کد خبر : 16930

خشکی پوست | درمان خشکی پوست

هوای زمستان می‌تواند به پوست آسیب شدیدی بزند و باعث خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است. شاید احساس کنید که راه گریزی از این وضعیت نیست؛ بیرون از خانه، آب‌وهوای سرد و وزش باد باعث آسیب رسیدن به پوست‌تان می‌شود و گرمای داخل خانه نیز رطوبت هوا و در نتیجه رطوبت پوست‌تان را از بین می‌برد.

به گزارش ورنداز :

هوای زمستان می‌تواند به پوست آسیب شدیدی بزند و باعث خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است. شاید احساس کنید که راه گریزی از این وضعیت نیست؛ بیرون از خانه، آب‌وهوای سرد و وزش باد باعث آسیب رسیدن به پوست‌تان می‌شود و گرمای داخل خانه نیز رطوبت هوا و در نتیجه رطوبت پوست‌تان را از بین می‌برد.

توصیه‌ها و نظرات مختلفی درباره مواد طبیعی و ارگانیک برای درمان خشکی پوست از این و آن می‌شنویم. اما کدام یک از این مواد یا درمان‌ها برای پوست ما مفید است؟درمان خشکی پوست با مواد طبیعی معجزه‌ای برای شما است تا در فصل پاییز و زمستان آسوده شوید. اگر دوست دارید درباره خواص برخی از مواد طبیعی برای پوست‌تان بدانید، که اتفاقا بیشترشان در خانه خودتان نیز پیدا می‌شوند، تا با استفاده از آن‌ها خشکی پوست خود را درمان کنید

درمان خشکی پوست با مواد طبیعی

پوست سالم، نوعی چربی به نام سبوم تولید کرده که از پوست شما در مقابل از دست دادن رطوبت محافظت می‌کند. اما فعالیت‌های روزانه (مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شستن دست‌ها با صابون جامد) می‌توانند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شوند. استفاده از روغن‌ها برای پوست بدون جوش (بروز جوش به دلیل ترشح بیش از اندازه سبوم است)، به بازسازی درخشندگی و لایه محافظتی پوست کمک می‌کند.

برای تسکین پوست خشک، یک پاک‌کننده روغن زیتون تهیه کنید

یکی از روغن‌های طبیعی فوق‌العاده، روغن زیتون است که به عنوان یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. این روغن را روی پوست بمالید و روی صورت خود را با یک پارچه گرم و مرطوب بپوشانید. پس از خنک شدن، روغن اضافی را پاک کنید.روغن زیتون به عنوان یک پاک کننده صورت، گزینه مناسبی برای درمان خشکی پوست با مواد طبیعی به شمار می‌رود؛ زیرا در حالی که پوست را پاک می‌کند، چربی طبیعی آن را از بین نمی‌برد.

کرم مرطوب کننده حاوی روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون بهترین کرم برای خشکی پوست صورت و دست است و عملکرد بهتری در رطوبت رسانی طولانی مدت پوست دارد.

یک ماسک آووکادوی غنی و کرم مانند تهیه کنید

اگر به دنبال درمان خشکی پوست با مواد طبیعی هستید، پیشنهاد ما به شما ماسک خانگی آووکادو است که از روش‌های درمان خشکی پوست با مواد طبیعی است. برای تهیه‌ این ماسک صورت، نصف یک آووکادو را به شکل پوره در آورده و آن را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

می‌توانید برای پوست بسیار خشک، یک قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این ماسک را به صورت زده و صورت‌تان را پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید. پوست‌تان باید مرطوب شده باشد اما می‌توانید با استفاده از مرطوب‌کننده همیشگی‌تان، تأثیر آبرسانی و مرطوب‌کنندگی ماسک را دو برابر کنید.

درمان خشکی پوست با جوی دوسر

افزودن یک فنجان جوی دوسر به آب گرم وان، موجب آبرسانی مجدد به پوست خشک می‌شود. جوی دوسر، تسکین دهنده است و به حفظ رطوبت جذب شده از آب وان در پوست کمک می‌کند.

یک اسکراب طبیعی از شکر و روغن زیتون تهیه کنید

با ترکیب روغن زیتون و شکر، یک اسکراب لایه‌بردار و مرطوب‌کننده طبیعی تهیه کنید. برای تهیه این اسکراب، نصف فنجان شکر را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

همچنین می‌توانید یک اسانس، مانند اسطوخودوس به آن اضافه کنید که به این ترکیب، رایحه‌ای طبیعی می‌بخشد و باعث تمدد اعصاب می‌شود. این اسکراب را به آرامی روی پوست بمالید و سپس صورت‌تان را با آب بشویید. در آخر، از یک مرطوب‌کننده تسکین‌دهنده استفاده کنید تا اثرات این لایه‌برداری به مدت بیشتری روی پوست‌تان باقی بماند.ادامه، نکات بیشتری که برای مراقبت از پوست‌ در زمستان لازم دارید را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید زمستان بهتری را تجربه کنید.

 

صابون‌ مناسب پوست در زمستان

.

با ماسک خانگی عسل و جوی دوسر، صورت‌تان را لایه‌برداری کنید

جوی دوسر، یک لایه‌بردار یا ماسک فوق‌العاده است. دو قاشق غذاخوری جوی دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. بهتر است کمی این مخلوط را حرارت دهید و سپس آن را روی پوست بمالید. می‌توانید از آن به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید و پوست‌تان را بلافاصله با آب شسته یا به عنوان یک ماسک تسکین دهنده و آبرسان، پوست را پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید. بنابراین یکی از راه‌های درمان خشکی پوست با مواد طبیعی، لایه‌برداری صورت با عسل و جوی دو سر است.

هوای زمستان می‌تواند به پوست آسیب شدیدی بزند و باعث خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است. شاید احساس کنید که راه گریزی از این وضعیت نیست؛ بیرون از خانه، آب‌وهوای سرد و وزش باد باعث آسیب رسیدن به پوست‌تان می‌شود و گرمای داخل خانه نیز رطوبت هوا و در نتیجه رطوبت پوست‌تان را از بین می‌برد.ادامه، نکات بیشتری که برای مراقبت از پوست‌ در زمستان لازم دارید را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید زمستان بهتری را تجربه کنید.

1. یک دستگاه بخور بخرید تا رطوبت را به حداکثر برسانید.

استفاده از یک دستگاه بخور در خانه یا محل کارتان رطوبت بیشتری به هوای خشک زمستان می‌دهد و به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند. پس برا اتاق‌هایی که وقت بیشتری را در آن‌ها سپری می‌کنید (مثل اتاق خواب یا دفتر کار) یک دستگاه بخور تهیه کنید.

2. دمای داخل خانه را پایین بیاورید تا از خشکی پوست در زمستان اجتناب کنید.

هنگامی که هوای بیرون خیلی سرد است، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ احتمالاً دمای خانه را بیشتر می‌کنید تا خانه گرم‌تر شود؛ اما به خاطر داشته باشید سیستم گرمایش مرکزی می‌تواند هوای خانه شما را خشک‌تر کند. سعی کنید درجه حرارت را روی دمای پایین‌تر و مناسب‌تر، مثل دمای 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا پوست سالم‌تری داشته باشید.

3. مدت زمان حمام و درجه حرارت آب را کم کنید.

گرفتن دوش طولانی‌مدت با آب داغ وسوسه‌کننده است؛ اما پوست شما با یک حمام 10 تا 15 دقیقه‌ای با آب ولرم وضعیت بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، مهم است که از شستن دست‌هایتان با آب داغ اجتناب کنید. اگر آب باعث قرمزی پوست‌تان شود، یعنی دمای آن بیش از حد بالاست.

به یاد داشته باشید شستن دست‌ها با آب ولرم یا سردتر، به همان اندازه آب گرم در از بین بردن آلودگی‌ها مؤثر است و کمتر به پوست‌تان آسیب می‌زند. اگر در دستشویی از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که دست‌هایتان به‌طور کامل خشک شوند.

4. پاک‌کننده‌های ملایم و بدون رایحه را انتخاب کنید.

صابون‌ مناسب پوست در زمستان

یک صابون نامناسب می‌تواند خشکی و خارش پوست را بدتر کند. برای مثال، صابون‌های قالبی معمول ممکن است حاوی مواد تحریک‌کننده و عطری باشند. به جای این صابون‌ها، پوست‌تان را با پاک‌کننده یا ژل مرطوب‌کننده بدون عطر بشویید.همچنین می‌توانید با کم کردن مصرف صابون، از مشکلات پوست در زمستان اجتناب کنید و مصرف صابون را تنها به نواحی ضروری مانند دستان، زیر بغل، کشاله ران و پاها محدود کنید.

5. برنامه و روش‌های مراقبت از پوست صورت‌تان را متناسب با فصل تنظیم کنید.

برای درمان سریع خشکی پوست در زمستان ، پاک‌کننده‌هایی با پایه کِرِمی را انتخاب کنید و کمتر به ‌دنبال استفاده از تونرها و محصولات قابض باشید. بیشتر محصولات قابض حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست شما را خشک‌تر کنند.

به‌طور مرتب، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پس از شست‌وشوی پوستتان، با استفاده از کرم مرطوب کننده ، سلامت آن را حفظ کنید. بهتر است در زمستان از کرم یا پماد و در هوای گرم و مرطوب از لوسیون‌ بدن استفاده کنید.

دست‌هایتان را فراموش نکنید. شستن دست‌ها، به‌ویژه در طول فصل سرما و شیوع آنفلوانزا بسیار مهم است. با وجود این، شست‌وشوی مداوم باعث آسیب دیدن دست‌ها می‌شود. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستن و استفاده از دستکش موقع شستن ظرف‌ها و تمیز کردن خانه، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد

حتی در روزهای ابری زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید.

برف در روزهای آفتابی زمستان، اشعه‌های خورشید را تا 80 درصد منعکس می‌کند و خطر قرار گرفتن در برابر تابش نور خورشید را افزایش می‌دهد. بنابراین، در حال اسکی روی برف‌ها، در حال برف‌بازی یا حتی هنگامی که در یک روز برفی برای انجام کاری از خانه خارج می‌شوید، از  کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان به اندازه استفاده از آن در تابستان مهم است.

در کنار برف، فریب روزهای تیره و ابری زمستان را نیز نخورید. اشعه‌های زیان‌آور فرابنفش می‌توانند حتی از ابرها هم عبور کنند و باعث آسیب شوند. قبل از اینکه از خانه خارج شوید از یک ضدآفتاب مرطوب‌کننده و طیف‌گسترده با حداقل 30 SPF یا بیشتر برای تمام نواحی بدنتان که در معرض نور قرار می‌گیرند استفاده کنید و از فواید کرم ضد آفتاب در این فصل غافل نشوید.

تغذیه مناسب داشته باشید و آب کافی بنوشید.

گاهی اوقات پوست خشک می‌تواند با تغذیه و مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مانند روغن ماهی یا روغن دانه کتان بهبود پیدا کند. اگرچه در بیشتر موارد مهم است که برای پوست‌تان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

10. برای اجتناب از خارش پوست، لباس‌های خیس را به‌سرعت تعویض کنید.

پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های خیس، می‌تواند باعث تحریک و خارش پوست شود. اگر دستکش‌ها، جوراب و شلوارتان مرطوب شد، هرچه سریع‌تر آنها را تعویض کنید.

اگر هنوز هم بعد از امتحان کردن این نکات، خشکی، حساسیت و ناراحتی پوستی دارید، از کرم هیدروکورتیزون یک درصد بدون نسخه استفاده کنید. اگر ظرف چند روز بهتر نشدید، با یک پزشک مشورت کنید؛ چون ممکن است به تجویز یک مرطوب‌کننده قوی‌تر نیاز داشته باشید تا بر خشکی پوست‌تان که از آب‌وهوای زمستان ناشی شده است، غلبه کنید.

منبع مجله دلتا ،لافارر
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی