کد خبر : 21188

یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

دولت با تامین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کرده‌اند

به گزارش ورنداز :

در حالی در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم که مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در انتظار دریافت عیدی هستند و بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت، عیدی پرداخت خواهد شد. ای بعدی این طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم داده می‌شود.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت  یارانه نقدی   یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

 در سنوات گذشته، دولت با تامین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کرده‌اند.

بر همین اساس در حالی این رویه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت سیزدهم امسال به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد عیدی  پرداخت خواهد کرد یا خیر؟بر اساس این گزارش، دو مجموعه کمیته امداد و بهزیستی در آستانه سال نو میلادی 2023 ، مبلغی را به عنوان عیدی به حساب مددجویان اقلیت‌های دینی واریز کردند.

بر اساس پیگیری‌ها از مسئولان بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط با پرداخت عیدی به مددجویان این دو نهاد، هنوز پرداخت عیدی به مددجویان مشخص نیست و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت عیدی  از سوی دولت تامین شود، عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی در آستانه سال نو پرداخت می‌شود.

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال‌سازی تمام فروشگاه‌ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند،‌ شارژ می شود.

بر اساس اعلام رییس اتاق اصناف استان مرکزی تاکنون ۱۵۱۱ واحد صنفی این استان در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف ثبات قیمت کالاهای اساسی ثبت‌نام کردند.در حالی که سهم استان مرکزی برای ثبت‌نام اصناف در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۳۰۴ واحد بوده و فراتر از سهمیه استقبال شده است.

به گفته وی هم‌اکنون ۲۰۰ واحد صنفی و فروشگاه در استان مرکزی به بارکد اجرای طرح مجهز شده‌ و یارانه‌بگیران می‌توانند برای خرید مراجعه کنند.همچنین در استان قزوین برای ۳۰۰ فروشگاه زیرساخت فراهم‌ شده است و عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، محصولات لبنی و مواد غذایی متفرقه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اتصال آنان به شبکه ملی اعتبار ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین،‌ شبکه ملی اعتبار یک روش جدید است و این شبکه متصل به شبکه بانکی است و بر مبنای کد ملی افراد، اعتبار کارت آن‌ها شارژ می‌شود و شهروندان می‌توانند با هر کارت‌ بانکی که به نام سرپرست خانوار است؛ خرید کنند و نیاز نیست حتماً کارت یارانه به همراه داشته باشند.

آنطور که وی گفته پس از اجرای این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir اپلیکیشن شما را نصب کنند تا با فروشگاه‌هایی طرف قرارداد با طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؛ آشنا شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه مردم در استان قزوین می‌توانند از هر کدام از ۱۰ قلم کالای پیش بینی شده به میزان دلخواه خریداری کنند، گفت: در این طرح محدودیتی برای میزان یا نوع برند اقلام وجود ندارد.

در استان گیلان نیز بر اساس ‌آخرین اخبار ۱۷۰۰ فروشگاه شناسایی و به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مجهز شده‌اند.بر اساس اعلام استاندار گیلان، طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته اول اسفندماه در این استان اجرایی می شود و شناسایی و ثبت فروشگاه ها که از دهم بهمن ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد.به گفته اسدالله عباسی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از سیاست های دولت سیزدهم برای رفاه اجتماعی مردم است و گیلان به عنوان یکی از استان های مجری این طرح انتخاب شده است.

وی می‌گوید: با توجه به سنوات گذشته و افزایش قیمت‌ها، یارانه تعیین شده به مرور زمان ارزش نسبی خود را از دست می داد لذا دولت مردمی و انقلابی برای حفظ  قدرت و حمایت از مردم در بخش مربوط به خرید، طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا می‌کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه اعتبار کالابرگ یک ماه زودتر با کد ملی سرپرست خانوار شارژ می شود، می گوید: در این طرح اصل بر استفاده مردم از کالاهای مورد نیاز و ضروری است و اگر سرپرست خانوار نخواهد از اعتبار فوق در زمان مقرر استفاده کند، مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و می‌تواند این مبلغ را نقدی دریافت کند.در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توسعه طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: بنا داریم که این طرح را در گام‌های بعدی از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای به کل کشور تعمیم بدهیم.

وی با حضور در ایسنا گفت که تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد، حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد.

مرتضوی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم افزود: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر رفاه به برخی گزارش‌ها که ناشی از عدم اقبال عمومی از طرح بود نیز اشاره کرد و گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده‌ایم، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شده است. با این حال بنا داریم که طرح کالابرگ را توسعه بدهیم و بر این اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه می‌یابدآنطور که وی گفته در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگی به عمل آمده تا در گام‌های بعدی طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم یابد.این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی اختیاری است.امیدواریم که این طرح با اقبال بیشتری مواجه شود و فرهنگ آن نیز نهادینه شود تا بتوان آن را ترویج داد.تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد، حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد.

مرتضوی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم افزود: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.مرتضوی این را هم گفته که این میزان مبلغ یارانه زودتر از یارانه نقدی در حسابی موسوم به پشتیبان واریز خواهد شد.دولت سیزدهم سرانجام به تمامی شایعات که از اول هیچ مبنای رسمی نداشتند، پایان داد و اعلام کرد که کالابرگ الکترونیک به طور قطعی پس از گذراندن مراحل آزمایشی در سه استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کشور عملیاتی خواهد شد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فعلاً مرحله آزمایشی کالابرگ الکترونیک در سه استان اجرا می‌شود گفته، اینکه در کدام استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود بعداً اعلام خواهد شد. چند شهرستان را برای نمونه انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. مرحله استانی را انجام می‌دهیم و بعد از مرحله استانی، ارزیابی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد و همکاران در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند.کالا کارت یا کالابرگ الکترونیکی  قرار است نقش همان کوپن دهه ۶۰ را بازی کند. کالابرگ الکترونیکی طرح جدید دولت برای کمک به معیشت مردم است. کالابرگ الکترونیکی مخصوص کالاها و اقلام اساسی است. برای ثبت نام کالابرگ الکترونیکی از سوی دولت سایتی برای ثبت نام معرفی شده است. در ادامه این مطلب تمامی اخبار کالابرگ الکترونیکی  را می‌توانید بخوانید.بر پایه اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود./

طبق گفته‌های سید صولت مرتضوی، مردم می‌توانند به ‌صورت اختیاری کالابرگ الکترونیک را انتخاب کنند و در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت ‌می‌کنند.اظهارات مرتضوی، مؤید این مسأله است؛ کسانی که نیاز به خرید اقلام دارند می‌توانند برای تهیه ۱۱ قلم از این اجناس از طریق شبکه اعتباری پشتیبان اقدام کنند، اما اگر از کالابرگ استفاده نکردند در همان زمانی‌ که مردم یارانه نقدی دریافت می‌کنند، امکان برداشت دارند.مرتضوی این را هم گفته که این میزان مبلغ یارانه زودتر از یارانه نقدی در حسابی موسوم به پشتیبان واریز خواهد شد.دولت سیزدهم سرانجام به تمامی شایعات که از اول هیچ مبنای رسمی نداشتند، پایان داد و اعلام کرد که کالابرگ الکترونیک به طور قطعی پس از گذراندن مراحل آزمایشی در سه استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کشور عملیاتی خواهد شد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فعلاً مرحله آزمایشی کالابرگ الکترونیک در سه استان اجرا می‌شود گفته، اینکه در کدام استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود بعداً اعلام خواهد شد. چند شهرستان را برای نمونه انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. مرحله استانی را انجام می‌دهیم و بعد از مرحله استانی، ارزیابی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد و همکاران در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند.پیش از این نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرده بود: دولت مشکلی در زمینه تأمین مالی این طرح ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را دربرمی‌گیرد، دولت باید از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد؛ تغییرمدیریت در وزارت کار باعث تأخیر در اجرای این پروژه شد، ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و گفتند بعد از این اجرا، برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.

سازمان هدفمندسازی، مسئول تأمین منابع طرح کالابرگ الکترونیکواریز میزان اعتبار یارانه‌ای در قالب «سامانه ملی اعتبار»

بنابر گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این میزان اعتبار یارانه‌ای در قالب «سامانه ملی اعتبار» واریز می‌شود؛ مسأله‌ای که مرتضوی از آن به عنوان حساب پشتیبان نام برده است.

وی در توضیح اختیاری بودن کالابرگ گفته که اگر افراد تحت هر شرایطی تشخیص دادند نیاز به پول‌شان دارند، نیاز نیست از این طریق خرید کنند و اگر پول را برای کار دیگر می‌خواهند، در زمان مقرر که یارانه‌ها به حساب همه مردم واریز می‌شود، می‌توانند یارانه نقدی خود را بردارند.به گفته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود.دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند (جدول شماره یک - به نقل از ایسنا و بازنشر شده در پرتال کمیته امداد).

2.2 میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد

آن طور که معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گزارش داده (ایرنا-فروردین1401)، دو میلیون و 250 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که شامل حدود پنج میلیون نفر می شوند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد ، آمار تفکیک شده این خانوارها را این طور اعلام کرده است: یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و ... هر چند هر سال تعدادی از این خانواده ها با حمایت های کمیته امداد و در قالب اجرای طرح هایی مانند اشتغال زایی، توانمند و از چرخه حمایت خارج می شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، همواره تعداد قابل توجهی از متقاضیان، در صف حمایت قرار دارند و جایگزین آن هامی شوند.یارانه معیشتی  و امید 7 میلیون نفر به مستمری بهزیستی

سازمان بهزیستی هم هشت درصد جمعیت کشور را تحت حمایت دارد. این آماری است که رئیس سازمان در فروردین امسال به ایرنا اعلام و اظهار کرد: هفت میلیون نفر برابر با هشت درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.

او افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می‌شوند و برخی از افراد متاثر از آسیب‌های نوپدید هستند.

یارانه معیشتی و فاصله چشمگیر با حداقل حقوق ها

این را می دانیم که پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، صرفا یک حمایت برای رفع نیازهای ضروری است و قرار نیست تمام هزینه های این خانواده ها را تامین کند. ضمن آن که در زمان های مختلف، کمک دیگری در حوزه مسکن، اشتغال، توانمندسازی و بسته های معیشتی نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود، اما این را هم بپذیریم که بسیاری از این خانواده ها، با همین مستمری ها زندگی را سر می کنند.

حالا وقتی برخی کارشناسان اقتصادی خط فقر را 10 میلیون تومان اعلام می کنند، میزان تورم بالای 40 درصد است و حداقل حقوق یک خانواده کارگری سه نفره، به 6.4 میلیون تومان رسیده، باید قبول کرد که مستمری یک میلیون تومانی برای خانواده سه نفره تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، خیلی با حداقل ها فاصله دارد و باید در بررسی لایحه جدید، این عدد را افزایش دادتشکیل کمیته بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به خراسان گفت: روز دوشنبه (دیروز) کلیات لایحه دو فوریتی دولت در این کمیسیون تصویب و مقرر شد سه کمیته، جزئیات آن را بررسی کنند.

«مهرداد گودرزوند چگینی» افزود: موضوع میزان افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز در یکی از این کمیته ها بررسی خواهد شد و پس از جمع بندی کمیسیون، برای اعمال نظر دیگر نمایندگان به صحن علنی خواهد آمد.

منبع اقتصاد ۱۰۰
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی