کد خبر : 19835

میرزا قاسمی | طرز تهیه میرزا قاسمی

طرز تهیه یک ناهار ساده و آسان با بادمجان را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

طرز تهیه یک ناهار ساده و آسان با بادمجان را در این مطلب میخوانید طرز تهیه یک ناهار ساده و آسان با بادمجان را در این مطلب میخوانید میرزا قاسمی یکی از غذاهای بسیار محبوب و پر طرفدار ایرانی است که با بادمجان تهیه می شود. این غذای خوشمزه اصالتا یک غذای گیلانی است که در دوره قاجار توسط شخصی با همین نام ابداع شده است.

مواد لازم برای ۲ نفر
بادمجان ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
گوجه فرنگی ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز ۱ عدد کوچک
روغن مایع به مقدار لازم
نمک ، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی

 
 

مرحله اول

برای تهیه  میرزا قاسمی خوشمزه  ابتدا بادمجان ها را می شوییم و پس از خشک کردن روی شعله پخش کن گاز با حرارت متوسط کبابی می کنیم (می توانیم از منقل ذغال هم استفاده کنیم). البته روش دیگر این است که می توانید بادمجان ها را داخل سینی فر قرار داده و در فر قرار دهید تا کبابی شوند.

مرحله دوم

اگر بو و طعم بادمجان کبابی را نمی پسندید می توانید از روش قرار دادن بادمجان ها در فر استفاده کنید، زیرا با این روش بادمجان ها بوی کبابی نمی گیرند. البته همانطور که می دانید همه طعم میرزا قاسمی به بادمجان کباب است.

 
 

مرحله سوم

بادمجان ها روی حرارت می چرخانیم تا تمام قسمت هایشان کباب شود. بعد از اینکه پوست بادمجان ها سوخت و داخل‌شان مغز پخت شد، آنها را از روی حرارت برمی داریم. بعد از پخت و سرد شدن بادمجان ها، پوست‌شان را می گیریم.

مرحله چهارم

در ادامه بادمجان را به صورت ساطوری خرد می کنیم. البته در صورت تمایل می توانید از گوشتکوب هم برای له کردن بادمجان ها استفاده کنید و به خوبی بادمجان های پخته رو له کنید. پس از اینکه بادمجان ها آماده شد آنها را کنار می گذاریم.

 
 

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه داخل روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا سبک و شفاف شود. البته اضافه کردن پیاز به میرزا قاسمی اختیاری هست و در صورت تمایل می توانید آنرا حذف کنید. در دستور پخت میرزا قاسمی اصلی که متعلق به گیلانی ها می باشد پیاز وجود ندارد ولی به نظر من باعث خوشمزگی بیشتر غذا می شود.

مرحله ششم

پس از اینکه پیاز نرم شد، مقداری زرد چوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و در ادامه سیر را له کرده و به تابه اضافه می کنیم. در این مرحله دقت کنید که حرارت زیر تابه در زمان اضافه کردن سیر کم باشد زیرا سیر خیلی سریع می سوزد و طعم غذا را خراب می کند.

مرحله هفتم

در این مرحله گوجه فرنگی را رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم، سپس چند دقیقه ای تفت می دهیم تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

 
 

مرحله هشتم

پس از تفت دادن رب گوجه فرنگی بادمجان ها را اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شوند. در ادامه نمک و فلفل میرزا قاسمی را اندازه می کنیم. تخم مرغ را برای زیبایی بیشتر می توانید در یک قالب گرد نیمرو کنید سپس روی میرزا قاسمی قرار دهید.

 
 

مرحله نهم

البته گیلانی ها تخم مرغ را نیمرو کرده و با دیگر مواد مخلوط می کنند تا تمام مواد میرزا قاسمی یکدست شوند. برای بهتر شدن طعم این غذا می توانید از لیموی تازه هم استفاده کنید. پس از اینکه میرزا قاسمی آماده شد آنرا با سبزی خوردن و نان تازه سرو کنید.

نکات طرز تهیه میرزا قاسمی

 
 

طعم دودی بادمجان کبابی

اگر می خواهید بادمجان شما طعم دودی داشته باشد حتما بادمجان ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز کباب کنید زیرا کباب کردن بادمجان ها در فر باعث می شود که بوی دودی نگیرند. البته کسانی که دوست دارند بادمجان ها را به صورت کبابی درست کنند اما طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانید از فر برای کباب کردن بادمجان ها استفاده کنند.

 
 

میرزا قاسمی رستورانی

برای اینکه میرزا قاسمی شما شبیه به میرزا قاسمی رستوران ها شود چند نکته را باید رعایت کنید. معمولا رستوران ها از سیر زیاید برای میرزا قاسمی استفاده می کنند. نکته دیگر اینکه از بادمجان فریز شده استفاده نمی کنند. و نکته پایانی اینکه بادمجان ها را روی ذغال کباب می کنند که طعم بهتری به میرزا قاسمی می دهد.

 
 

میرزا قاسمی با کشک

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید برخی افراد میرزا قاسمی را با کشک درست می کنند. برای این منظور گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را از دستور حذف کنید و به مقدار دلخواه کشک اضافه کنید. با این روش طعم میرزا قاسمی شما شباهت زیادی به کشک بادمجان پیدا خواهد کرد.

 
 
 

بادمجان مناسب

برای میرزا قاسمی از بادمجان های متوسط و ترجیحا بدون تخم استفاده کنید. بادمجان ها دارای تخم به احتمال زیاد تلخ هستند و باید قبل از کباب کردن درون آب نمک خوابانده شوند تا تلخی شان گرفته شود.

منبع نکته چی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی