کد خبر : 17238

مهم ترین عاملی که باعث شد زندگی ام متحول شده و ثروت و موفقیت در آن جاری شود انتخاب حوزه مناسب برای فعالیت، یعنی تولید الیاف بود و من توانستم از همین طریق به موفقیت مالی برسم و این مقاله را به جهت معرفی بیشتر انواع این محصول به اشتراک می گذارم.

به گزارش ورنداز :

مهم ترین عاملی که باعث شد زندگی ام متحول شده و ثروت و موفقیت در آن جاری شود انتخاب حوزه مناسب برای فعالیت، یعنی تولید الیاف بود و من توانستم از همین طریق به موفقیت مالی برسم و این مقاله را به جهت معرفی بیشتر انواع این محصول به اشتراک می گذارم.

الیاف اکریلیک

در واقع الیاف اکریلیک از اکریلونیتریل که یک ماده پترو شیمیایی است تشکیل شده است. معمولاً اکریلونیتریل با مقادیر کمی از مواد شیمیایی، ترکیب می گردد تا قابلیت جذب رنگ الیاف تولیدی افزایش یابد. الیاف اکریلیک به دو روش خشک ریسی(Dryspun) و تر ریسی (Wetspun) تولید می گردد. الیاف اکریلیک الیافی هستند که بیش از 85% وزن آن را واحدهای اکریلونیتریل -CH[CN]-X2CH- به صورت زنجیره پلیمری تشکیل داده اند.

اغلب الیاف سلو لزی و سنتیتیک به روش اکستروژن که عبارت است از خروج با فشار یک محلول غلیظ (با غلظتی مانند عسل) تولید می گردند که رشته های یکسره نیمه جامد پلیمری را ایجاد می کنند. روش ترریسی قدیمی ترین فرآیند تولید الیاف می باشد. این روش برای مواد تشکیل دهنده الیاف که در حلال حل گشته اند استفاده می شود. رشته ساز Spinneret در یک حمام شیمیایی فرو می رود و هنگامی که رشته ها در آن غوطه می خورند از ماده شیمیایی حمام جدا شده به صورت جامد در می آیند.

6-1

الیاف پلی استر

می توان گفت که الیاف پلی استر همانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید و از نظر خواص نیز جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می شود. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک ( جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات ) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل و در مجموع به صورت دسته ای از الیاف درآمده و در مراحل بعدی با کشش و عملیات حرارتی ضمن آرایش یافتگی مولکولی و تثبیت حرارتی به صورت الیاف کوتاه ( استیپل ) در اندازه های دلخواه برش داده شده و عدل بندی می شوند.

الیاف پلی استر دارای خواص مهمی همچون استحکام بالا، برگشت پذیری و ثبات ابعادی مناسب، مقاومت سایشی مقاومت در برابر نور خورشید و مواد مورد استفاده در خشک شویی از جمله سفید کننده ها هستند که به محصولات تهیه شده از این الیاف دوام بیشتری می بخشد.

6-2

الیاف طبیعی

لازم به ذکر است الیاف طبیعی، به الیافی می‌گویند که منشأ طبیعی داشته و از مواد شیمیایی در تولید آنها استفاده نشده است. ما در تولید خود از پارچه با جنس الیاف طبیعی پنبه استفاده می کنیم که از الیاف گیاهی محسوب می شود. پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت از محیط زیست، احساس راحتی و آرامش را برای فرد به همراه دارند. البسه تهیه شده از مواد طبیعی مانند پشم و پنبه علاوه بر حفظ بهداشت فردی از حیث وزن بسیار سبک هسنتد. چروک‌پذیری البسه ساخته شده از مواد طبیعی از مواردی است که مصرف کنندگان عموماً از آن گله‌مند هستند؛ اما با توجه به ویژگی‌های این مواد در برابر دمای بدن و حرارت محیط اطراف و همچنین تاثیر آن‌ها در حفظ بهداشت فردی، استفاده از این پوشاک را که بهای بیشتری نسبت به کالای ترکیبی دارد ترجیح می‌دهند.

6-3

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی