کد خبر : 18264

سرماخوردگی | خوراکی های مفید برای سرماخوردگی

در این مقاله ۵ خوراکی معرفی شده که به کمک آن میتوانسد خیلی راحت و با موارد در دسترس سرماخوردگی خود را کنترل کنید در نظر داشته باشید درمان به روش طب سنتی برعکس روش های مدرن عوارضی ندارد‌

به گزارش ورنداز :

خوراکی های مفید برای سرماخوردگی

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علائم مخاطی سرماخوردگی

ترشح مخاط

احساس فشار و سنگینی سینوس

آبریزش بینی

گرفتگی بینی

عدم احساس بو یا مزه

عطسه

ترشح پشت حلق

علائم سرماخوردگی در سر

جمع شدن اشک در چشم

سر درد

سوزش گلو

سرفه

احساس درد هنگام قورت دادن آب دهان

علائم سرماخوردگی در بدن چیست؟

خستگی مفرط

سرما

کوفتگی بدن

تب با درجه پایین

ناراحتی در قفسه سینه

سختی به هنگام تنفس عمیق

سوزش گلو

سرفه

احساس درد هنگام قورت دادن آب دهان

علائم سرماخوردگی در بدن چیست؟

خستگی مفرط

سرما

کوفتگی بدن

تب با درجه پایین

ناراحتی در قفسه سینه

سختی به هنگام تنفس عمیق

 

برای درمان خانگی سرماخوردگی چه چیزهایی بخوریم؟

برای شناخت سریع علائم و تشخیص بیماری بهتر است هر چه سریعتر با مشاهده اولین علائم با پزشک مشورت کنیم . روش های خانگی زیادی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد اما ممکن است با بیماری های زمینه ای که داریم تداخل داشته باشند یا حتی بدنمان به آن آلرژی داشته باشد برای اطمینان استفاده از درمان های خانگی بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت بگیریم. 

 خوراکی های مفید برای سرماخوردگی چیست؟

یکی از سوالات پر تکراری که در مواقع ابتلا به سرما خوردگی برای اکثر ما پیش می‌آید این است که برای سرماخوردگی چی بخوریم؟ برای درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه چه کنیم؟ درمان خانگی سرماخوردگی و تب‌ و لزر چیست؟

در ادامه چند نمونه از دمنوش و غذا هایی که به شما در جهت بهبود وضعیت جسمی شما کمک می‌کنند، با یکدیگر مرور می‌کنیم.

خوراکی های مفید برای سرماخوردگی

چای سبز

چای سبز در خیلی از موارد طب سنتی کاربرد دارد. پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در چای سبز، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند و با مبارزه با عفونت ، قدرت بیشتری به شما می دهند.

هچنین چای سبز مانع از ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شود. ویتامین C موجود در چای سبز به شما در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

 

نخود و نخودچی

نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین هایی مانند ویتامین A،B۱، B۲ است. بنابراین نخود دارای اسیدآمینه های مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است.

در نخود مواد بسیار مفیدى از جمله ویتامین‏C و فایبر و کلروفیل یافت مى‏شود و این دانه را در ردیف دانه‏هاى بسیار شفابخش درمانى قرار مى‏دهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود ۴ گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت‏ها و ناراحتى‏هاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج مى‏شود.و همچنین میتوان از نخودچی ساده یا نخودچی با طعم های طبیعی مثل دارچین و زنجبیل استفاده کرد.

کلروفیل یافت مى‏شود و این دانه را در ردیف دانه‏هاى بسیار شفابخش درمانى قرار مى‏دهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود ۴ گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت‏ها و ناراحتى‏هاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج مى‏شود.و همچنین میتوان از نخودچی ساده یا نخودچی با طعم های طبیعی مثل دارچین و زنجبیل استفاده کرد.

 

سوپ مرغ

سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند. درنتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.

سوپ مرغ به عنوان یکی از بهترین غذاها در درمان سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان شناخته شده است و شهرت آن واقعا تایید شده است. در واقع برخی مواد تشکیل دهنده آن با تاثیر بر عملکرد سلول های سیستم ایمنی می توانند علائم بیماری راتسکین دهند. گرمای غذا هنگام میل کردن به مجراهای تنفسی می رسد و مخاط ها را حل می کند. تحقیق جالبی در این باره نشان می دهد که اگر سوپ با آب گرم پخته شود این تاثیر محسوس تر خواهد بود.

زنجبیل

مطالعات در طب سنتی نشان داده است که مصرف زنجبیل برای درمان گلو درد، مشکلات تنفسی، ضعف و بیحالی به دلیل سرماخوردگی موثر است. زنجبیل در درمان خانگی و طب سنتی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی کاربرد دارد. اما باید توجه داشت که روزانه بیش از ۲ تا ۳ گرم زنجبیل بیشتر استفاده نشود. همچنین زنجبیل یک آنتی هیستامین قوی محسوب می شود.

مطالعات در طب سنتی نشان داده است که مصرف زنجبیل برای درمان گلو درد، مشکلات تنفسی، ضعف و بیحالی به دلیل سرماخوردگی موثر است. زنجبیل در درمان خانگی و طب سنتی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی کاربرد دارد. اما باید توجه داشت که روزانه بیش از ۲ تا ۳ گرم زنجبیل بیشتر استفاده نشود. همچنین زنجبیل یک آنتی هیستامین قوی محسوب می شود.

 

 سیر

درمان سرماخوردگی با سیر

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و علاوه بر این، خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضد احتقانی، در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. زمانی که هنوز خواص ضد سرماخوردگی سیر توسط دانشمندان شناخته نشده بود، وجود ویتامین C و آن و آنزیم ها و مواد معدنی مانند گوگرد در سیر، از خواص مهم آن شمرده می شد.

هنگامی که سیر تازه با چاقو و یا خردکن و یا حتی از راه جویدن خرد می شود، واکنشی شیمیایی در سیر روی می دهد که طی آن، ماده ای به نام آلیسین آزاد می شود. آلیسین یک ضد میکروب قوی است که تنها در لحظه خرد کردن سیر و درست قبل از اینکه حرارت ببیند، تولید می شود. به همین دلیل خوردن سیر تازه به این شکل، زمانی که یک آنفلوآنزای شدید در حال شروع شدن است، برای متوقف کردن بیماری بسیار مفید است. به توصیه برخی متخصصین، خوردن یک یا دو حبه سیر، هر سه یا چهار ساعت یک بار، باعث توقف کامل سرماخوردگی می شود و در درمان سرماخوردگی کهنه نیز موثر است. 

بهترین دمنوش های سرماخوردگی

دمنوش لیمو عمانی با نبات

دمنوش بابونه

دم نوش پونه+لیمو عمانی

دم نوش اویشن

دم نوش به و سیب

دمنوش اویشن+شیرین بیان+عناب(مصرف بیش از سه هفته و به خصوص در افراد با سابقه فشار خون توضیه نمی‌شود)

میتوانید در کنار این موارد، از مرکبات، آب مرکبات و سایر منابع ویتامین C استفاده کنید.

 

 

منبع پذیرش ۲۴
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی