کد خبر : 19765

دعا | دعا برای خوشبختی

بهترین دعاها برای خوشبختی جوانان را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

بهترین دعاها برای خوشبختی جوانان را در این مطلب میخوانید 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ. آنچه که برای شما خواندم، فراز نخستین بیستمین دعای صحیفه‌ی مبارکه‌ی سجادیه است. در کهکشان دعا که از ائمه‌ی هدی صلوات اللّه و سلام الله علیهم اجمعین در دسترس ما قرار گرفته و در افق دید ماست، منظومه‌ی صحیفه‌ی سجادیه درخشش فوق‌العاده‌ای دارد. و در این منظومه‌ی پرنور صحیفه‌ی سجادیه و زبور آل محمد علیهم‌السلام، دعای بیستم ستاره‌ی قدر اول است. مشهورترین دعای صحیفه‌ی سجادیه است. و در زمره‌ی دعاهایی است که مورد عنایت خاص اهل معرفت و مورد توصیه‌ی ویژه‌ی خوبان عالم است برای سالکان طریق انسانیت و آنهایی که میخواهند به مقاصد عالی انسانی دست پیدا بکنند. خیلی فوق‌العاده است این دعای نورانی.ویژگیهای دعای بیستم صحیفه‌ی مبارکه‌‌ی سجادیه را اگر بخواهیم خیلی کوتاه بگوییم اینهاست. اولاً این دعای نورانی دارای یک نگرش منظومه‌ای و نظام‌مند به اخلاق توحیدی است. یعنی حکمت ربانی، اخلاق عملی به صورت منظومه‌ای و در یک نظام‌واره در اینجا ارائه شده که میشود از آن نظام اخلاق اسلامی و اخلاق الهی را استخراج کرد.

نکته‌ی دیگر جامعیت است. این دعای نورانی از جامعیت شگفت‌انگیزی هم برخوردار است. و به صورت نظام‌مند فهرست قابل توجهی از فضائل و مکارم حیات‌بخش در کنار هم با چیدمانی بسیار دلپذیر قرار گرفته.برای دریافت خوبی های دنیا و آخرت این دعا را بخوانید:

 

«رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»

(بخشی از آیه 201 سوره بقره)

«خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهره مند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار»

تفسیر دعای خوشبخت شدن

شخص مؤمن جز آنچه نزد خدا هست نمی خواهد و اگر هم چیزی از دنیا بخواهد تنها آن چیزهایی را می جوید که پروردگارش برای او بخواهد. لذا مؤمن از خدا فقط حسنات را می جوید، اما آن کس که اهل دنیاست فقط دنیا را می خواهد، چه خوب و چه بدش، همه برای او حسنه محسوب می شود.

آیات قبلی در سوره بقره حال مردم دنیاپرست را بیان نموده است که تنها خواسته آنها از خدا امور مربوط به دنیاست. اما این آیه حال مردمى را بیان می کند که از خداوند نعمت دنیا و آخرت را خواستارند.

در دعاها همیشه باید هدف‏ه اى کلى را مطرح کنیم و تعیین مصداق را به عهده خداوند بگذاریم. ما از خداوند حسنه و سعادت مى‏خواهیم، ولى این که رشد و صلاح ما در چیست را به عهده خداوند مى ‏گذاریم. چون ما به خاطر محدودیت‏ هاى علمى و عدم آگاهى از آینده و ابعاد روحى خودمان، نمى ‏توانیم مصادیق جزئى را تعیین کنیم. به همین جهت توصیه شده است از خداوند وسیله کار را نخواهید، خودِ کار را بخواهید؛ زیرا ممکن است خداوند از وسیله دیگرى که به فکر و ذهن ما نمى ‏آید، کارى را براى ما محقق سازد. مثلاً از خداوند توفیق زیارت حج را بخواهید، امّا نگویید: خدایا مالى به من بده تا به مکه بروم. چون خداوند گاهى سبب را به گونه ‏اى قرار مى ‏دهد که ما فکر آن را نمى‏ کردیم.

 

منبع ستاره ،فارسی خامنه ای
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی