کد خبر : 15775

شستشوی گوش در خانه

برخلاف تصور رایج، جرم گوش فواید زیادی برای سلامتی دارد! این ماده در واقع از گوش محافظت می‌کند. اما به…

به گزارش ورنداز :

برخلاف تصور رایج، جرم گوش فواید زیادی برای سلامتی دارد! این ماده در واقع از گوش محافظت می‌کند. اما به…این ماده در واقع از گوش محافظت می‌کند. اما به همان اندازه که ممکن است مفید باشد، می‌تواند باعث ناراحتی هم بشود. اگر مقدار زیادی جرم در پرده گوش انباشته شود، در شنیدن صداها مشکل ایجاد خواهد شد. خوشبختانه، چندین روش خانگی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای شستشوی گوش در خانه استفاده کنید. صرف نظر از این که چه روشی را انتخاب می‌کنید، این قانون طلایی را به خاطر بسپارید: هرگز جرم گوش را با قرار دادن یک گوش پاک کن داخل گوش پاک نکنید.

  1. شستشوی گوش در خانه با روغن

قطره چکان گوش را با روغن معدنی یا روغن زیتون پر کنید. هر دو ماده به پاک سازی مجرای گوش کمک می‌کنند و سبب پاک شدن آن‌ها می‌شوند. اگرچه این روش از نظر پزشکی تایید شده است، اما اگر پرده گوش تان سوراخ شده، اخیرا جراحی گوش داشته اید یا اگر گوش درد را تجربه می‌کنید، هرگز گوش خود را در خانه شستشو ندهید.برای این روش بطری را در بین دستان خود بگیرید تا گرم شود. تا زمانی که روغن به دمای بدن شما برسد، صبر کنید. زیرا روغن خیلی سرد یا خیلی داغ باعث اذیت شما می‌شود. پس حتما صبر کنید تا روغن گرم شود. همچنین می‌توانید روغن را با قرار دادن بطری در آب داغ به مدت حدود پنج دقیقه گرم کنید. برای فهمیدن مقدار گرمی‌روغن یک آزمایش روی مچ دست خود انجام دهید تا مطمئن شوید که خیلی داغ نیست.

از مایکروویو برای گرم کردن روغن استفاده نکنید. گرم کردن یکنواخت روغن تا دمای مناسب در مایکروویو دشوار است.

استفاده از روغن برای پاک کردن جرم گوش

سر خود را کج کنید تا مایع داخل گوش شما بریزد. از قطره چکان گوش برای چکاندن ۱ تا ۲ قطره روغن در گوش خود استفاده کنید. همانطور که روغن وارد کانال گوش شما می‌شود، سر خود را کج نگه دارید تا روغن به سمت جرم گوش حرکت کند. هرچند ممکن است کمی‌احساس سرما کند اما طبیعی است و به سرعت عادت خواهید کرد.سرتان را به مدت ۱ دقیقه کج نگه دارید تا روغن جرم گوش را تجزیه کند. این به ماده زمان کافی برای حل کردن جرم گوش شما دارد. پس از ۱ دقیقه، سر خود را به طرف دیگر خم کنید و بگذارید مایع به آرامی ‌از گوش خارج شود.

یک دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید تا هر گونه مایع اضافی که گوش شما خارج می‌شود را پاک کنید. گوش‌های خود را با استفاده از لامپ گوش شستشو دهید تا مایعات اضافی آن شسته شود. ابتدا لامپ را با آب گرم پر کنید. سپس دوباره سر خود را کج کنید و انتهای لامپ را نزدیک دهانه گوش خود قرار دهید. آب را به آرامی‌نزدیک دهانه گوش خود فشار دهید. ۲-۳ بار این کار را تکرار کنید. این روش به شستشوی روغن کمک می‌کند و هر گونه جرم اضافی گوش از بین می‌رود.

از قرار دادن لامپ در مجرای گوش خودداری کنید. نزدیک دهانه گوش به اندازه کافی نزدیک است!

  1. محلول نمک برای شستن جرم گوش

نمک و آب را روی اجاق گاز مخلوط کنید تا گرم شود. ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب و ۲/۱ قاشق چایخوری (۲.۵ میلی لیتر) نمک را در یک قابلمه روی اجاق گاز مخلوط کنید. ۱۵ دقیقه بجوشانید و درب آن را بگذارید. قابلمه را از روی شعله بردارید و بگذارید کمی‌خنک شود. محلول نمک نباید آن قدر داغ باشد که به پوست شما آسیب برساند. استفاده از آب گرم محلول نمکی به حل بهتر جرم گوش کمک می‌کند.از یک گلوله پنبه برای چکاندن محلول نمکی داخل گوش خود استفاده کنید. یک تکه پنبه را در محلول خیس کنید و سر خود را به پهلو خم کنید. پنبه را به مدت ۱ دقیقه داخل دهانه گوش خود قرار دهید. سر خود را کج نگه دارید، زیرا این کار کمک می‌کند تا مایع به آرامی‌به سمت جرم گوش حرکت کند.

سپس سر خود را به طرف دیگر کج کنید و اجازه دهید محلول نمک و جرم گوش از آن خارج شود. برای این کار ابتدا پنبه را بردارید. از دستمال کاغذی برای پاک کردن گوش خود استفاده کنید.

برای شستشوی گوش:

گوش خود را با لامپ شستشوی گوش بشویید. این روش کمک می‌کند تا گوش شما از هر گونه جرم گوش اضافی یا محلول نمکی که تخلیه نشده است پاک شود. ابتدا لامپ را با آب گرم پر کنید. سپس سر خود را کج کرده و لامپ را نزدیک دهانه گوش خود قرار دهید. به آرامی‌آب را نزدیک دهانه بیرونی گوش فشار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که گوش شما کاملا شسته شده است.

از قرار دادن لامپ در مجرای داخلی گوش خودداری کنید. در نزدیکی دهانه گوش نیز می‌توانید به راحتی گوش خود را آبکشی کنید.

۳. شتسشوی گوش در خانه؛ آب اکسیژنه

برای شستشوی گوش در خانه می توانید آب و پراکسید هیدروژن را با هم ترکیب کنید تا یک محلول ۵۰/۵۰ بسازید. از پراکسید هیدروژن ۳ درصد و آب گرم استفاده کنید. چند قطره از محلول را روی مچ دست خود بریزید تا مطمئن شوید که دمای آن مناسب است. احتیاط کنید که محلول خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد! پس از آزمایش دمای آن، یک توپ پنبه ای را در محلول خیس کنید. با استفاده از پنبه مخلوط را داخل گوش خود بچکانید. سر خود را به پهلو خم کنید و پنبه را در گوش خود قرار دهید. ۱ دقیقه در همان حالت صبر کنید تا مخلوط به سمت جرم حرکت کند.

پس از آن پنبه را بردارید و سر خود را به طرف دیگر خم کنید. اما قبل از انجام این کار یک دقیقه کامل صبر کنید. پس از آن سر خود را کج نگه دارید و اجازه دهید پراکسید هیدروژن و جرم گوش از گوش تان خارج شود. می‌توانید با دستمال مواد اضافی خارج شده از گوش خود را پاک کنید.

از یک لامپ شستشوی گوش برای شستشوی جرم داخل گوش خود استفاده کنید. لامپ را با آب گرم پر کنید. دوباره سر خود را خم کنید و انتهای لامپ را نزدیک دهانه گوش خود قرار دهید. آب را به آرامی‌نزدیک دهانه گوش خود فشار دهید تا گوش خود را بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا گوش به طور کامل شسته شود.

منبع خبرنامه
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی