کد خبر : 14975

فواید دانه چیا

دانه‌های کوچک چیا از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند. این دانه‌ها قرن‌ها به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارند بسیار مورد توجه بوده‌اند و یکی از مواد پرمصرف و خوراک اصلی اقوام آزتک‌ها و مایاها تلقی می‌شدند.

به گزارش ورنداز :

فواید دانه چیا برای سلامتی چیست؟
دانه‌های کوچک چیا از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند. این دانه‌ها قرن‌ها به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارند بسیار مورد توجه بوده‌اند و یکی از مواد پرمصرف و خوراک اصلی اقوام آزتک‌ها و مایاها تلقی می‌شدند.
آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، فیبرو اسیدهای چرب امگا3 موجود در دانه چیا به سلامت قلب کمک می‌کند، به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و قند خون را مدیریت می‌کند.
در اینجا به فواید این دانه کوچک در عین حال مغذی می‌پردازیم.
1-دانه‌های چیا بسیار مغذی است
دانه‌های مغذی چیا، دانه‌های کوچک یا سفید از گیاه Salvia hispanica هستد و اعتقاد بر این است که خاستگاهشان آمریکای مرکزی است. از نظر تاریخی،  تمدن آزتک و مایا از این دانه‌ها در رژیم غذایی خود و همچنین برای اهداف دارویی، مراسم مذهبی و حتی برای آرایش استفاده می‌کردند.
28 گرم یا 2 قاشق غذاخوری دانه چیا که برای یک وعده مناسب است حاوی: 138 کالری، 4.7 گرم پروتئین، 8.7 گرم چربی، 11.9 گرم کربوهیدرات، 9.8 گرم فیبر، 5 گرم آلفا لینولنیک اسید، 14 درصد از ارزش روزانه غذایی کلسیم، 12 درصد از ارزش روزانه غذایی آهن، 23 درصد از ارزش روزانه غذایی منیزیم، 20 درصد از ارزش روزانه غذایی فسفر، 12 درصد از ارزش روزانه غذایی زینک، 15 درصد از ارزش روزانه غذایی ویتامین B1 و 16 درصد از ارزش روزانه غذایی ویتامین B3.
2- سرشار از آنتی‌اکسیدان است
این دانه‌های کوچک منبعی عالی از از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. رادیکال‌های آزاد در ایجاد انواع سرطان‌ها نقش مهمی دارند. یکی از راه‌های مقابله با رادیکال‌های آزاد مصرف آنتی‌اکسیدان‌ ها است. مصرف دانه چیا به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان از بروز انواع سرطان از جمله سرطان سینه جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌های خاص در دانه چیا شامل اسید کلروژنیک، کافئیک اسید، میریستین، کوئرستین و کامفرول است. به عنوان مثال، اسید کلروژنیک به کاهش فشار خون کمک می‌کند در حالی که اسید کافئیک خاصیت ضد التهابی دارد.
3-به کاهش وزن کمک می‌کند
مصرف دانه چیا به دلیل داشتن فیبر و پروتئین برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید است. 28 گرم دانه چیا نزدیک به 10 گرم فیبر دارد. اگرچه تحقیقات انجام شده نتایج مختلفی را نشان می‌دهد اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف فیبر می‌تواند در پیشگیری از چاقی و اضافه وزن نقش داشته باشد و وجود پروتئین در این دانه میتواند به کاهش اشتها کمک کند. مطالعه انجام شده روی 24 شرکت‌کننده نشان داد که مصرف 7 گرم دانه چیا مخلوط با ماست در مقایسه با مصرف ماست بدون دانه چیا برای صبحانه باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف غذا در کوتاه مدت می‌شود.
4-خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد
دانه‌های چیا سرشار از فیبر و امگا3 هستند و مصرف آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. فیبر محلول موجود در دانه چیا به کاهش کلسترول بد LDL خون کمک می‌کند و به نوبه خود باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. 
5-به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند
دانه چیا سرشار از چندین ماده مغذی از جمله کلسیم، منیزیم و فسفر است و دریافت کافی از این مواد مغذی برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان‌ها بسیار مفید است. مطالعات انجام شده نشان داده است که خوردن منظم دانه چیا می‌تواند به استحکام استخوان کمک کند.
6-به تنظیم قند خون کمک می‌کند
مصرف این دانه مغذی به دلیل داشتن فیبر و سایر ترکیبات مفید به تنظیم قند خون کمک می‌کند. مطالعات حیوانی انجام شده نشان می‌دهد دانه‌های چیا ممکن است حساسیت به انسولین را کمتر کنند و به تثبیت سطح قند خون بعد از غذا کمک کنند اما تحقیقات در مورد انسان بسیار اندک است. تحقیقات قدیمی‌تر که در سال‌های 2010 و 2013 انجام شده نشان می‌دهد که خوردن نان حاوی دانه چیا در مقایسه با خوردن نان بدون دانه چیا مانع از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا در بزرگسالان می‌شود.
دانه چیا طعم نسبتا ملایمی دارد و می‌توان آن‌ها را به راحتی  به هر چیزی اضافه کرد. مصرف دانه چیا بسیار راحت است و نیازی به آسیاب کردن و پختن ندارند و از این رو یک افزودنی مفید به حساب می‌آیند.
برای جلوگیری از هر گونه عوارض ناشی از مصرف بیش از حد دانه چیا، باید حواستان به مقدار مصرف روزانه‌تان باشد. روزانه مصرف 20 گرم دانه چیا برای جلوگیری از عوارض گوارشی توصیه شده است. 
(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی