کد خبر : 20019

خوردن بادمجان | عوارض خوردن بادمجان

مصرف مداوم بادمجان بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبۀ خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند.

به گزارش ورنداز :

مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبۀ خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند.

تمام مشکلاتی که بادمجان برای شما می تواند ایجاد کند

از طرفی بادنجان کوچک(نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولاتین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند.و همچنین مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است.

مزایا و مضرات مصرف بادمجان برای سلامتی

بادمجان فیبر و طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند. این سبزی کم کالری در رژیم مدیترانه ای قرار دارد. اغلب ما بیشتر با بادمجان های بزرگ و بنفش تیره آشنا هستیم، اما شکل، اندازه و رنگ آنها از کوچک و کشیده تا بلند و نازک و از سایه های بنفش تا سفید یا سبز رنگ متفاوت هستند.

فواید بادمجان برای سلامتی

یک وعده بادمجان حداقل 5 درصد از نیاز روزانه فرد به فیبر، مس، منگنز، ویتامین B6 و تیامین را تامین می کند، همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است. بادمجان منبعی از ترکیبات فنلی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند.

مولکول های آنتی اکسیدان ها به بدن در حذف رادیکال های آزاد کمک می کنند، مولکول های ناپایداری که در صورت تجمع زیاد سلول ها می توانند به آنها آسیب برسانند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به جلوگیری از طیف وسیعی از بیماری ها کمک می کند. از جمله آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان می توان به آنتوسیانین ها از جمله نازونین، لوتئین و زآگزانتین اشاره کرد.

سلامت قلب و بادمجان

فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان همه از سلامت قلب حمایت می کنند. تحقیقی در سال 2019 نشان می دهد خوردن مواد غذایی حاوی فلاونوئیدهای خاص از جمله آنتوسیانین ها به کاهش نشانگرهای التهابی افزایش دهنده خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

سلامت چشم و بادمجان

بادمجان حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است. به نظر می رسد لوتئین نقش موثری در سلامت چشم دارد و از دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن جلوگیری کند که منجر به از دست دادن بینایی در افراد مسن می شود.

سلامت چشم و بادمجان

ارزش غذایی بادمجان

جدول زیر مواد مغذی موجود در یک1 فنجان یا حدود 96 گرم مکعب های بادمجان پخته را نشان می دهد. همچنین نیاز فرد به هر ماده مغذی در روز را توضیح می دهد. با این حال، نیازهای افراد بسته به سن و جنسیت متفاوت است.

  • مواد مغذی/ منبع معتبر در یک فنجان بادمجان مکعب شده/ نیازهای روزانه برای بزرگسالان
  • انرژی (کیلو کالری)/  33.6 / 1000 تا 3000
  • کربوهیدرات (گرم)/ 8.29 ، که 3.04 آن قند است/ 130
  • فیبر (گرم)/ 2.4/ 22.4 تا 33.6
  • منیزیم (میلی گرم)/ 10.6/ 310 تا 420
  • فسفر (میلی گرم)/ 14.4/ 700 تا 1250
  • پتاسیم (میلی گرم)/ 117/ 4700
  • فولات/ 13.4/ 400
  • کولین (میلی گرم)/ 8.93/ 400 تا 550
  • بتاکاروتن (میکروگرم)/ 21.1/ فاقد داده است

عوارض بادمجان برای دهان چیست؟

صرف نظر از تمام خواصی که بادمجان دارد، باید بدانید که سوزش دهان و بروز آفت از عوارض شایع آن است.

عوارض بادمجان برای پوست

از عوارض بادمجان در برخی افراد که دچار حساسیت به بادمجان هستند می توان به چشم درد ، خارش و کهیر زدن روی پوست اشاره کرد.

خطرات مصرف بادمجان

برخی افراد باید از مصرف زیاد بادمجان خودداری کنند.

نسونین و جذب آهن

نسونین به عنوان یک ماده شیمیایی موجود در بادمجان با آهن متصل شده و آن را از سلول ها خارج می کند. این فرآیند که به عنوان کلات آهن شناخته می شود برای افراد دارای آهن زیاد در بدن مفید است. در همین حال، افراد دارای سطح آهن کم نباید از مواد غذایی حاوی نازونین زیاد استفاده کنند.

نسونین و جذب آهن

مسمومیت با سولانین

بادمجان جزء خانواده بادنجانیان است. بادنجانیان حاوی آلکالوئیدها از جمله سولانین است که می تواند سمی باشد. سولانین از این گیاهان در حالی که هنوز در حال رشد هستند محافظت می کند. خوردن برگ یا غده این گیاهان منجر به علائمی مانند سوزش گلو، حالت تهوع و استفراغ و آریتمی های قلبی می شود این واکنش ها در برخی موارد می تواند کشنده باشد.یک مطالعه در سال 2013 نیز نشان داد زنان میانسال که بیش از 3 وعده در هفته بلوبری و توت فرنگی -منابع خوب آنتوسیانین- مصرف می کردند 32 درصد کمتر از سایر افرادی که از این میوه ها استفاده می کردند به بیماری قلبی مبتلا می شدند.

در تحقیقی دیگر، محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که میزان زیادی آنتوسیانین مصرف می کردند نسبت به افرادی که کمتر از این ترکیبات مصرف می کردند فشار خون پایین و سفتی عروق کمتری داشتند.

ارتباط بادمجان و کلسترول خون

فیبر موجود در بادمجان می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد. یک فنجان حاوی مکعب های بادمجان پخته با وزن 96 گرم حاوی حدود 2.4 گرم فیبر است.

نتایج یک مطالعه در سال 2014 روی جوندگان نشان داد اسید کلروژنیک، آنتی اکسیدان اولیه در بادمجان سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین یا کلسترول “بد” را کاهش داده و خطر بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش می دهد.

تاثیر مصرف بادمجان بر سرطان

پلی فنول های موجود در بادمجان به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می کند. آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در دراز مدت در جلوگیری از رشد تومور و گسترش سلول های سرطانی موثر است.

آنتوسیانین ها با جلوگیری از تشکیل عروق خونی جدید در تومور، کاهش التهاب و مسدود کردن آنزیم های کمک کننده به گسترش سلول های سرطانی به این منبع کمک می کنند.

ارتباط مصرف بادمجان و عملکرد شناختی

یافته های مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد نسونین، آنتوسیانین در پوست بادمجان به محافظت از غشای سلول های مغزی در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند، همچنین نسونین در انتقال مواد مغذی به داخل سلول ها و انتقال مواد زائد به خارج نیز موثر است.

آنتوسیانین ها به جلوگیری از التهاب عصبی و تسهیل جریان خون به مغز کمک می کنند. این ویژگی می تواند مانعی در برابر از دست دادن حافظه و سایر جنبه های کاهش ذهنی مرتبط با سن باشد. مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد نسونین تجزیه چربی ها در مغز را کاهش می دهد، فرآیندی که می تواند باعث آسیب سلولی شود.

مدیریت وزن با بادمجان

فیبر غذایی می تواند به افراد در کنترل وزن کمک کند. افراد پیروی کننده از رژیم غذایی سرشار از فیبر احتمال پرخوری کمتری دارند زیرا فیبر می تواند به فرد در ایجاد احساس سیری برای مدت زمان بیشتر کمک کند. بادمجان حاوی فیبر و کالری کمی است.

با این حال، بادمجان می تواند روغن زیادی را حین سرخ شدن جذب کند، بنابراین هر فردی که به دنبال کاهش وزن است باید آن را به روش دیگری مانند کبابی یا پخارپز مصرف کند.مصرف سیب زمینی های سبز شده به طور معمول افراد را در معرض خوردن بیشترین سولانین قرار می دهد. بادمجان حاوی مقدار کمی سولانین است و بعید است خوردن مقادیر کم تا متوسط آن ​​تاثیر منفی قابل توجهی داشته باشد.

حساسیت نسبت به بادمجان

در موارد نادر، یک یا چند ترکیب باعث واکنش آلرژیک می شود. به نظر می رسد علت اصلی پروتئین انتقال چربی در گیاه باشد. علائم واکنش شامل کهیر، تورم و مشکل تنفسی است. هر فردی که این علائم را تجربه می کند باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد زیرا دچار آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی) می شوند.

اگزالات و سنگ کلیه

بادمجان حاوی اگزالات است. اگزالات ها در ایجاد سنگ کلیه در برخی از افراد مستعد جذب اگزالات منجر می شود. بدون درمان سنگ کلیه می تواند منجر به آسیب حاد کلیه یا حتی مرگ کلیه می شود. مواد غذایی حاوی اگزالات مانند بادمجان برای افراد مستعد سنگ کلیه مناسب نیست. هر فرد مبتلا به این بیماری باید مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات را محدود کند.

چگونه بادمجان مضر می شود؟

بادمجان خام نخورید. هم تلخ است هم بیماری اسم و برونشیت را شدید میکند. تخم بادمجان یبوست آور است.

چگونه بادمجان تلخ را قابل مصرف کنیم؟

علت تلخ‌بودن برخی از بادمجان‌ها، ترکیب‌های شیمیایی‌ای به نام «آلکالوئیدها»یی است که داخل سلول‌های آن وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن تلخی بادمجان، اضافه کردن نمک به آن است. افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول‌های بادمجان می‌شود، آلکالوئیدها را به سمت بیرون می‌کشاند. دراصطلاح عامیانه با این روش، «زهرابه» آن گرفته می‌شود که همان آب تلخی است که در اثر ایجاد فشار اسمزی از آن خارج می‌شود.

چه کسانی بادمجان نخورند؟

بادمجان نباید مورد استفاده اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا ممکن است بیماری آنها را تشدید می‌کندو آنهائی‌که آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماری‌ها می‌شود به دلیل اگزالاتی که در بادمجان وجود دارد، و بالا رفتن اگزالات در بدن برای افراد مبتلا به سنگ صفرا ،سنگ کلیه و سنگ مثانه مصرف زیاد ان مضر است بطور کلی بهتر است در خوردن بادمجان زیاد روی نکنید.

اگر مشکلات گوارشی دارید بادمجان نخورید. همچنین کسانی که حساسیت دارند بادمجان نخورند. مخصوصا تخم بادمجان، چون چشم درد و کهیر می اورد .

راهکار طب سنتی برای کاهش عوارض بادمجان

با این راهکار آشنا شوید: بادمجان پوست کنده یا باپوست را چهار قسمت کنید داخل آن را با خلال سوراخ سوراخ کنید و به لایه داخلی و خارجی آن نمک بمالید و بر روی هم بچینید و بگذارید دو الی سه ساعت در آب سرد بماند تا آب سیاه و تیز طعم شود، سپس آن آب سیاه را دور بریزید و مجدداً روی آن آب بریزید تا مراحل قبل طی شود.

تعویض آب را ادامه دهید تا دیگر آب سیاه نشود و تیزی بادمجان کم شود, می توانید به جای چهار قسمت کردن، بادنجان را ورقه ورقه کنید و روی آن نمک بمالید و مراحل قبلی را انجام دهید.

یک خاصیت عجیب درمانی از بادمجان

آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود بهترین مرهم برای عرق کردن دست و پا است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

نکاتی برای خرید بادمجان

  • بادمجان ها باید سفت و از نظر اندازه تا حدودی سنگین و دارای پوستی صاف و براق و رنگ بنفش شدید باشند. از خرید بادمجان های پژمرده، کبود یا تغییر رنگ داده خودداری کنید. بادمجان ها برای استفاده در یخچال نگه داشته شوند و برای حفظ طراوت آنها نباید پوست آنها گرفته شود.
  • هنگام برش بادمجان از چاقوی فولادی ضدزنگ نه فولاد کربنی استفاده کنید برای جلوگیری از واکنش فیتوشیمیایی که می تواند باعث سیاه شدن بادمجان شود. برخی بادمجان ها طعم تلخی دارند.
  • خیس کردن بادمجان با آب و نمک رطوبت و برخی ترکیبات موثر تلخی موجود در بادمجان را از بین می برند و در نهایت گوشت را نرم تر می کند.
  • برای انجام یکی از این روش ها:
  • بادمجان را به صورت مکعبی، نواری یا اشکال دیگر برش دهید
  • روی آنها نمک بپاشید
  • بعد از حدود 30 دقیقه نمک را شسته و قطعات را خشک کنید
  • سپس بادمجان ها را سرخ، کبابی، آبپز یا بخارپز کنید
  • خیس کردن بادمجان در آب نمک و خشک کردن آنها جذب روغن را حین پخت کاهش می دهد. توجه داشته باشید بادمجان یکی از عناصر محبوب رژیم مدیترانه ای است

    چند نکته کلی در مورد بادمجان

    بادنجان دارای طبیعت گرم و خشک است.

    مصلح آن پختن با روغن و گوشت می‌شود.

    مصرف آن با روغن، نرم‌کننده شکم است.

    تولید سودا در بدن را زیاد می‌کند و موجب بواسیر می‌شود.

    رنگ چهره را خراب می‌کند.

    * مصرف آن با سرکه، سبب یبوست می‌شود.

    در پایان

    بادمجان یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی متنوع است. پلی فنول های آن مسئول طعم تلخی بادمجان است که برای برخی افراد خوشایند نیست. برخی روش ها برای گرفتن تلخی بادمجان مفید است.

منبع الو دکتر
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی