کد خبر : 19876

کشف | کشف سیاره جدید

دانشمندان بریتانیا موفق به کشف سیاره ای جدید شدند که ۱۳ برابر بزرگتر از مشتری است و داخل آن همجوشی هسته ای در حال رخ دادن است.

به گزارش ورنداز :

دانشمندان بریتانیا موفق به کشف سیاره ای جدید شدند که ۱۳ برابر بزرگتر از مشتری است و داخل آن همجوشی هسته ای در حال رخ دادن است.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان این سیاره فراخورشیدی را هنگام رصد ستارگانی در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین پیدا کردند.

این سیاره جدید حدود یک سوم بزرگ‌تر از خورشید ما و حدود ۱۳ برابر بزرگ‌تر از مشتری است و به نظر می رسد که همجوشی هسته‌ای در داخل آن ادامه دارد.

دانشمندان وقتی به این سیاره نگاه کردند، متوجه روشن شدن و کم نور شدن آن شدند که باعث شد باور کنند درون آن در حال همجوشی هسته‌ای است.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور ساشا هینکلی در دانشگاه اکستر در بریتانیا در حال اندازه‌گیری یک ستاره در حدود ۳۰۰ میلیون مایل از سیاره بودند.

تصور می‌شود این ستاره که HD ۲۰۶۸۹۳ نام دارد، کاندیدای مناسبی برای یافتن سیارات جدید فراخورشیدی، با نام مستعار سیارات خارج از منظومه شمسی باشد.

سیاره جدید کشف‌شده نیز به نام ستاره مجاور خود نامگذاری شده و نام نه چندان پر زرق و برق HD ۲۰۶۸۹۳ c را به خود گرفته است.

اما اندازه عظیم و شواهدی از همجوشی هسته‌ای به این معنی است که غول کیهانی در مرز بین سیاره بودن و کوتوله قهوه‌ای قرار دارد.

اعضای تیم مطالعه گفتند که این کشف می‌تواند بینش جدیدی را برای دانشمندان ارائه دهد تا بین سیارات عظیم و کوتوله‌های قهوه‌ای تمایز قائل شوند.

منبع همشهری آنلاین
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    کیه

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی