کد خبر : 1810

سلامتی | تغذیه

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان برای تقویت ریه‌ها با مواد غذایی مفید در ایام خانه‌تکانی توصیه‌هایی ارائه کرد.

به گزارش ورنداز :

سیده معصومه تقی‌زاده اظهار کرد: خانه‌تکانی به دلیل ایجاد گرد و خاک و استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی در طولانی‌مدت (اسفندماه) سموم مضری را وارد ریه‌ها می‌کند اما مصرف برخی مواد غذایی نیز در این ایام به سلامت فرد و تقویت ریه‌ها کمک می‌کند.

مصرف سبزیجات تیره‌رنگ

وی گفت: بیشتر سبزیجات تیره‌رنگ، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی برای سم‌زدایی خون و ریه‌ها هستند و خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد کاهش می‌دهند.

مصرف  مواد غذایی حاوی ویتامین D

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: افراد دارای کمبود ویتامین D، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند؛ برخی مواد غذایی حاوی ویتامین D عبارتند از زرده تخم مرغ، لبنیات، غلات و قارچ.

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم

وی بیان کرد: دریافت منیزیم کافی از طریق مصرف برخی مواد غذایی از قبیل اسفناج، کلم، انجیر، بادام و... موجب تقویت عضلات ریه می‌شود و شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

مصرف کافی ویتامین C

تقی‌زاده گفت: ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به رهایی بدن از سموم و نابودی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و در سبزیجات و میوه‌ها به وفور یافت می‌شود.

وی افزود: سیر به دلیل دارا بودن آلیسین که به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می‌کند می‌تواند به کاهش عفونت‌های تنفسی و جلوگیری از آلودگی ریه کمک کند.

وی افزود: بعضی مواد غذایی مانند سیب پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند که اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام‌های مختلف از جمله ریه دارند و مصرف آن‌ها باعث پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.

تقی‌زاده گفت: بعضی مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز و... حاوی کاروتنوئیدها هستند که اثر پیشگیری‌کننده از سرطان ریه دارند.

منبع ایسنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی