کد خبر : 18158

کتاب| معرفی کتاب

مشارکت سیاسی در جهان متحول» نوشته یانیس تئوچاریس و یان فان دِت با ترجمه بهجت عباسی منتشر شد.

به گزارش ورنداز :

معرفی کتاب

در این کتاب به «ضرورت شناسایی گونه‌های مختلف مشارکت سیاسی»، «گسترش مداوم مشارکت سیاسی»، «گسترش مفاهیم و تعاریف مشارکت سیاسی»، «مفهوم سازی برای مشارکت سیاسی»، «ارزیابی انواع جدید و قدیم مشارکت سیاسی» و «نقشه راه برای مطالعه مشارکت سیاسی» پرداخته شده است.  

کتاب مشارکت سیاسی در جهان متحول، به چالش‌های مفهومی و تجربی در مطالعه مشارکت شهروندان نیز پرداخته و روش‌های جدید مشارکت سیاسی را در عصر اینترنت و همه‌گیری رسانه‌های اجتماعی، معرفی کرده است.  

نویسندگان کتاب در کنار تعریف مفاهیم سنتی مشارکت سیاسی، تلاش کرده‌اند از نادیده گرفته شدن بسیاری از شیوه‌های جدید مشارکت سیاسی که در حیطه تعاریف سنتی این مفهوم قرار نمی‌گیرد، جلوگیری کنند. «صداهای شهروندانی که از انواع جدید مشارکت استفاده می‌کنند عمدتاً در تحقیقات تجربی بازتاب نمی‌یابد. این موضوعی کاملاً متناقض است چرا که یکی از بزرگترین دغدغه‌ها در تحقیقات مربوط به مشارکت، معضل همیشگیِ بی‌عدالتی‌ در مشارکت و صدای برابر در عرصه سیاسی بوده است. استدلال ما این است که برای درک مشارکت سیاسی و متعاقب آن نتیجه‌گیری درباره کیفیت دموکراسی، باید انواع جدید مشارکت را جدی بگیریم».

 مشارکت سیاسی در چند دهه اخیر فعالیت‌های متنوعی از جمله شیوه‌های سنتی نظیر رای دادن و تظاهرات تا شیوه‌های جدیدتری همچون توئیت کردن و تغییر عکس پروفایل در شبکه های اجتماعی را در برگرفته است. 

مشارکت سیاسی در جهان متحول، ضمن بررسی این فعالیت‌ها، در عین حال می‌کوشد از «تعمیم دادن مفاهیم و ابزارهای موجود مشارکت به هر فعالیتی در این عرصه» جلوگیری کند.  

«راسل جی دالتون» استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا درباره این کتاب گفته است: «مشارکت سیاسی در جهان متحول» یک منبع نظری غنی در ادبیات در حال گسترش مشارکت سیاسی است و نویسندگان کتاب مطالب ارزشمندی را با استناد بر یافته‌های پژوهشی درباره آن ارائه داده و پرسش‌های جدیدی را در زمینه مشارکت مطرح می‌کنند. 

در بخشی از یادداشت مترجم نیز می‌خوانیم: هدف اصلی این کتاب شناسایی محدودیت‌ها و موانع مهم موجود بر سر راه مطالعه‌ی مشارکت سیاسی در عصر حاضر است و در این راه رویکرد جدیدی را در زمینه مطالعه نظام‌مند موضوع مشارکت سیاسی- هم از نظر مفهومی و هم از نظر تجربی- در جهانی که به‌سرعت در حال تغییر است، طراحی می‌کند. تعیین این که یک کنش خاص، مشارکت سیاسی هست یا خیر، کاری نسبتاً پیچیده است. نویسندگان کتاب تلاش می‌کنند با شیوه‌های محاسباتی و با ارائه جداول آماری و توصیفی و استناد به هشت اصل یا قانون تعیین کننده، مشخص کنند که یک فعالیت در راستای کنشگری سیاسی قرار می گیرد یا خیر . بهجت عباسی علاوه بر کتاب مشارکت سیاسی در جهان متحول، در سال‌های اخیر آثار متعددی را در حوزه سیاست، ارتباطات، فلسفه و روانشناسی به فارسی ترجمه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان، به «اخبار جعلی»، «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی»، «موفقیت کوانتومی»، «مقدمات فلسفه»، «کرونا و ارتباطات سیاسی»، «وفاداری والاتر» و «اتاق بیضی» اشاره کرد.

«مشارکت سیاسی در جهان متحول» نوشته یانیس تئوچاریس و یان فان دِت با ترجمه بهجت عباسی در ۱۹۳ صفحه و به قیمت ۱۲۰ هزار تومان در انتشارات جوینده منتشر شده است.

منبع ایسنا
ارسال نظر

تبلیغات متنی