کد خبر : 15041

سرطان سینه | غذای مناسب

اگر به سرطان سینه مبتلا هستید و یا به تازگی سرطان سینه در بدن شما تشخیص داده شده احتمالا یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که چه غذاهایی باید بخورید؟

به گزارش ورنداز :

اگر به سرطان سینه مبتلا هستید و یا به تازگی سرطان سینه در بدن شما تشخیص داده شده احتمالا یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که چه غذاهایی باید بخورید؟

غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به سرطان سینه چیست؟

اگر به سرطان سینه مبتلا هستید و یا به تازگی سرطان سینه در بدن شما تشخیص داده شده احتمالا یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که چه غذاهایی باید بخورید؟

رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان سینه

شما باید دست‌کم روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات به ویژه مایعات بدون کافئین بنوشید.

1-بدن خود را پرآب نگه دارید

 هیدراته ماندن در طول درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است و نیاز شما به مایعات بیشتر می‌شود. برخی از عوارض جانبی شایع در درمان سرطان استفراغ، اسهال، تب و کاهش اشتها است که تمام این موارد باعث کم شدن آب بدن می‌شوند. پس بهتر است روزانه مایعات و به ویژه آب به مقدار زیاد بنوشید.پرآب ماندن به تنظیم دمای بدن، تنظیم فشار خون و تعادل الکترولیت‌ها، دفع سموم و مواد زائد و همچنین پیشگیری از یبوست کمک می‌کند

 

2_از مصرف پروتئین غافل نشوید

مصرف پروتئین به حفظ عضله بدون افزایش چربی کمک می‌کند. پروتئین در گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، انواع لوبیا، عدس، آجیل، سویا و فرآورده‌های لبنی یافت می‌شود و در سبزیجات و غلات به میزان کمتری وجود دارد.نیازهای پروتئینی هر فرد متفاوت است و به سن، وزن، قد و میزان فعالیت بستگی دارد اما برای مقابله و درمان سرطان نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد. اگر وعده‌های غذایی معمولی در روز می‌خورید باید دست‌کم سه تا چهار بار در روز پروتئین مصرف کنید و اگر وعده‌های غذایی با حجم کمتر مصرف می‌کنید باید دست‌کم چهار تا پنج بار در روز پروتئین استفاده کنید. مثلا می‌توانید برای صبحانه تخم‌مرغ، همراه با ناهار ماست یونانی، برای شام مرغ و برای میان وعده پنیر یا آجیل استفاده کنید.

اگر مبتلا به سرطان سینه هستید باید از مصرف کافئین، الکل، گوشت و مرغ و ماهی خام و نیم‌پز، تخم‌مرغ خام و نیم‌پز، لبنیات غیر پاستوریزه، میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده و  غذاهای مانده خودداری کنید.

3_به اندازه کافی کالری مصرف کنید

بهترین روش برای دانستن اینکه آیا کالری کافی مصرف می‌کنید یا خیر این است که هفته‌ای یک یا دو بار خود را وزن کنید. اگر وزن شما هفته به هفته در حال کاهش است باید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید و یک برنامه غذایی دریافت کنید. به یاد داشته باشید که باید به طور مرتب و مداوم پنج تا شش بار در روز وعده‌های غذایی در حجم کم بخورید. وعده‌های غذایی در حجم کم، کمتر باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و یا اسهال می‌شوند و جذب مواد مغذی را به حداکثر می‌رسانندمیوه‌ها و سبزیجات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد استروژنی هستند و باید روزانه پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید. از مصرف کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم‌پیچ، کلم بروکسل که سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند غافل نشوید.

در طول درمان سرطان سینه چه بخوریم؟

1-میوه و سبزیجاتمیوه‌ها و سبزیجات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد استروژنی هستند و باید روزانه پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید. از مصرف کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم‌پیچ، کلم بروکسل که سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند غافل نشوید.

2-غلات

شما باید روزانه بین 25 تا 30 گرم فیبر دریافت کنید. غلات سرشار از کربوهیدرات، فیبر، مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. باید غلات در رژیم غذایی شما باشد مثلا  برای صبحانه جو دوسر، همراه با ناهار نان سبوس‌دار و برای شام برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

3-پروتئین بدون چربی و سویا

مصرف مرغ، ماهی و حبوباتی مانند لوبیا و عدس را افزایش دهید اما یادتان باشد که مصرف منظم گوشت‌های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند و به دلیل داشتن سدیم، فشار خون را در افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانید به میزان متوسط یعنی یک تا دو وعده در روز سویا مصرف کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی