کد خبر : 18645

مستر المپیا | قهرمانی مستر المپیا

پس از پایان یافتن رقابت مستر المپیا ۲۰۲۲ در هفته جاری دنیای بدنسازی دچار وقفه ای موقت شده است. هادی چوپان با عملکردی شایسته و با شکست بیگ رامی ساندو و جایزه نقدی را با خود به خانه برد.

به گزارش ورنداز :

پس از پایان یافتن رقابت مستر المپیا ۲۰۲۲ در هفته جاری دنیای بدنسازی دچار وقفه ای موقت شده است. هادی چوپان با عملکردی شایسته و با شکست بیگ رامی ساندو و جایزه نقدی را با خود به خانه برد.

رسانه “اسنشلی اسپورت” در این برهه به بررسی تغییرات مستر المپیا در طول تاریخ برگزاری اش، به خصوص تغییرات جوایز نقدی قهرمانان مستر المپیا پرداخته است.

قهرمانان مسابقات مستر المپیا فارق از کسب شهرت و افتخار، جایزه نقدی قابل توجهی را با خود به خانه می برند که طی دهه های گذشته رشد جهشی و تکاملی چشمگیری داشته است.بیایید به سیر تکاملی جوایز نقدی مستر المپیا نگاهی بیندازیم از دوران آرنولد شوارتزنگر تا هادی چوپان.

تولد مستر المپیا

مستر المپیا توسط کهنه سرباز بدنسازی «جو ویدر» پایه گذاری شد. او مستر المپیا را راه اندازی کرد تا بدنسازان در مسابقه ای جدا از رقابت های «مستر یونیورس» (بزرگترین رقابت بدنسازی در آن زمان) به رقابت بپردازند و البته مبلغی جایزه کسب کنند. در واقع مستر المپیا با هدف ساپورت مالی بدنسازان تاسیس شد. اما در طول زمان به بزرگ ترین رقابت این عرصه و هدف نهایی بدنسازان برای رقابت با یکدیگر تبدیل شد.

دلیل اوج گرفتن مستر المپیا چه بود و آرنولد در طول این سال ها چقدر جایزه برد؟

دان سولومون رییس مسترالمپیا می گوید: جدا از تغییرات دائمی در جامعه جهانی فیتنس، ما برای رشد رقابت های مستر المپیا در تمام ابعاد تمرکز کردیم و این رشد شامل جذب اسپانسر های بیشتر و قوی تر، جوایز نقدی، و تکامل استیج مسابقات می شد. قهرمانان چند دوره اخیر مسترالمپیا مانند هادی چوپان، بیگ رامی، برندون کوری و… پس از کسب قهرمانی، جایزه ۴۰۰ هزار دلاری را با خود به خانه بردند.

برای اینکه چشم انداز بهتری به رشد مسترالمپیا داشته باشیم، باید به اولین قهرمانی آرنولد در مستر المپیا ۱۹۷۰ اشاره کرد که مبلغ جایزه نقدی آن ۱۰۰۰ دلار بود. لری اسکات که برنده اولین رقابت تاریخ مسترالمپیا در سال ۱۹۶۵ بود نیز با جایزه ۱۰۰۰ دلاری استیج را ترک کرد. با وجود استاندارد شدن مبلغ جوایز نقدی مسترالمپیا در سال های اخیر، همان جوایز اولیه نیز بسیاری از بدنسازان را به تکاپو می انداخت تا برای کسب ۱۰۰۰ دلار به رقابت بپردازند.

آرنولد وارد می شود

آرنولد شوارتزنگر با ورود به دنیای بدنسازی طوفانی مهیب به راه انداخت. او سلطان بلامنازع دهه ۷۰ مستر المپیا با هفت قهرمانی بود. او از سال ۱۹۷۰ تا سال ۱۹۷۵ و در شش سال پیاپی قهرمان مسترالمپیا شد و پس از پنج سال بازنشستگی در سال ۱۹۸۰ مجددا به استیج مسابقات بازگشت و به راحتی برای هفتمین بار به مقام قهرمانی مستر المپیا رسید.

ترمیناتور در طول سال های رقابت شاهد پیشرفت های چشمگیر و کلی مسابقات بود، از رشد جوایز نقدی گرفته تا دیگر جنبه های مستر المپیا. با این حال در پنج دوره ابتدایی قهرمانی اش، جایزه نقدی قهرمان ثابت ماند و از ۱۰۰۰ دلار فراتر نرفت.

انقلاب بزرگ در جوایز نقدی مسابقات مستر المپیا

تغییرات بزرگ در جوایز نقدی مسترالمپیا از سال ۱۹۷۵ اغاز شد و مبلغ جایزه قهرمان به ۲۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. سال بعد این مبلغ به ۵۰۰۰ دلار افزایش یافت. در سال ۱۹۸۰ آرنولد پس از بازگشت به بدنسازی و کسب المپیا هفتم مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار را با خود به خانه برد.

۲۵ برابر شدن مبلغ جایزه قهرمان مسابقات آن هم در طول یک دهه نشانه ای از رشد رقابتی بود که جو ویدر پایه گذاری کرده بود. برای درک میزان رشد چشمگیر این رقابت کافیست به این نکته اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۵ جایزه قهرمان مسابقات به ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد. یعنی تنها در طول ۳۵ سال مبلغ جایزه ۱۶۰ برابر شد. با وجود اینکه مبلغ جایزه در طول هشت دوره گذشته تغییر نکرده، اما جای هیچ شکی نیست که در سال های پیش رو مجددا افزایش خواهد یافت.

منبع سرخ نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی