی می‌کند. در آخر هفته، احتمال تماس جنسی زنان در سن دانشگاه دو یا حتی سه برابر در روزهای هفته بود. میانگین احتمال رابطه جنسی یک زن در روزهای آخر هفته 22٪ در مقابل 9٪ در روزهای دیگر است.

با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که برنامه های متناقض شریک زندگی در طول هفته ممکن است نقشی در افزایش احتمال تماس جنسی در آخر هفته داشته باشد.

در طول آخر هفته

تحقیقات نشان می‌دهد که زمان‌بندی می‌تواند عامل مهمی در تعیین زمانی باشد که فرد احساس افزایش میل جنسی می‌کند. در آخر هفته، احتمال تماس جنسی زنان در سن دانشگاه دو یا حتی سه برابر در روزهای هفته بود. میانگین احتمال رابطه جنسی یک زن در روزهای آخر هفته 22٪ در مقابل 9٪ در روزهای دیگر است.

با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که برنامه های متناقض شریک زندگی در طول هفته ممکن است نقشی در افزایش احتمال تماس جنسی در آخر هفته داشته باشد.

چرخه قاعدگی و احساس افزایش میل جنسی

برانگیختگی جنسی ارتباط تنگاتنگی با سطح هورمون ها، به ویژه هورمون های مربوط به چرخه قاعدگی دارد. چرخه قاعدگی از روز اول دوره شروع می شود و از دو مرحله اصلی تشکیل شده است: فاز فولیکولار و فاز لوتئال.

 

فاز فولیکولی

نیمه اول چرخه، فاز فولیکولی نامیده می شود. در این مرحله، سطح استروژن بالاتر از سطح پروژسترون است.زنان تمایل دارند تا در پایان فاز فولیکولی، زمانی که افزایش هورمون لوتئین کننده (LH) وجود دارد، تحریک جنسی بیشتری احساس کنند. این نقطه در چرخه شروع تخمک گذاری را نشان می دهد و زمانی است که احتمال وقوع بارداری بیشتر است.

 

فاز لوتئال

مرحله دوم چرخه، پس از تخمک گذاری، فاز لوتئال است. در این قسمت از چرخه، سطح پروژسترون شروع به سبقت گرفتن از سطح استروژن می کند. با این حال، هر دو در پایان چرخه شروع به کاهش می کنند تا قاعدگی امکان پذیر باشد، که نشان دهنده شروع یک چرخه جدید است.

علاوه بر اینکه در این قسمت از چرخه خانوم ها کمتر احساس میل جنسی می‌کنند، همچنین ممکن است احساسات را متفاوت پردازش کنند. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که در اواخر فاز لوتئال، زنان غمگین‌تر هستند و در مقایسه با مردان سرگرمی کمتری را تجربه می‌کنند.

نگرش به بوسیدن

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که نگرش به بوسیدن عاشقانه با چرخه قاعدگی متفاوت است. زنان در فاز فولیکولی اهمیت بوسیدن در مراحل اولیه یک رابطه را بیش از زنان در فاز لوتئال ارزیابی کردند.

از آنجایی که فاز فولیکولی دیررس درست قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، این نشان می‌دهد که زنان برای ارزیابی جفت بالقوه خود به بوسیدن اهمیت می‌دهند، در زمانی که شانس بارداری در بالاترین حد خود است.

از طرف دیگر، فاز لوتئال پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد، زمانی که احتمال باردار شدن شروع به کاهش می کند.

چه زمانی زنان بیشتر احساس افزایش میل جنسی دارند

برانگیختگی ممکن است در زمان های کمی متفاوت در طول ماه به اوج خود برسد، به خصوص اگر تخمک گذاری دیرتر اتفاق بیفتد.

یک مطالعه در سال 2019 بیش از 600000 چرخه قاعدگی را که افراد در یک برنامه وارد کرده بودند بررسی کرد و دریافت که اکثریت زنان در روز 14 تخمک گذاری نمی کردند. میانگین مدت زمان صرف شده در فاز لوتئال نیز 12.4 روز بود نه 14.

بر اساس یک مطالعه در سال 2013، میل جنسی مداوم ممکن است هزینه هایی مانند افزایش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را به همراه داشته باشد. بنابراین، کاهش میل جنسی در مراحل کمتر بارور چرخه قاعدگی ممکن است مزایایی داشته باشد.

 

آیا تستوسترون باعث افزایش میل جنسی در زنان می شود؟

تحقیقاتی نشان می دهد که هم تستوسترون و هم استرادیول ممکن است بر احساس افزایش میل جنسی فرد تأثیر بگذارند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر کامل تستوسترون بر تحریک جنسی در زنان ضروری است.

در یک مطالعه در سال 2013، محققان سطوح تستوسترون، استرادیول و پروژسترون را در یک یا دو دوره قاعدگی در زنان جوان با جمع‌آوری نمونه بزاق روزانه اندازه‌گیری کردند. نتایج نشان داد که سطح پروژسترون به طور منفی میل جنسی را پیش بینی می کند، در حالی که سطح استرادیول آن را به طور مثبت پیش بینی می کند.در این آزمایش تستوسترون هیچ رفتار جنسی را پیش بینی نکرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

فرقی نمی‌کند که یک فرد میل جنسی کم یا زیاد داشته باشد، مگر اینکه آن را آزار دهد. هر کس متفاوت است، و هیچ معیار "عادی" وجود ندارد. افرادی که در مورد میل جنسی خود مضطرب یا نگران هستند ممکن است بخواهند با پزشک خود صحبت کنند یا با خدمات مشاوره سلامت جنسی تماس بگیرند.

بسیاری از زنان در زمان تخمک گذاری یا درست قبل از آن، به دلیل تغییرات در سطح هورمون های مربوط به چرخه قاعدگی، با افزایش میل جنسی روبرو هستند. افرادی که در مورد میل جنسی خود نگران یا مضطرب هستند، چه احساس کنند که این میل جنسی خیلی زیاد است یا خیلی کم، ممکن است صحبت با یک پزشک را آرامش بخش و مفید بدانند.

منبع سلامت نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی