کد خبر : 15208

سیگار | دود سیگار | عوارض جانبی دود سیگار برای پوست | بیماری پسوریازیس بر اثر دود سیگار

دود سوم یا THS شامل آلاینده‌های باقی مانده از دود تنباکوست که پس از دود کردن آن روی سطوح و در گرد و غبار باقی می‌ماند. این می‌تواند به طور نامحدود روی سطوح داخلی باقی مانده و باعث قرار گرفتن در معرض بیماری بالقوه مضر هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیرسیگاری شود.

به گزارش ورنداز :

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند، در معرض بیماری‌های پوستی قرار گرفتن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را افزایش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، دود سوم یا THS شامل آلاینده‌های باقی مانده از دود تنباکوست که پس از دود کردن آن روی سطوح و در گرد و غبار باقی می‌ماند. این می‌تواند به طور نامحدود روی سطوح داخلی باقی مانده و باعث قرار گرفتن در معرض بیماری بالقوه مضر هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیرسیگاری شود.

تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند قرار گرفتن در معرض نشانگر‌های زیستی ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند درماتیت تماسی و پسوریازیس را افزایش می‌دهد.

ساکاماکی-چینگ، محقق ارشد این پروژه می‌گوید: ما دریافتیم قرار گرفتن پوست انسان در معرض THS مکانیسم‌های بیماری التهابی پوست را آغاز می‌کند و نشانگر‌های زیستی ادراری آسیب اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگری مانند سرطان، بیماری قلبی و تصلب شرایین شود.

این مطالعه که در eBioMedicine منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که بر روی انسان‌هایی که از نظر پوستی در معرض THS قرار دارند، انجام شده است.

تحقیقات بالینی که در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شد، شامل ۱۰ فرد سالم و غیرسیگاری ۲۲ تا ۴۵ ساله بود. به مدت سه ساعت، هر شرکت‌کننده لباس آغشته به THS می‌پوشید و هر ساعت حداقل ۱۵ دقیقه روی تردمیل راه می‌رفت یا می‌دوید تا باعث تعریق و افزایش جذب THS از طریق پوست شود.

شرکت کنندگان نمی‌دانستند لباس دارای THS است. سپس نمونه‌های خون و ادرار از شرکت‌کنندگان در فواصل زمانی منظم برای شناسایی تغییرات پروتئینی و نشانگر‌های استرس اکسیداتیو ناشی از THS جمع‌آوری شد.

ساکاماکی-چینگ می‌گوید: ما دریافتیم قرار گرفتن در معرض حاد THS باعث افزایش بیومارکر‌های ادراری آسیب اکسیداتیو به DNA، لیپید‌ها و پروتئین‌ها می‌شود و این نشانگر‌های زیستی پس از توقف مواجهه بالا باقی می‌مانند.

سیگاری‌ها در این نشانگر‌های زیستی همان افزایش را نشان می‌دهند. یافته‌های ما می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماران در معرض THS و توسعه سیاست‌های نظارتی برای مقابله با اصلاح محیط‌های داخلی آلوده به THS کمک کند.

پرو تالبوت، استاد زیست شناسی سلولی که ساکاماکی-چینگ در آزمایشگاه او کار می‌کرد، توضیح داد پوست بزرگترین عضوی است که با THS تماس می‌گیرد و بنابراین ممکن است بیشترین تماس را دریافت کند.

تالبوت، نویسنده مقاله می‌گوید: درباره پاسخ‌های سلامت انسان به قرار گرفتن در معرض THS فقدان دانش کلی وجود دارد. اگر یک خودروی کارکرده خریداری کنید که قبلا متعلق به فردی سیگاری بود، پوست خود را در معرض THS قرار می‌دهید. همین امر در مورد اقامت در اتاق هتل نیز صدق می‌کند اگر قبل از شما توسط یک فرد سیگاری اشغال شده بوده باشد.

قرار گرفتن در معرض THS که ۱۰ شرکت کننده در معرض آن قرار گرفتند، نسبتا کوتاه بود و تغییرات قابل مشاهده در پوست ایجاد نکرد، با این وجود، بیومارکر‌های مولکولی در خون که با فعال شدن درماتیت تماسی، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی در مراحل اولیه مرتبط هستند، افزایش یافته است.

ساکاماکی چینگ می‌گوید: این بر این ایده تاکید می‌کند که قرار گرفتن در معرض پوست با THS می‌تواند منجر به شروع مولکولی بیماری‌های پوستی ناشی از التهاب شود.

در مرحله بعد، محققان قصد دارند بقایای سیگار‌های الکترونیکی را که می‌توانند با پوست انسان تماس پیدا کنند، ارزیابی کنند. آن‌ها همچنین قصد دارند جمعیت‌های بزرگ‌تری را که در معرض دوره‌های طولانی‌تر THS پوستی قرار دارند، ارزیابی کنند.

 

منبع فرارو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی