کد خبر : 16437

طرز تهیه آش | طرز تهیه آش اوماج | دستور پخت آش سنتی | خواص آش اوماج برای درمان سرماخوردگی

طرز پخت آش اوماج که برای درمان سرماخوردگی پخته می شود.

به گزارش ورنداز :

“آش اوماج” یا اوماج آشی یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است که برای درمان سرماخوردگی پخته می شود.

مواد لازم برای ۲ نفر

آرد سفید ۱ لیوان

سبزی آشی ۵۰۰ گرم

عدس ۱ پیمانه

آب گوشت ۱ لیوان

پیاز ۴ عدد متوسط

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت آش اوماج

برای تهیه آش اوماج ترکی ابتدا آرد را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مقداری نمک و زردچوبه به آرد اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه نصف استکان آب اضافه می کنیم تا آرد حالت خمیری بگیرد.

حالا خمیری که از مخلوط کردن آرد با آب به دست می آید را رنده می کنیم. سپس خمیر رنده شده را روی یک سینی پخش می کنیم و در معرض هوای آزاد قرار می دهیم تا خمیرها خشک شوند و شبه همان شکل باقی بمانند.

در این مرحله پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا سبک شوند، در ادامه عدس را که از ۲ ساعت قبل خیسانده ایم به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

در ادامه آب گوشت را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم عدس نیم پز شود، سپس سبزی آش را خرد می کنیم و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزی هم بپزد.

در همین حین چند لیوان آب جوش هم به قابلمه اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم مقداری فلفل قرمز هم به آش اضافه کنیم، زیرا این آش معمولا به صورت تند پخته می شود. حالا یک ساعت زمان می دهیم تا سبزی و عدس بپزند.

پس از اینکه سبزی و عدس به خوبی پختند، خمیرهای خشک شده یا همان اوماج را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش لعاب بیندازد و جا بیفتد. در پایان آش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه پیاز داغ سرو می کنیم.

 

منبع وقت صبح
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی