کد خبر : 15906

آبگوشت | پخت آبگوشت

آبگوشت یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های ایرانی است که منوی اصلی رستوران‌های سنتی و قهوه خانه‌ها محسوب می‌شود

به گزارش ورنداز :

آبگوشت یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های ایرانی است که منوی اصلی رستوران‌های سنتی و قهوه خانه‌ها محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان گفت به عنوان غذای سنتی ایرانی در سراسر دنیا شناخته شده و پرطرفدار است. این غذای خوشمزه و سنتی بسیار مقوی است و ایرانیان آن را به صورت ترید همراه با نان و انواع ترشی و مخلفاتی مانند پیاز تازه و فلفل سبز سرو می‌کنند. آبگوشت معمولا بهانه‌ای برای دورهمی در روز‌های تعطیل و مهمانی‌های فامیلی است.

 اما تهیه این غذای خوشمزه فوت و فن‌های خاص خود را دارد و ممکن است هرکسی نتواند یک آبگوشت خوشمزه، جا افتاده و لعاب‌دار را در منزل تهیه کند. اگر دوست دارید به سبک قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی در منزل یک آبگوشت خوشمزه و خاص را تهیه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا طرز تهیه آبگوشت قهوه خانه‌ای را همراه با نکات طلایی و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت قهوه خانه‌ای

گوشت گوسفندی استخوان‌دار: ۵۰۰ گرم

دنبه تازه: ۱۰۰ گرم

ترکیب نخود و لوبیا سفید: یک و نیم لیوان

گوجه فرنگی: ۲ عدد

سیب زمینی: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم

پودر لیمو عمانی: نصف قاشق چای‌خوری

مرزه خشک: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه آبگوشت قهوه خانه‌ای + نکات مهم

۱-برای شروع کار نخود و لوبیا سفید را از ۲۴ ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید.

۲ ـ داخل یک قابلمه مناسب گوشت شسته را بریزید؛ سپس نخود و لوبیا سفید خیس خورده، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه، فلفل قرمز و پودر دارچین به گوشت اضافه کنید و تا نیمه قابلمه را آب جوش بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و اجازه بدهید مواد شروع به جوشیدن کنند؛ سپس کف‌های روی آب را بگیرید تا آبگوشت شما درنهایت خوشرنگ‌تر شود.

۳ ـ یک ساعت بعد گوجه فرنگی درسته و سیب زمینی پوست کنده درسته را به قابلمه آبگوشت اضافه کنید و حرارت را کم کنید. حدود یک ساعت دیگر زمان بدهید تا سیب زمینی بپزد.

۴ ـ بعد از اینکه سیب زمینی پخت، آن را همراه با گوجه فرنگی و دنبه پخته از قابلمه آبگوشت خارج کنید. در این مرحله نمک و لیمو عمانی را که از قبل با آب ولرم خیس داده‌اید، به قابلمه آبگوشت اضافه کنید.

۵ ـ سیب زمینی، گوجه و دنبه پخته را با هم بکوبید تا کاملا له شوند؛ سپس رب گوجه فرنگی، پودر لیمو عمانی و مرزه خشک را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را داخل یک ماهی تابه با کمی روغن بریزید و حدودا ده دقیقه با حرارت کم سرخ کنید و مدام هم بزنید و بعد به قابلمه آبگوشت اضافه کنید. حالا باید اجازه بدهید تا آبگوشت شما با حرارت کم جا بیفتد و روغن بیاندازد.

۶ ـ بعد از اینکه آبگوشت پخت، می‌توانید آب را جدا کنید و گوشت و نخود و لوبیا را باهم بکوبید تا همزمان آبگوشت و گوشت کوبیده را با هم داشته باشید. آبگوشت خوشمزه و قهوه خانه‌ای شما در این مرحله آماده خوردن است.

۷ ـ مرزه خشک را از مواد لازم حذف نکنید؛ زیرا یکی از راز‌های خوشمزگی آبگوشت همین اضافه کردن مرزه خشک است.

۸ ـ سعی کنید از دنبه و گوشت تازه برای تهیه آبگوشت استفاده کنید. هرچه زمان پخت آبگوشت بیشتر باشد، جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

۹ ـ اگر دیگ سنگی در منزل دارید، حتما آبگوشت را داخل آن بار بگذارید که در خوشمزه شدن و جا افتادن آبگوشت نقش مهمی دارد.

۱۰ ـ کف روی آبگوشت را حتما در ابتدای پخت بگیرید؛ همچنین نمک و لیمو عمانی را حتما بعد از اینکه گوشت و نخود و لوبیا پخت، به قابلمه اضافه کنید. وقتی سیب زمینی را می‌کوبید، لعاب و غلظت آبگوشت شما چند برابر می‌شود.

منبع فرارو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی