کد خبر : 18406

سیب زمینی | عوارض خوردن سیب زمینی

چه مقدار سیب زمینی سمی کشنده است؟

به گزارش ورنداز :

 چه مقدار سیب زمینی سمی کشنده است؟

چه مقدار سیب زمینی سمی کشنده است؟

جوانه سیب زمینی، برگ ها و ساقه ها نسبت به خود سیب زمینی حاوی مقادیر بیشتری از گلیکوآلکلوئیدها هستند اما قسمت های سبز سیب زمینی دارای مقادیر زیادی از  مواد سمی  هستند. جالب است بدانید سلانین تنها ماده سمی موجود در سیب زمینی نیست و ترکیبی به نام چاکونین (Chaconine)  نیز از دیگر گلیکوآلکلوئیدهای سمی موجود می باشد. در کل سلانین بیشتر در  پوست  سیب زمینی انباشته می شود ( بین ۳۰ تا ۸۰ درصد). میزان سلانین موجود در سیب زمینی بسته به نوع آن متفاوت است. از آنجا که فاکتورهای زیادی تاثیرگذار هستند بسیار سخت است که بگوییم دقیقاً چه مقدار سیب زمینی خطرناک است. اما تخمین زده می شود که حدود ۲ تا ۲/۲ کیلوگرم از سیب زمینی عادی و یا ۱ کیلوگرم از سیب زمینی سبز باعث بیماری یا  مرگ  شما خواهد شد! اگر یک سیب زمینی بزرگ حدود ۲۵۰ گرم  وزن  داشته باشد پس با خوردن ۴ سیب زمینی سبز انتظار می رود که مریض شوید.سیب زمینی بسیار لذیذ است و طرفداران زیادی دارد اما گاهی همین سیب زمینی خوشمزه می تواند باعث مرگ شود. سیب زمینی هایی که باعث مرگ می شود را بشناسید.به معمولا خوردن سیب زمینی مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است هنگامی که این سیب زمینی‌ها سبز رنگ می‌شوند آنها را دور بیاندازید. سیب زمینی  ها نیز گلیکو آلکالوئید به نام سولانین تولید می‌کنند که ترکیبی سمی برای انسانها و حیوانات است.

در سال 1899 پنجاه و شش سرباز آلمانی پس از خوردن سیب زمینی‌های سبز دچار عوارض ناشی از مسمومیت توسط سولانین مثل اسهال حاد، سردرد شدید، رفتن به کما و حتی مرگ  شدند. یک فرد بالغ با خوردن 450 گرم سیب زمینی سبز دچار مسمویت شدید سولانین خواهد شد.
سم گلیکو آلکالویید نوعی ماده سمی طبیعی در سیب زمینی است که خاصیت ضد میکروبی، حشره کشی و ضد قارچی دارد که احتمالا به عنوان یک سازوکار دفاعی در برابر حمله موجودات خارجی و به منظور حفاظت از گیاه در مقابل آفات و بیماری ها تولید شده است . با این حال این ماده می‌تواند برای انسان خطرناک باشد و از حد معینی بیشتر، باعث بیماری جدی شود.
معمولا نشانه ها ۸تا ۱۲ساعت بعد از هضم سیب زمینی  سبز شده آغاز می شود که این نشانه‌ها می‌تواند به صورت به هم خوردن وضعیت گوارشی و یا اختلالات عصبی نمودار گردد. آثار ملایم آن شامل سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال است. بی قراری، خواب آلودگی  و برهم خوردن تعادل روانی، لرزش و هذیان گفتن از دیگر نشانه های این مسمومیت است اما از آنجا که در بسیاری از دیگر بیماری ها نیز این نشانه ها مشاهده می شود امکان تشخیص اشتباه آن بسیار است. این بررسی توسط “پرابات نما” از کالج باغبانی دانشگاه جواهر لعل نهرو  در هند انجام شده است. ” انجمن صنعت  شیمیایی” به دانشمندان خارجی از جمله این محقق بورس می دهد تا در زمینه مهندسی غذایی تحقیق کنند.از آنجا که سیب زمینی بسیار مغذی و لذیذ می باشد پس فقط به دلیل وجود یک ماده دفاعی طبیعی نباید از خوردن آن خوداری کرد فقط کافی است از پوست  ها و قسمت های سبز رنگ آن که مزه ای تلخ دارد دوری کنید!

نکات مهم درباره سیب زمینی های سمی

سیب زمینی چنانچه برای مدت زمان طولانی در معرض نور قرار گیرد، اغلب شروع به سبز شدن می‌کند. دلیل اصلی آن تشکیل کلروفیل می‌باشد. با این حال، سبز شدن سیب زمینی نشان دهنده‌ی آن است که مناسب مصرف نمی‌باشد. هیچ کدام از روشهای پخت و پز نمی‌توانند میزان سولانین را از سیب زمینی سبز کاهش و یا آن را از بین ببرند.

غلظت افزایش یافته سولانین طعمی تلخ به سیب زمینی پس از پخته شدن می‌بخشد.مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مسمومیت سولانین می‌تواند برای جنین مرگ آور باشد. بنابراین قویاً توصیه می‌شود که  زنان  باردار و یا افرادی که قصد  بارداری  دارند بایستی از مصرف سیب زمینی سبز به هر قیمتی که شده خودداری نمایند.

بالاترین میزان سولانین در پوست سیب زمینی است و معمولاً عمیقتر از 3 میلی‌متر نمی‌باشد. بنابراین پوست کندن لکهای کوچک سبز به کاهش سم کمک خواهد کرد و احتمالاً می‌توانید پس از آن از سیب زمینی استفاده کنید. با این حال، چنانچه این سبز شدگی گسترده‌تر باشد، بهتر است سیب زمینی را به دور اندازید. همیشه پیش از خرید سیب زمینی را بررسی نموده که سبز نشده باشد و آنها را در مکان خشک، خنک، با تهویه خوب و تاریک خانه نگهداری نمایید.

عوارض قسمت های سبز سیب زمینی

قسمت‌های سبز رنگ سیب‌زمینی (بخصوص زیر پوست) نباید مصرف شوند، چون حاوی ترکیبات سمی هستند، البته آلکالوئیدهای سمی که در قسمت سبز سیب زمینی وجود دارند تا حدی با پختن از بین می‌روند ولی توصیه می‌شود این قسمت‌ها حتی الامکان مورد استفاده قرار نگیرد زیرا در صورت استفاده باعث  مشکلات  روده‌، معده و  مشکلات  عصبی می‌شود.

منبع فرتاک نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی