کد خبر : 15798

سیاه چاله | برخورد دو سیاه چاله

امواج گرانشی چیزی را شناسایی کردند که می‌تواند یک رویداد نادر یک در هزار باشد؛ ستاره‌شناسان برای اولین بار پدیده موسوم به انحراف مسیر را در برخورد دو سیاهچاله رصد کردند.

به گزارش ورنداز :

برخورد دو سیاه چاله

ستاره‌شناسان در دانشگاه «کاردیف» یک حرکت چرخشی عجیب در مدارهای دو سیاهچاله متداخل (برخورد کننده) شناسایی کرده‌اند؛ پدیده عجیبی که در تئوری گرانش انیشتین نیز پیش‌بینی شده بود.

مطالعه این ستاره‌شناسان حاکی از آن است که این تاثیر موسوم به انحراف مسیر (precession) برای اولین بار در سیاه‌چاله‌ها مشاهده شده است؛ در جایی که حرکت چرخشی ۱۰ میلیارد بار سریع‌تر از مشاهدات قبلی است.

این دو سیاه‌چاله اوایل سال ۲۰۲۰ توسط دو ردیاب پیشرفته LIGO و Virgo از طریق امواج گرانشی کشف شدند. برآورد شده است که یکی از این سیاه‌چاله‌ها ۴۰ بار بزرگتر از خورشید است و احتمالا سیاه‌چاله‌ای با سریع‌ترین چرخشی است که تاکنون از طریق امواج گرانشی پیدا شده است.

بر خلاف تمام مشاهدات پیشین، این سیاه‌چاله با سرعت چرخش بالا تا حدی مکان و زمان را منحرف می‌سازد و مدار کلی این سیاه‌چاله‌های دوگانه به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند.

این شکل از انحراف مسیر خاص نظریه نسبیت عام انیشتین است. این نتایج وجود این پدیده را در شدیدترین رویداد فیزیکی قابل مشاهده یعنی برخورد دو سیاهچاله تایید می‌کند.

انیشتین در سال ۱۹۱۶ امواج گرانشی را پیش بینی کرده بود و آنها اولین بار در سال ۲۰۱۵ در برخورد دو سیاهچاله توسط ابزار ردیابی پیشرفته (Advanced LIGO) بطور مستقیم ردیابی شدند. این کشفی بود که منجر به جایزه نوبل در سال ۲۰۱۷ شد.

 

 

ستاره‌شناسی امواج گرانشی اکنون یکی از مهم‌ترین حوزه‌های علمی است و شبکه‌ای از ردیاب‌ها برای رصد و بررسی این امواج در آمریکا، اروپا و ژاپن نصب شده است. تا امروز بیش از ۸۰ مورد ردیابی شده است که همه آنها ناشی از ادغام سیاه‌چاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی بوده‌اند.

 

منبع ایرنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی