کد خبر : 19858

سرمازدگی | مقابله با سرمازدگی

در این مطلب راه های مقابله با سرمازدگی را میخوانید

به گزارش ورنداز :

در این مطلب راه های مقابله با سرمازدگی را میخوانید 

سرمازدگی یکی از بیماری هایی است که شما را در روزهای سرد تهدید می کند، با علایم این بیماری و روش هایی برای پیشگیری از آن آشنا می شویم این روزها سرمای بی سابقه  و به دنبال آن معضل نبود سوخت، به یکی از بزرگ ترین مشکلات در کشور تبدیل شده و ممکن است مشکلاتی چون سرمازدگی رابرای افراد به دنبال داشته باشد.

سرمازدگی یا هیپوترمی چیست؟


سرمازدگی معمولاً در اثر آسیب دیدن اندام‌های بدن و اختلال در کارکرد آن‌ها در اثر کاهش دما ایجاد می‌شود. کاهش دمای بدن منجر به کاهش متابولیسم گلوکزی می‌شود. به این ترتیب بدن در حالت اسیدوز متابولیک قرار می‌گیرد.در صورت بروز چنین شرایطی پیشگیری از پیشرفت این بیماری و درمان به موقع آن یکی از نکات ضروری است؛ چرا که کنترل نداشتن به موقع می‌تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری همچون مرگ شود.

علایم سرمازدگی


بروز سرمازدگی معمولا با برخی از علایم و نشانه‌ها همراه است.
-سردی شدید پوست
-احساس لرزش در بدن
-تغییر رنگ پوست به قرمز، سفید، آبی یا خاکستری مایل به زرد
-تغییر در رنگ ناخن‌ها
-سفتی پوست یا مومی شکل شدن آن
-احساس سفتی در عضلات و مفصل ها
-تاول زدن پوست
-احساس کرختی و بی‌حسی
-سوزن سوزن شدن پوست
-تورم پوست
-تغییر وضعیت روانی و نداشتن آگاهی به مکان و زمان
-بی‌تفاوتی یا پرخاشگری غیرعادی به دنبال کرختی بدن
- سردی غیرعادی پوست ناحیه شکم

راه‌های پیشگیری از سرمازدگی


لایه لایه بپوشید

 

همه می دانند که وقتی در هوای سرد بیرون می روید، باید لباس گرم بپوشید،اما شما می‌توانید به جای پوشیدن یک ژاکت ضخیم چند لایه نازک روی هم بپوشید. با این کار لایه ها بدن شما را عایق می کند و تنظیم دمای بدن آسان تر خواهد شد.همچنین گرم نگه داشتن پاها باعث می شود تمام بدن شما گرم شود. برای احساس گرمای بیشتر، یک جفت جوراب پشمی بپوشید.

 


از خوردن یک کاسه سوپ لذت ببرید


علاوه بر گرم کردن فضای خانه خود، می توانید خودتان را از داخل گرم کنید. در روزهای سرد از وعده های غذایی گرم مانند یک کاسه سوپ استفاده کنید. پختن سوپ معمولاً کمی طول می‌کشد و قابلمه‌ای که روی اجاق گاز است گرما هم در آشپزخانه ایجاد می‌کند.

از دستگاه بخور استفاده کنید


هوای مرطوب معمولاً کمی گرم تر از هوای خشک است. گرما در ماه های سردتر می‌تواند رطوبت هوای داخل خانه را از بین ببرد. برای متعادل کردن هوای خانه، استفاده از دستگاه بخور را هم در نظر بگیرید.


از کیسه آب گرم استفاده کنید


کیسه‌های آب گرم نسبتاً ارزان هستند و در روزهای سرد می توانند تفاوت زیادی در گرم شدن ایجاد کنند. هنگامی که نشسته یا دراز کشیده اید، از یک کیسه آب گرم روی دست‌ها و پاهای خود استفاده کنید.


حرکت کنید


تحرک باعث تولید گرما در بدن می شود. راه های زیادی برای بالا بردن دمای بدن با تحرک وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید خانه را تمیز کنید، ورزش کنید، وسایل خراب داخل خانه را تعمیر کنید یا یک بازی انجام دهید

 

یک اتاق را گرم کنید


سعی کنید اتاقی که بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید، مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب، در صورت امکان حداقل تا 18 درجه سانتی گراد گرم کنید. به یاد داشته باشید که رادیاتورها را در راهروها یا اتاق‌هایی که استفاده نمی‌شوند خاموش کنید و درها را ببندید تا گرما را در مناطق خاصی حبس کنید.


درزها را بگیرید


اگر پنجره های خانه شما دوجداره نیست می‌توانید با استفاده از درزگیرها یا پتو مانع از ورود هوای سرد به خانه شوید.همچنین می توانید پرده های خود را درطول روز جمع کنید تا نور و گرما وارد خانه شود و قبل از تاریک شدن هوا آن‌ها را بکشید تا گرما هدر نرود.

منبع سلامت نیوز
ارسال نظر

تبلیغات متنی