کد خبر : 18201

پوست | شل شدن پوست | درمان شل شدن پوست

یکی از مشکلاتی که پس از لاغری و کاهش وزن و همچنین با افزایش سن با آن مواجه می‌شویم، شل شدن و افتادگی پوست است. در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست را به شما بیاموزیم.

به گزارش ورنداز :

درمان شل شدن پوست

یکی از مشکلاتی که پس از لاغری و کاهش وزن و همچنین با افزایش سن با آن مواجه می‌شویم، شل شدن و افتادگی پوست است. در این مقاله قصد داریم تا راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست را به شما بیاموزیم.

جلوگیری از شل شدن پوست صورت

همین‌طور که خود بهتر می‌دانید، یکی از عواقب بالا رفتن سن، شل شدن و افتادگی پوست است. بالا رفتن سن باعث می‌شود تا پوست استحکام خود را از دست داده و ساختار زیرینش دچار مشکل شود. در کنار افزایش سن، فاکتورهایی همچون قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن، لاغر کردن و غیره بر روی میزان شل شدگی و افتادگی پوست تاثیر مستقیمی دارند.

در ادامه قصد داریم تا شما را با راهکارهای مناسب جلوگیری از شل شدن پوست آشنا کنیم که این شل شدگی و افتادگی را به حداقل برساند؛ و در صورت افتادگی، دوباره آن را به صورت اول خود بازگرداند.

چگونه از شل شدن پوست صورت جلوگیری کنیم؟

با گذشت زمان، حجم صورتمان کمتر می‌شود که دلیل آن را می‌توان در از دست دادن غشای میانی پوست، عضله، چربی و تغییرات استخوانی دانست. البته فاکتورهای خارجی هم مانند آلاینده‌ها، استرس، نور خورشید و غیره باعث تسریع این فرایند می‌شوند.

پیروی از برنامه غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان، ترک سیگار و الکل، کاهش استرس، ورزش، ضد آفتاب و غیره روش‌های بسیار مفیدی هستند که باعث به تاخیر انداختن این فرایند در بدن ما می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید در نتیجه پژوهشی مشخص شد که تاثیر عوامل خارجی بر پیری زودرس پوست، بسیار بیشتر از عوامل ژنتیکی و داخلی است.

جلوگیری از شل شدن پوست

بهترین مراقبت برای جلوگیری از شل شدن پوست

سعی کنید همواره به دنبال راهکارهایی باشید که بتواند از پوست شما در برابر آسیب‌های بیرونی و محیطی جلوگیری کند.

برای مثال، استفاده از ضد آفتاب حتی در روزهای برفی را برای جلوگیری از شل شدن پوست پشت گوش نیاندازید؛ زیرا با اینکه پرتوهای UVB خورشید در زمستان کمتر است ولی با این وجود، سطح اشعه UVA همچنان بالاست.

 UVA طول موج بلندی است که به سادگی می‌تواند از محیط‌های شفافی مانند شیشه عبور کند و سبب شکست و تخریب کلاژن در بافت پوستتان شود. چیزی که در نهایت باعث کاهش سطح الاستیک پوستتان خواهد شد.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست و مو تاکید زیاد بر استفاده از ضد آفتاب‌هایی دارند که از پوست هم در برابر اشعه UVB و هم UVA محافظت کند.

جالب است بدانید که نورهای صفحه نمایش وسایلی همچون لبتاپ و موبایل هم برای پوست ما آسیب‌زا هستند و باید خود را در برابر آن‌ها ایمن نگاه داریم.

پیشنهاد ما به شما این است که از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که در ترکیباتشان از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کرده باشند. همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات بسیار مفیدی هستند که از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد به خوبی محافظت می‌کند. در مقاله دیگری مهم‌ترین نکات را برای انتخاب بهترین ضد آفتاب آموزش داده‌ایم.

سبک زندگی درست برای جلوگیری از شل شدن پوست

اولین راهکار جلوگیری از شل شدن پوست این است که سیگار را از زندگی خود حدف کنید. شاید ندانید ولی سیگار کشیدن درست مانند قرارگرفتن در معرض خورشید، آسیب‌زاست و باعث آسیب به بافت پوست ما می‌شود. سیگار باعث افزایش آنزیم‌هایی مانند MMP-1 می‌شود. این آنزیم باعث شکسته شدن کلاژن و الاستین در پوست می‌شود.

همچنین آلاینده‌ها، به ویژه زمانی‌که در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می‌گیرند، به شدت روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند.

بهترین راه برای به حداقل رساندن چنین آسیب‌هایی و در نتیجه جلوگیری از شل شدن پوست، آنتی اکسیدان‌های خوراکی یا موضعی است. پیروی از برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ورزش و ضد آفتاب‌ها بهترین راه ممکن برای جلوگیری از افتادگی پوست است.

یکی از دغدغه‌های مهم بسیار افراد، جلوگیری از شل شدن پوست صورت بعد از لاغری است.

قطعا اگر وزن بالایی در مدت کوتاه کم کنید، به احتمال زیاد با مشکلی با نام پوست آویزان روبه‌رو خواهید شد. اگر بخواهیم راه‌حل کوتاه و سریع برای حل این مشکل بیان کنیم، باید به جراحی اشاره کنیم. ولی مشکل اینجاست که جراحی مستلزم هزینه زیاد است و البته ممکن است آثار زخم روی پوست ما تا همیشه باقی بماند.

اقداماتی وجود دارند که با شدت کمتر نسبت به جراحی، از شل شدن پوست ما جلوگیری می‌کنند. نکته‌ای که پیش از توضیح این راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست باید به آن اشاره کنیم این است که از دست دادن وزن در کوتاه مدت، قطعا باعث آویزان شدن و افتادگی پوست شما می‌شود و هیچ راهکار مناسبی برای آن غیر از جراحی وجود ندارد.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا به شما راهکارهایی آموزش بدهیم تا در مسیر کاهش وزن، استحکام و ارتجاعی بودن بافت پوست خود را پایدار نگاه دارید.

سبک زندگی افراد برای جلوگیری از شل شدن پوست تا چه اندازه موثر است؟

جلوگیری از شل شدن پوست صورت در لاغری

مطمئنا پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید به دنبال رژیمی باشید که آهسته آهسته وزنتان را کم کند. زیرا این روش با اینکه زمان‌بر است ولی قطعا مشکلی به مشکلاتتان اضافه نخواهد کرد. زیرا با کم کردن آهسته وزن، پوست شما فرصت خواهد داشت تا خود را با شرایط جدید وفق دهد. به عبارت دیگر به پوستتان فرصتی برای ریکاوری می‌دهید.

به همین دلیل، توصیه ما به شما این است که برای جلوگیری از شل شدن پوست بیش از یک کیلو در هفته کم نکنید. با این روش، احتمال آویزان شدن و افتادگی پوستتان به حداقل میزان ممکن خود خواهد رسید.

جلوگیری از شل شدن پوست با پیروی از تغذیه مناسب

تغذیه، در داشتن پوستی سالم بسیار موثر است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تغذیه سالم و اصولی باعث ریکاوری هر چه سریع‌تر پوست هم می‌شود.

براساس گفته‌های جیسون اسپکتور، استادیار جراحی پلاستیک در کالج پزشکی دانشگاه کرنل، ژنتیک و سن دو فاکتور تعیین کننده شاخص ارتجاعی پوست هستند. حال سوال اساسی اینجاست که اگر هر دو فاکتور به ضرر ما بود، چه باید بکنیم؟

شاید بهترین پاسخ در گروه غذاهایی باشد که مصرف می‌کنید. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در خاصیت الاستیکی پوست بسیار موثر است.

جلوگیری از شل شدن پوست با پیروی از تغذیه مناسب

جلوگیری از شل شدن پوست با ویتامین‌های A، C و E

این گروه از ویتامین‌ها از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد به خوبی مراقبت می‌کنند. همچنین باعث سرعت بخشیدن به روند ترمیم بافت پوست هم می‌شوند.

به طور کلی، پوست ما به ویتامین A نیاز دارد زیرا این ویتامین باعث می‌شود که آب در لایه‌های زیرین پوست حفظ بشود.

ویتامین C باعث محافظت از کلاژن و الاستین پوست و در نتیجه جلوگیری از شل شدن پوست می‌شود، در نتیجه پوستی ارتجاعی‌تر خواهیم داشت.

ویتامین E یک ضد آفتاب طبیعی است و از پوست در برابر آسیب پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌کند.

مصرف انواع سبزیجات حاوی برگ‌های سبز، میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ همگی مملو از این ویتامین‌هاست و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و الاستیکی پوست می‌شوند. برای مثال می‌توان به خوراکی‌هایی مانند هویج، پرتقال، طالبی، فلفل سبز، مرکبات، کیوی، پاپایا، بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و تعداد زیادی از سبزیجات برگ‌دار اشاره کرد.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری سبب تقویت روغن‌های طبیعی پوست می‌شوند. اسیدهای چربی همچون امگا-3 و امگا-6 در انعطاف‌پذیری و صافی پوست بسیار موثرند.

این چربی‌های ضروری، به خوبی باعث جلوگیری از شل شدن پوست ما می‌شوند.

این چربی‌ها را می‌توان در خوراکی‌هایی همچون ماهی‌های آب‌های سرد مانند انواع ماهی تن، ساردین، ماهی خال مخالی یا قزل‌آلا به مقادیر بسیار بالا یافت. همچنین، مصرف آجیل‌ها در میان وعده و استفاده از روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن کنجد، روغن کانولا و غیره را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بیوتین

بیوتین در بیشتر محصولات مراقبت از مو، حرف اول را می‌زند. ولی با این وجود، تاثیری که این ماده بر روی پوست و جلوگیری از شل شدن پوست دارد، غیر قابل انکار است. بیوتین جزء خانواده گروه‌های B و یک ویتامین محلول در آب است که بسیاری آن را ویتامین H می‌شناسند.

این ویتامین در بسیاری از اختلالات پوستی مانند درماتیت، پوسته پوسته شدن و آلوپسی (به دلیل فقدان یا کمبود بیوتین در بدن) در ارتباط مستقیم است.

مصرف میزان مناسب بیوتین در افزایش سلامت و جلوگیری از شل شدن پوست کمک شایانی می‌کند.

سبزیجات با برگ‌های سبز، آجیل، تخم مرع، شیر، بلغور جو دو سر و برنج از جمله مواد غذایی سرشار از بیوتین هستند.

جلوگیری از شل شدن پوست با مصرف چای سبز

سعی کنید برای جلوگیری از شل شدن پوست مصرف چای سبز را به یکی از عادات روزانه خود تبدیل کنید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که علاوه‌بر جلوگیری از التهاب، باعث کند شدن آسیب سلولی می‌شود. به علاوه، این چای تاثیر خارق‌العاده‌ای در محافظت از پوست در برابر پرتوهای آسیب‌زای خورشید دارند.

جلوگیری از شل شدن پوست با مصرف چای سبز

مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از افتادگی پوست

بسته به میزان وزن اضافه‌ای که دارید، نهایت مجازید یک تا دو کیلوگرم در هفته کم کنید. کاهش سریع وزن تنها باعث ایجاد پوستی شل، افتاده، پیر و نازیبا خواهد شد.

سعی کنید همیشه وزن خود را ثابت نگاه دارید، زیرا عدم موفقیت در این کار، در نهایت پوستی پر از چین و چروک را برایتان به ارمغان می‌آورد.

عضله سازی کنید

بهترین راهکار برای جلوگیری از شل شدن پوست، عضله‌سازی است. دلایل قانع کننده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند ورزش، به ویژه ورزش‌های قدرتی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در داشتن پوستی ارتجاعی، سالم و محکم است. زیرا باعث فرم و شکل دادن به عضله زیر پوست شده و کاری می‌کنند که شل شدن پوست خود را کمتر نشان بدهد.

به همین دلیل توصیه ما ورزش‌هایی است که با هالتر و دمبل انجام می‌شود. اگر شرایط رفتن به باشگاه برایتان فراهم نیست، در خانه و با کمک وزن بدنتان ورزش کنید. حرکات شنا، دراز و نشست، کرانچ، اسکات پا و غیره از مفیدترین حرکات ورزشی برای عضله‌سازی هستند.

پس از مدتی و با انجام ورزش‌های قدرتی، عضله‌ها جای چربی‌ها را می‌گیرند. با شکل گرفتن آن‌ها، نه تنها پوستی سفت و محکمی خواهید داشت، بلکه میزان کالری که در روز می‌سوزانید هم افزایش می‌یابد، در نتیجه کاهش وزن، آسان‌تر انجام می‌شود.

پیشنهاد ما این است که سه یا چهار روز در هفته را به انجام ورزش‌های قدرتی اختصاص بدهید.

از مصرف پروتئین‌ها برای جلوگیری از شل شدن پوست و گرفتن بهترین نتیجه، غافل نشوید. نقش پروتئین در ریکاوری و قوی شدن عضلات غیر قابل انکار است.

عضله سازی

چگونه از شل شدن پوست صورت جلوگیری کنیم؟

اگر زمان زیادی بیرون از خانه هستید، سعی کنید برای جلوگیری از شل شدن پوست اقداماتی را انجام دهید که پوستتان کمتر در معرض آسیب ناشی از پرتوهای مضر خورشید قرار بگیرند.

برای مثال، پیاده‌روی یا دویدن را اول صبح پیش از طلوع خورشید و یا آخر روز پس از غروب آفتاب انجام بدهید.

حتما روی بسته‌بندی ضد آفتابی مصرفی‌تان، عنوان Broad-spectrum قید شده باشد. این عنوان به این معناست که ضد آفتابتان از پوستتان در برابر هر دو پرتو آسیب رسان خورشید (UVA & UVB) محافظت می‌کند. به یاد داشته باشید هر دو این پرتوها، آسیب‌های جبران ناپذیری به غشا میانی پوست وارد می‌آورند.

پیشنهاد دیگر ما این است که پوشش خود را هوشمندانه انتخاب کنید. سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که بیشترین قسمت از پوستتان را بپوشاند.

مصرف غذاهای رنگارنگ

دیگر راهکار جلوگیری از شل شدن پوست، مصرف انواع غذاهای رنگارنگ است. سعی کنید بشقاب خود را با انواع میوه و سبزیجات پر کنید. خوراکی‌هایی نظیر گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سبزیجات رنگی بهترین منبع برای ویتامین A هستند.

سبزیجات برگ‌دار و مرکبات منبع غنی از ویتامین C است که در ساخت کلاژن نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. به علاوه میوه و سبزیجات حاوی انواع آنتی اکسیدان‌هاست که از پوست در برابر پیری زودرس و عوامل مخرب به بهترین شکل ممکن محافظت می‌کند.

استفاده از سرم و رتینوئیدها

گرچه هیچ اکسیر جادویی برای سفت کردن پوست شل شده وجود ندارد، ولی سرم‌ها و رتینوئیدها محصولات فوق‌العاده‌ای هستند که در صورت استفاده روزانه و مرتب از آن‌ها، به روند کلاژن سازی در پوستتان کمک شایانی می‌کنند. به یاد داشته باشید که پوست زیبا، نتیجه پیروی از یک روتین پوست مناسب است.

پیشنهاد ما به شما ژل‌های حاوی رتینوئید مانند Retin-A یا Tretin-X است. همچنین سرم‌های بدون نسخه مانند سرم‌های حاوی فاکتور رشد اپیدرومی، فیبروپلاست را در عمق پوست به شدت تحریک می‌کند و باعث سرعت بخشیدن به فرایند کلاژن سازی و جلوگیری از شل شدن پوست می‌شود.

جلوگیری از شل شدن پوست با دوری از سیگار

سیگار در کاهش انعطاف پذیری پوست نقش بسیار مهمی دارد. بررسی‌های جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث افزایش پروئتین‌های التهابی در پوست شده و در نتیجه تولید کلاژن در آن کاهش می‌یابد. بنابراین برای جلوگیری از شل شدن پوست سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار

مراجعه به متخصص

تا زمانی‌که به وزن ایده‌آل خود نرسیده‌اید، به هیچ جراحی پوست نیازی نخواهید داشت. اگر قصد جراحی را دارید، بهترین زمان وقتی است که پوست ثبات داشته باشد. یعنی وزنتان مرتب بالا و پایین نرود.

پیشنهاد ما به شما این است که پیش از کاهش وزن، ابتدا با یک متخصص پوست درباره روش‌های بهبود کیفیت پوست و جلوگیری از شل شدن پوست مشورت کنید و در نهایت در صورت نیاز به جراحی، تن به آن بدهید.

مصرف آب را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از شل شدن پوست، مصرف آب است. کمبود آب یا دی‌هیدراته بودن پوست باعث خشکی و عدم انعطاف‌پذیری آن می‌شود.

آخرین راهکار برای لیفت کردن پوست

پیروی از برنامه غذایی سالم و مداخلات غیر جراحی مانند میکرونیدلینگ می‌تواند در لیفت پوست بسیار کمک کننده باشد. میکرونیدلینگ یک روش مکانیکی به شمار می‌رود که با تحریک پوست سبب تولید کلاژن بیشتر در پوست می‌شود.

منبع میس و میستر
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی