کد خبر : 16305

درمان دیابت | خواص گیاه گیمنما

گیمنما از جذب قند جلوگیری می‌کند

به گزارش ورنداز :

گیمنما از جذب قند جلوگیری می‌کند

گیاه گیمنما چیست؟

گیاه گیمنما  (با نام علمی : Gymnema sylvestre) یک  گیاه دارویی  بومی جنگل های گرمسیری هند، آفریقا و استرالیاست که در  طب سنتی آیورودا  برای درمان بیماری های مختلف از جمله  قند خون  و  دیابت ،  مالاریا  و  درمان گزش مار  استفاده می شود.

گیمنما، گیاهی ضد دیابت با خواص شگفت‌انگیزیک گیاه‌پزشک گفت: گیاه سنتی گیمنما در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، مالاریا و حتی مارگزیدگی کاربرد دارد.

سارا علیزاده، اظهار کرد: به گفته محققان به نظر می‌رسد که گیمنما از جذب قند جلوگیری می‌کند و از همین مسیر باعث کاهش قند خون و همچنین کمک به بیماران دیابتی می‌شود که این تأثیر به یکی از محبوبت‌ترین موضوعات پژوهش‌های علمی به ویژه در طب غربی تبدیل شده است.وی با اشاره به این‌که این گیاه میل به شکر را با کاهش جذابیت غذاهای شیرین محدود می‌کند، عنوان کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده گیمنمیک اسید که یکی‌از ترکیبات اولیه فعال در ساختار گیمنما محسوب می‌شود، نقش مهمی در سرکوب میل به شیرینی جات بر عهده دارد.

علیزاده افزود: هنگامی که این ترکیب گیاهی پیش‌از وعده غذایی و یا نوشیدنی شیرین مصرف شود، گیمنمیک اسید گیرنده‌های قند موجود در جوانه‌های چشایی فرد را مسدود می‌کند و بدین ترتیب طعم لذت بخش شیرینی را از بین می‌برد.

این گیاه پزشک با اشاره به این‌که گیمنما به کاهش قند خون کمک می‌کند، تصریح کرد: به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش‌از ۴۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و انتظار می‌رود که این تعداد روند افزایشی داشته باشد، دیابت یک بیماری متابولیک است که با سطح بالای قند خون مشخص می‌شود و این اختلال به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا استفاده مؤثر از انسولین اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: مشخص شده که گیمنما دارای خواص ضد دیابتی است و از این رو به عنوان مکمل در کنار داروهای مخصوص بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

علیزاده ادامه داد: همچنین این گیاه سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشیده و خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد.

این گیاه پزشک اضافه کرد: همچنین ممکن است به کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید نیز منتج شود، در حالی‌که این گیاه شگفت‌انگیز بخش مهمی از شهرت خود را مدیون اثر کاهندگی قند خون است، دانشمندان معتقد هستند که بر جذب چربی و سطح چربی خون هم تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از پژوهش‌های مختلف، عصاره برگ‌های گیمنما به کاهش وزن در انسان‌ها کمک می‌کند.  

علیزاده تصریح کرد: ازجمله دیگر فواید گیاه گیمنما می‌توان به مواردی مانند کمک به کاهش التهاب به واسطه محتوای تانن و ساپونین خون و کمک به مدیریت ریزه‌خواری، اشاره کرد.

منبع آخرین خبر
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی