کد خبر : 18177

نوشابه | مصرف بیش از حد نوشابه

در ادامه به عوارض مصرف این نوشیدنی مضر می‌پردازیم

به گزارش ورنداز :

در ادامه به عوارض مصرف این نوشیدنی مضر نوشابه  می‌پردازیم

اگر بیش از دو روز در هفته نوشابه مصرف میکنید

عوارض مصرف نوشابه 


 61‌% بیشتر از دیگران دچار سکته
68% بیشتر دچار چاقی شکم
3‌‌% بیشتر دچار پوکی استخوان
38% بیشتر دچار پوسیدگی دندان میشوید!

چاقی

 

فقط یک قوطی نوشابه، تقریبا ۱۴۰ کالری دارد.دیابت

هم نوشابه معمولی و هم نوشابه رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزایش قند خون بدن را مجبور می‌کند قند را به چربی در کبد تبدیل کند. ذخایر چربی موجود در کبد طی شش ماه، ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.پوسیدگی دندان

نوشابه حاوی اسیدهایی مثل «اسید فسفریک و اسید کربنیک» است. این اسیدها باعث ایجاد یک محیط به شدت اسیدی در دهان می‌شود و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کند.

درد مفصلی

درد مفصلی یکی از مضرات مصرف نوشابه است. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که به طور مرتب نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کردند، افزایش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را تجربه کردند.

مشکلات کلیوی

سنگ کلیه که یک بیماری دردناک است، در نتیجه‌تجمع تدریجی مواد معدنی در کلیه رخ می‌دهد. این رسوبات در نهایت از کلیه به میزنای (لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند) راه پیدا می‌کند. متأسفانه احتمال ابتلا به این عارضه ناخوشایند در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر است.

نارسایی قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود.

کلسترول بالا

یک بطری نوشابه، بیشتر از میزان قندی که بدن در روز به آن نیاز دارد، قند دارد. مطالعات رژیم غذایی سرشار از قند را با افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) مرتبط می‌داند.

سرطان روده بزرگ

رنگ نوشابه ممکن است باعث سرطان شود. نوشابه‌ها حاوی رنگ، مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند که همگی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

افزایش سرعت پیری

نوشابه حاوی فسفات و قند است که تحقیقات نشان داده است هر دو سرعت فرایند پیری را افزایش می‌دهد.دست دادن حافظه

بسیاری از نوشابه‌ها حاوی روغن برومین است که نه تنها باعث ناباروری می‌شود، بلکه می‌تواند تأثیرات منفی روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد و منجر به از دست دادن حافظه شود.

میگرن

نوشابه‌ها سرشار از شیرین کننده‌های مصنوعی و طبیعی هستند که هر دو محرک سردرد میگرنی محسوب می‌شود.

کم‌آب شدن بدن

کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها ادرارآور است و به همین دلیل باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

حساسیت

نوشابه‌ها حاوی یک ترکیب به‌شدت آلرژی‌زا به نام «سدیم بنزوات» هستند که این ترکیب در بسیاری از نوشابه‌ها با «پتاسیم بنزوات» جایگزین شده است. هر دو ترکیب ذکر شده با کهیر و آسم در ارتباط هستند.

اختلال غدد لنفاوی

اگر دچار مشکلی در سیستم لنفاوی هستید، مصرف نوشابه می‌تواند یکی از علل ابتلا به این عارضه باشد.

افسردگی

نوشابه مقدار زیادی فروکتوز دارد که می‌تواند با اسیدآمینه‌های هورمون سروتونین (هورمون شادی) واکنش منفی نشان دهد. به مرور زمان، این موضوع افسردگی را به دنبال دارد.

کبد چرب غیرالکلی

قند اضافی نوشابه با بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارد. قند موجود در نوشابه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل بدن نمی‌تواند آن را به طور مناسب پردازش کند و آن را به چربی تبدیل می‌کند. به مرور زمان، این موضوع باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

تاری دید

مصرف نوشابه باعث می‌شود قند خون به‌سرعت افزایش یابد که این موضوع ممکن است منجر به ورم کردن عدسی چشم شود و بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.ریزش مو

مصرف نوشابه می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که این موضوع ریزش مو را در پی خواهد داشت.

پوکی استخوان

مصرف نوشابه با کاهش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل با افزایش سن، بیشتر شما را در معرض شکستگی و ناتوانی در حرکت کردن قرار می‌دهد.

نقرس

نقرس نوعی بیماری است که باعث التهاب و درد در مفاصل، به‌ویژه انگشت شست پا می‌شود. این بیماری معمولا زمانی رخ می‌دهد که سطح بالای اسید اوره خون متبلور شود.

سرطان مثانه

شیرین‌کننده‌های نوشابه مثل «ساخارین و سیکلامات سدیم» با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

تومور مغزی

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آسپارتام، شیرین‌کننده مصنوعی موجود در بعضی از نوشابه‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر می‌کند.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی