کد خبر : 19673

صبحانه | صبحانه کودک شیرخوار

در این مطلب انواع صبحانه مفید و مقوی برای کودک شیر خوار شما می آوریم .

به گزارش ورنداز :

در این مطلب انواع صبحانه مفید و مقوی برای کودک شیر خوار شما می آوریم .صبحانه‌ی کودک شیرخوار  برای تامین کالری از دست رفته در شب قبل و آغاز متابولیسم در روز جدید ضروری است. سعی کنید مقداری پروتئین، کربوهیدرات و برخی میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی را در صبحانه‌ی کودک شیرخوار  قرار دهید.

صبحانه کامل برای کودکان

کودکان بیش از هر گروه سنی دیگر جنب و جوش دارند ، به همین دلیل باید برای تامین انرژی خود غذای سالم و مقوی مصرف کنند تا اختلالی در رشد و یادگیری آنها به وجود نیاید .مطالعات نشان داده است که صبحانه نخوردن باعث کاهش یادگیری و‌افزایش‌وزن می شود.

همانطور که برای تامین کلسیم در بارداری  به مصرف شیر در بارداری  و خوردن دوغ در بارداری  تاکید می شود؛ استفاده از این ترکیبات غذایی در رژیم غذایی کودک نیز ضرورت دارد. البته حتما باید به تناسب سن کودک از این ترکیبات استفاده کرد. 

تهیه‌ی صبحانه‌ی سالم گاهی اوقات بسیار سخت است به خصوص وقتی عجله داشته باشید یا بخواهید بچه‌های ‌خواب آلود و بدخلق را مجاب کنید. صبحانه‌ی کودک شیرخوار  را می‌توان به دو گروه قاشقی و دستی تقسیم کنیم. دو نکته را باید در مورد صبحانه رعایت کنید. اولین نکته، بحث تنوع است. صبحانه هر چقدر که برای کودک جذاب باشد اگر به مدت طولانی استفاده شود جذابیتش را از دست می‌دهد.

گزینه های صبحانه ی سالم

دومین نکته بحث اجبار در دادن صبحانه است. صبحانه چون اولین وعده‌ی غذایی کودک است، در بسیاری از مواقع او هنوز به خوبی بیدار نشده و شاید میلی به خوردنش نشان ندهد. در این شرایط نباید این کار را به اجبار انجام دهید و باید اجازه دهید او کمی سرحالتر شود در غیر این صورت منجر به تکرار این عادت و بدخلقی نوزاد و در نتیجه زده شدنش از صبحانه می‌گردد.

در ادامه مثال‌های متنوعی از صبحانه‌ی کودک شیرخوار  در هر دو گروه آورده شده است. توجه داشته باشید اینکه کودک از چه سنی میتواند غذاهای تند بخورد ، طبق جدول مشخصی تعیین شده است. اساسا استفاده از ادویه بیشتر در سوپ کودکان رایج است. فرنی : فرنی را می‌توان از انواع دانه‌های مختلف، از جمله برنج (مانند شیربرنج) یا آرد آنها تهیه کرد. وقتی فرنی را پختید، می‌توانید مقداری میوه به آن اضافه کنید تا طعم حتی بهتری پیدا کند. گلابی رسیده‌ی له شده، انبه‌ی له شده، موز له شده یا سیب همه گزینه‌های بسیار خوبی هستند. طرز تهیه فرنی نوزاد  بسیار آسان است و شما می‌توانید برای تنوع در عطر و طعم،  کمی دارچین یا گل میخک نیز به آن اضافه کنید.

پوره‌ی سبزیجات : اگر کودک شما پوره‌ی سبیزجات را دوست داشته باشد، صبحانه‌های بسیار خوبی می‌توانید در مخلوط کن یا غذاساز خود تهیه کنید. حتماً مخلوط کنی داشته باشید که بتواند غذاهای گرم و مایعات گرم را نیز تحمل کند. برای تهیه‌ی پوره‌ی سبزیجات، آنها را خرد کرده و سپس بخارپز کرده یا بجوشانید تا نرم شود. سپس سبزی پخته شده را در مخلوط کن بریزید و آن را پوره کرده و مقدار کمی از آب به آن اضافه کنید تا به قوام مورد نظر برسد. برای بدست آوردن بافت غلیظ‌تر و مقوی تر شدن صبحانه، مقداری برنج پخته شده به مخلوط اضافه کنید و کمی بیشتر آن را مخلوط کنید تا پوره شود. پوره را در دمای مناسب خنک کنید و به عنوان بخشی از صبحانه‌ی کودک شیرخوار  به او بدهید. پوره‌ی سبزیجات با گوشت : هنگامی که متوجه شدید کودک از چه سنی میتواند گوشت بخورد ، می‌توانید چند قطعه کوچک گوشت پخته شده را به همراه پوره‌ی سبزیجات به مخلوط کن اضافه کنید. حتماً تکه‌های ‌گوشتی را انتخاب کنید که هیچ استخوان یا قسمت سختی نداشته باشند.

لبنیات : ماست ساده و شیرین نشده یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای صبحانه‌ی کودک شیرخوار است. پنیر خامه‌ای ساده. میوه‌های ‌له شده یا خلال شده نیز می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای او باشد. 

سوپ یا آش : بیشتر سوپ‌‌ها یا آش‌هایی که برای خود درست می‌کنید را می‌تواند به کودک نیز بدهید. آش و سوپ‌های حاوی تکه‌های درشت را باید اول از مخلوط کن رد کنید. تبدیل غذاهای باقی مانده از ‌شب گذشته به صبحانه‌ی کودک شیرخوار  می‌تواند یک صرفه جویی عالی در وقت مادر باشدکورن فلکس : این مخلوط سرشار از کلسیم و فیبر است. بیشتر کورن فلکس ها، ویتامین هایی همچون ویتامین B و اسید فولیک دارند. سعی کنید انواعی را خریداری کنید که شکر کمی دارند.

صبحانه‌هایی که می‌توان با دست خورد

با شروع غذای کمکی کودک ، او از تجربه‌ی بسیاری از بافت‌ها و طعم‌های ‌مختلف لذت می‌برد. دادن مواد غذایی که کودک می‌تواند در دستان خود بگیرد راهی عالی برای کمک به او در تمرین مهارت‌های ‌حرکتی است، بنابراین خود را به وعده‌های ‌غذایی با قاشق محدود نکنید!تکه‌های نان : برای یک وعده‌ی غذایی صبحانه، تکه‌های نان را امتحان کنید که کودک می‌تواند به راحتی آن را در دست بگیرد. نیازی به گذاشتن چیزی روی نان نیست، زیرا بیشتر نوزادان نان ساده را به همان روشی که هست دوست دارند. تکه باید به حدی باشد که کودک نتواند آن را یک باره در دهانش قرار دهد و کم کم آن را با دهان خیس کند و از گوشه‌هایش بکند.

تکه‌های ‌میوه : وقتی کودک شما برای اولین بار می‌آموزد که چطور میوه‌ها را در دست بگیرد، ممکن است لغزنده باشند پس سعی کنید پوست را روی بخشی از میوه به جا بگذارید تا برداشت آن راحت تر شود. کودک شما به سرعت متوجه خواهد شد که پوست قسمت خوشمزه‌ای نیست. 

کره بادام زمینی : تا زمانی که کودک شما حساسیت به آجیل نداشته باشد و بدانید از چه سنی میتوان به کودک کره بادام زمینی داد ، کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین است. تکه‌های ‌میوه یا نان را به کره‌ی بادام زمینی آغشته کنید تا یک صبحانه‌ی کامل بدست آورید.

تخم مرغ آب پز شده:  برای استفاده از یک منبع خوب پروتئینی، یک تخم مرغ آب پز شده را به قطعات قابل کنترل تکه کنید. برای خرابکاری کمتر، فقط سفیده تخم مرغ را به دست کودک بدهیدنیمرو : تخم مرغ پخته شده با کمی کره نیز یک صبحانه‌ی نرم و آسان هستند. مطمئن شوید که تخم مرغ‌ها به اندازه‌ی کافی خنک هستند تا کودک بتواند آن را در دستش بگیرد. هنگام تهیه‌ی نیمرو می‌توانید کمی سبزیجات نیز به آن اضافه کنید.

سبزیجات کامل پخته شده : سبزیجات کامل پخته شده برای بسیاری از کودکان خوشمزه و سرگرم کننده هستند. سعی کنید حبوبات رشته‌ای، هویج یا تکه‌های ‌کلم بروکلی را بپزید و پس از خنک شدن، آنها را به کودک خود بدهید.

پنکیک خانگی : پختن یک پنکیک خانگی بسیار بهتر از محصولات صنعتی است که مواد نگه دارنده در آنها به کار رفته است . پس به فکر سلامتی دلبندتان باشید و این صبحانه مقوی را با دستورالعمل ساده زیر برای او درست کنید ، آرد، تخم مرغ و شیررا با هم مخلوط کنید و در یک تابه بریزید تا سرخ شود ، سپس روی آن میوه های فصل بریزید تا برای کودکان لذت بخش تر گردد.

اهمیت صبحانه‌ی کودک شیرخوار

  • صبحانه‌ انرژی کافی برای روز را تامین می‌کند : متخصصین می‌گویند صبحانه برای بچه‌ها یکی از مهمترین وعده‌های ‌روز است‌، زیرا سوخت روز پیش رو را در اختیارشان قرار می‌دهد. اگر بچه‌ها روز خود را با یک وعده‌ی غذایی متعادل و مقوی شروع نکنند‌، این احتمال وجود دارد که در طول روز به غذاهای فرآوری شده شور مانند چیپس یا غذاهای شیرین مانند بیسکویت و کلوچه تمایل پیدا کنند. دلیل این امر این است که این غذاهای فرآوری شده یک انرژی سریع دارند که معمولاً همان چیزی است که بچه‌‌ها می‌خواهند. کودکانی که صبحانه می‌خورند، عادات غذایی سالم بیشتری دارند و به دلیل داشتن انرژی بیشتر‌، بیشتر در فعالیت‌های ‌بدنی در طول روز شرکت می‌کنند.
  • یک صبحانه‌ی خوب به جلوگیری از کمبودهای غذایی کمک می‌کند : تردیدی نیست که خوردن هر روز صبحانه سالم تضمین می‌کند که بچه‌‌ها تغذیه‌ی کافی برای حمایت از مغز و بدنِ در حال رشد خود را دریافت کنند. یک صبحانه‌ی سالم مانند میوه‌، ماست و نان تست سبوس دار‌، فیبر‌، کلسیم (شیر یا ماست) و عناصر غذایی ریز مانند ویتامین‌‌ها و مواد معدنی (میوه‌‌ها و سبزیجات تازه) مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند.
  • صبحانه یادگیری را تقویت می‌کند : همه‌ی ما می‌دانیم که وقتی غذا نمی‌خوریم‌، سریع خسته می‌شویم‌، دچار تغییرات خلقی می‌شویم و نمی‌توانیم تمرکز کنیم. و وقتی این اتفاق اول صبح می‌افتد‌، سخت است که بقیه‌ی روز به حالت اول برگردیم. حذف صبحانه‌ی کودک شیرخوار بر رفتار اجتماعی‌، میزان توجه و یادگیری او تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ممکن است بر توانایی‌اش در بازی و سرگرمی نیز تأثیر منفی بگذارد. 
منبع گهواره
ارسال نظر

تبلیغات متنی