کد خبر : 20011

ذکر | ذکر ماه رجب

ماه رجب، ماهی است که ارزش و شرافت بسیاری دارد و از مشهورترین ماه‌ها بوده و روایات بسیاری در فضیلت این ماه وارد شده است

به گزارش ورنداز :

 

ذکرها و دعاهای ماه رجب 

ماه رجب، ماهی است که ارزش و شرافت بسیاری دارد و از مشهورترین ماه‌ها بوده و روایات بسیاری در فضیلت این ماه وارد شده است .

 

ذکرها و دعاهای ماه رجب 

پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که ماه رجب، ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد. خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید «ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده ام؛ هر کس به آن چنگ زند به وصال من رسد» و در حدیث قدسی دیگر می فرماید «ماه رجب، ماه من؛ بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ هر که در این ماه مرا بخواند، اجابتش کنم و هر که حاجت آورد، عطایش کنم».پیامبر اکرم(ص) در مورد فضایل ماه رجب فرمودند «رجب ماه بارش رحمت الهی است، خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو می ریزد و در بهشت قصری است که جزء روزه داران ماه رجب وارد آن نمی شوند» همچنین امام موسی کاظم (ع) می فرمایند «رجب ماه بزرگی است که خداوند پاداش نیکی ها را در آن دوچندان و گناهان را پاک می کند»جب نام نهری است در بهشت، از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر و از برف سفیدتر، هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد البته از آن نهر بیاشامد از این سبب ماه مذکور را رجب نام نهادند».

ذکرها و دعاهای ماه رجب در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

اعمال مهم رجب اذکار و ادعیه این ماه می‌باشد که عبارتند از:

  • هزار مرتبه ذکراستغفر اللّه ذا الجلال و الإکرام من جمیع الذنوب و الآثام  در این ماه که موجب غفران تمام گناهان می‌شود.
  • قرائت ده‌هزار مرتبه یا هزار مرتبه سوره توحید در این ماه، در روایتی ذکر شده:

    «کسى که هزار بار آن را بخواند روز قیامت عمل هزار پیامبر و هزار فرشته را مى‌آورد. و هیچکس نزدیکتر از او به خدا نیست مگر کسى که بیشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن این سوره در رجب چندین برابر است.»

  • هزار مرتبه ذکر «لا اله الا اللّه»
  • هزار مرتبه ذکر «سبحان اللّه»
  • صد مرتبه ذکر «أستغفر اللّه الّذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب إلیه»
  • ذکر«عظم الذّنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک» در سجده‌های ماه رجب به تبعیت از امام سجاد علیه السلام که این ذکر را می‌گفتند.
  • بعد از هر نمازى بگوید:«یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ، یا من یعطى الکثیر بالقلیل یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنّنا منه و رحمة أعطنی بمسألتی إیّاک جمیع خیر الدّنیا و جمیع خیر الآخرة و اصرف عنّی بمسألتی إیّاک جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخرة فإنّه غیر منقوص ما أعطیت و زدنی من فضلک یا کریم»سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حرکت داده و گریه کند و بگوید:«یا ذا الجلال و الإکرام یا ذا النّعماء و الجود یا ذا المنّ و الطّول حرّم شیبتی على النّار»
منبع ایسنا،عرفان و حکمت
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی