کد خبر : 19006

امتحانات دی ماه | لو رفتن سوالات امتحانات دی ماه

هرچقدر به آموزش و پرورش صدمه وارد شود انگار به جامعه و مردم صدمه وارد شده است و وقتی نسبت به آموزش و پرورش بی‌اعتمادی ایجاد شود به کشور آسیب می‌رساند. بنابراین نباید مصوبه‌ای تصویب می‌شد که در وضعیت نبود شرایط اهمیت امتحانات نهایی را بزرگ‌تر می‌کرد.

به گزارش ورنداز :

هرچقدر به آموزش و پرورش صدمه وارد شود انگار به جامعه و مردم صدمه وارد شده است و وقتی نسبت به آموزش و پرورش بی‌اعتمادی ایجاد شود به کشور آسیب می‌رساند. بنابراین نباید مصوبه‌ای تصویب می‌شد که در وضعیت نبود شرایط اهمیت امتحانات نهایی را بزرگ‌تر می‌کرد.

سیما محبی: سوالات آزمون نهایی لو رفت. با شروع امتحانات در مدارس گزارش‌ها از این حکایت دارند که بلافاصله بعد از شروع آزمون سوالات در فضای مجازی منتشر می‌شوند. حتی در یک مورد به‌دلیل پیدا شدن عومل تخلف رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از صفر شدن نمره دو نفر خبر داد.

انتشار سوالات حین برگزاری آزمون در فضای مجازی سبب‌ساز افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت برگزاری امتحانات شده است، امتحاناتی که امسال بیشتر از هر سال دیگری اهمیت دارند، دلیل آن تاثیر قطعی معدل دانش‌آموزان در قبولی کنکور است و اگر امنیت آزمون تبدیل به چالش شود می‌تواند دلیلی برای کاهش اعتماد به آموزش‌وپرورش شود. دراین‌باره علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت به خبرآنلاین می‌گوید: «امروز که همه به حواشی امتحانات نهایی واکنش نشان می‌دهند برای این است که طبق مصوبه کنکوری اخیر نمرات امتحانات نهایی و معدل دانش‌آموزان در نتایج کنکور تاثیر قطعی دارد.»

امرایی با بیان این‌که «از مهر ۱۴۰۰ برای اتفاقات امروز و اجرای مصوبه کنکوری هشدار داده بودیم» بیان می‌کند: «حتی رئیس‌جمهور از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست درباره ایراداتی که دیده‌بان شفافیت به مصوبه کنکوری گرفته بود پاسخ بدهند، اما یکی پس از دیگری جلسات لغو شد، تا دلیل این‌که تاثیر قطعی معدل چگونه می‌تواند به عدالت آموزشی کمک کند مشخص نشود.»

وی ادامه می‌دهد: «ما اعلام کردیم برای تاثیرگذاری قطعی معدل در کنکور چند شرط لازم است، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، تصحیح اوراق امتحانی به‌شکل الکترونیکی و برقراری امنیت کامل حوزه‌های امتحانی که از شروط مهم بود. در صورت تامین این زیرساخت‌ها تازه می‌شد به تاثیر معدل در قبولی کنکور آن‌هم با تاثیر کم فکر کرد، نه‌اینکه ۴۰ الی ۶۰ درصد تاثیر داشته باشد.»

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با توجه به حواشی اخیر درباره لو رفتم سوالات امتحانات نهایی بیان می‌کند: «با وجود تمام هشدارها امروز متوجه شدیم رسانه‌ها از انتشار سوالات آزمون نهایی خبر دادند. وسعت برگزاری آزمون‌های نهایی مدارس در مقایسه با برگزاری کنکور آن‌قدر بزرگ است که تامین امنیت آن کار ساده‌ای نباشد، کنکور سراسری حتی با دوبار برگزاری در سال نهایتاً در هفت روز و برای تمام گروه‌های تحصیلی انجام می‌شود، اما برگزاری امتحانات نهایی مدارس در خرداد، شهریور و دی با حساب ۱۰ آزمون، حداقل به ۳۰ جلسه امتحان نیاز دارد، امتحانات نهایی گسترده‌تر از کنکور است و می‌طلبد به امنیت آن بیشتر توجه شود.»

امرایی می‌گوید: «انتشار سوالات قبل از جلسه آزمون به‌مراتب آسیب بزرگتری دارد، اما انتشار پاسخ و سوال حین جلسه هم امنیت آزمون را زیر سوال می‌برد و اعتماد دانش‌آموزان به برگزاری امتحانات را کاهش می‌دهد. بنابراین تخلف در آزمون فقط به‌معنای انتشار سوالات قبل از آزمون نیست، اگر حین برگزاری سوالات لو برود هم امنیت آزمون زیر سوال می‌رود، این مقدار از امنیت درشرایطی است که باز هم به تعداد داوطلبان برای شرکت در آزمون نهایی اضافه می‌شود، کسانی که قصد دارند در امتحانات ترمیم نمرات شرکت کنند سبب می‌شود تعداد مشارکت کننده‌ها افزایش پیدا کند، بنابراین ما نیاز به برقراری امنیت بیشتر داریم. ما الان هشدار می‌دهیم، امروز که سوالات امتحانات نهایی دی منتشر شده، در خرداد با توجه به تعداد بیشتر مشارکت کنندگان قطعاً با چالش جدی مواجه هستیم.»

او در پایان می‌گوید: «من قدرت کشور را در آموزش وپرورش یک کشور می‌دانم، هرچقدر به آموزش و پرورش صدمه وارد شود انگار به جامعه و مردم صدمه وارد شده است و وقتی نسبت به آموزش و پرورش بی‌اعتمادی ایجاد شود به کشور آسیب می‌رساند. بنابراین نباید مصوبه‌ای تصویب می‌شد که در وضعیت نبود شرایط اهمیت امتحانات نهایی را بزرگ‌تر می‌کرد.»

منبع خبر آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی