کد خبر : 18953

عصرانه | عصرانه مقوی | عصرانه کودکان

آموزش چند عصرانه مقوی مخصوص کودکان را در این مطلب آورده ایم 

به گزارش ورنداز :

 

آموزش چند عصرانه مقوی مخصوص کودکان را در این مطلب آورده ایم 

سیب زمینی پچته شده:

سیب-زمینی

سیب زمینی به نوعی غذای سالمی است که انرژی زیادی برای بدن فراهم می کند و حاوی مقدار مناسی کربوهیدرات و فیبر و همچنین ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است. شما می توانید به تکه های کوچک شده سیب زمینی که پخته شده است و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که شیرخوار با دستان خودش آنرا برداشته و بخورد. همچنین سیب زمینی حاوی مواد مغذی و اسید امینه هایی مانند آرژینین و گلوتامین نیز میباشد که به وزن اضافه کردن سالم در کودکان کمک میکند.

یک عصرانه مقوی موز

موز

موز بصورت شیرموز، دسر یا خود میوه بر رشد و تقویت کودکان بسیار مفید است. موز یک منبع طبیعی برای دریافت انرژی است و حاوی ۱۰۵ کالری میباشد همچنین کربو هیدرات ها و چربی های سالم را نیز تامین میکند. شما میتوانید موز را در پودینگ، شکلات و یا هر نوع خوراکی کودکانتان بریزید.

۳- غلات پخته:

ذرت

ذرت یکی از خوراکی های گروه غلات است که حاوی انرژی بالایی است. علاوه بر داشتن انژی حاوی مقدار زیادی فسفر، پتاسیم و ویتامین آ، B1، B5 و ویتامین C می باشد که همگی برای رشد کودک و برای مقابله با بیماری ‌ها مفید و ضروری هستند. همچنین کلسیم و فسفر موجود در آن تاثیر چشمگیری بر استخوان‌سازی می‌گذارد؛ بنابراین مصرف آن برای کودکان درحال رشد و نوجوانان بسیار مفید است. شما می توانید ذرت را بعد از اینکه کاملاً پخته شد به شکل پوره در بیاورید و با اضافه کردن اندکی نمک، کره یا خامه (برحسب سلیقه) به کودک بدهید تا بخورد. بهترین نوع ذرت، بخارپز آن است.

جوانه گندم:

جوانه-گندم

برای تقویت بهتر کودکان می توانیدسوپ جوانه گندم را به غذاها و مخصوصاً به سوپ یا کتلت و یا هر غذایی که کودک دوست دارد اضافه کنید. برای مقوی کردن غذای کودکان از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات در غذای کودک نیز استفاده کنید. زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های گروه ب و ث می باشند به هضم بهتر غذای کودک نیز کمک می کنند چرا که حاوی مقدار زیادی انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح غذایی هستند.

۵- خرما و گردو:

خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس، پتاسیم و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند؛ همچنین مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است. یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را دربیاورید و با پودر گردو یا پسته مخلوط کنید و به کودکتان بدهید. می توانید برای تشویق کودکان به خوردن این خوراکی خوشمزه و مقوی آنها را به شکل گلوله های کوچکی در بیاورید و با دانه های کنجد روی آنرا تزیین کنید. خرما سرشار از انرژی است که انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کودک را تأمین می کند و موجب افزایش شادی و کاهش شدید خستگی می شود. بعلاوه چربی مفید گردو دلیلی برای افزایش وزن و تقویت کودکان است. مصرف گردو به همراه خرما باعث می شود تا فسفر گردو بهتر جذب شود.

چند توصیه کاربردی:

  1. اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد افزودن حبوبات را به غذایش بتعویق بیاندازید چون حبوبات حجم زیادی از معده را اشغال میکنند.
  2. در حدود ۱۱ ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوریزه به سوپ کودکان اضافه نمود.
  3. سعی کنید در درست کردن سوپ یا کته از گوشت با استخوان استفاده کنید.
  4. از دادن غذا هایی با مواد مغذی و انرژی کم مانند: آب نبات، چیپس و نوشیدنی های شیرین برای آنها اجتناب کنید و نوشیدنی ها را در بین وعده غذایی محدود کنید.
  5. وعده های غذایی را جا نندازید: با جایگزین کردن ۴ الی ۵ وعده غذایی کوچک در روز به جای سه وعده بزرگ عادت غذا خوردن را در کودکتان پرورش دهید و او را تشویق کنید که در طول روز از یک یا دو تنقلات سالم به طور منظم استفاده کند.
  6. می توان از کمی آرد برنج یا گندم، شیر و کره را مخلوط کنید و بهم بزنید و گرم کنید و به سوپ شیرخوار بیافزایید هم باعث طعم بهتر سوپ می شود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد می کند.
  7. چندین قلم گوسفندی یا یک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربی اضافی آن را بگیرید و عصاره آنرا بمدت کوتاه (در یخچال) و زمان طولانیتر (در فریزر) نگهداری نمایید و به هر وعده غذا و یا سوپ کودک کودک دو قاشق غذاخوری از این عصاره را اضافه کنید.
  8. برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود.
  9. آبمیوه بمیزان زیاد و یا شیرینی و شکلات و بستنی قبل از غذا، سبب کم اشتهایی کودک میشود و رشد او را به خطر می اندازد . پس یا آبمیوه و یا خود میوه رسیده و نرم را که با پشت قاشق له کرده ایدبعنوان میان وعده و با حجم کم به کودک دهید، ویتامین های مورد نیاز کودک به ویژه ویتامین C از راه شیر مادر تامین می شوند.
  10. مصرف شیر تازه در طعم های مختلف مانند شیر و عسل یا شیر و خرما ،شیر موز برای کودکان فراموش نشود.
منبع تالاب
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی