کد خبر : 16238

ایام آلودگی هوا | نوشیدنی مخصوص ایام آلودگی هوا | توصیه هایی در ایام آلودگی هوا به شهروندان

آلودگی هوا از مهمترین عوامل تشدید و بروز بیماریهای قلبی و عروقی، آسم و انسداد ریه است.

به گزارش ورنداز :

مهدی نجمی در مورد آلودگی هوا همزمان با نزدیک شدن به فصل سرما گفت: آلودگی هوا برای همه افراد بخصوص بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، آسم، انسداد ریه و افرادی که مبتلا به سایر بیماری های زمینه ای هستند، آسیب زا است، چرا که ممکن است بیماری این افراد از حالت کنترل خارج، علائم بیماری تشدید و دچار حملات بیماری شوند.

وی افزود: ترکیبات سمی موجود در هوای آلوده همچون گوگرد و ازن که به عنوان آلاینده های اصلی در هوا محسوب می شود، می تواند باعث استرس و سردرد شود.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمورد سهم آلودگی هوا در افزایش بیماری های قلبی و ریوی، اظهارکرد: ما نمی توانیم بگوییم که چند درصد بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های تنفسی به طور مشخص مرتبط به آلودگی هوا است؛ اما در اینکه آلودگی باعث تشدید علائم بیماری می شود، شکی نیست.

توصیه های وزارت بهداشت در ایام آلودگی هوا به شهروندان

نجمی گفت: افراد مسن، کودکان، بیماران مزمن به ویژه بیماران قلبی و عروقی و ریوی بهتر است تا حد امکان در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل سعی کنند کار خود را در کمترین زمان ممکن انجام داده و سریع تر به خانه بازگردند.

وی تصریح کرد: توصیه ما در روزهای آلوده این است که همه افراد از انجام فعالیت های سنگین و  ورزشی که میانگین تنفس را افزایش می دهد، خودداری کنند و هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند.

 رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: توصیه می کنیم تا همه افراد در این ایام از مصرف غذاهایی که ارزش غذایی پایین تری دارند، خودداری کرده و بیشتر از میوه ها و سبزی  تازه که حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های A، B، C و E استفاده کنند.

نجمی بر مصرف مایعات در روزهای هوای آلوده تاکید کرد و گفت: مصرف مرغ، گوشت، ماهی، شیرکم چرب از تغذیه های مناسب روزهای آلوده است، اما مصرف لبنیات پرچرب را توصیه نمی کنیم؛ چرا که چربی بالا، سیستم ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی مختل می کند.

وی نوشیدن آب را بهترین مایع مصرفی در روزهای آلوده عنوان کرد و گفت: آب می تواند سیستم گوارشی افراد را از آلایندگی پاک کند و سموم را سریعتر از بدن دفع می کند.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: آلودگی هوا علاوه بر به خطر انداختن سلامت و جان افراد جامعه هزینه‌ای سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند، هزینه‌هایی که در صورت کنترل وضعیت می‌تواند در سایر بخش‌ها صرف شود.

نجمی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بین این سازمان‌ها تنها نقش هشدار دهنده و اطلاع‌رسانی دارد، گفت: وزارت بهداشت بحث آلودگی را رصد می‌کند و هشدار‌های ایمنی را ارائه می‌دهد و همچنین این وزارتخانه نظرات خود را در خصوص نقش مخرب آلاینده‌ها اعلام می‌کند و درباره اینکه این آلاینده‌ها چه تاثیر منفی بر سلامت جامعه و روند افزایش بیماری دارند،هشدار می‌دهد؛ در نهایت وظیفه درمان افرادی که به دلیل آلودگی هوا دچار مشکل می‌شوند را بر عهده دارد اما مسوولیت رفع این آلودگی ها و سیاستگذاری ها در خصوص این موارد سایر ارگان های ذیربط هستند.

 

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی