کد خبر : 14925

یارانه نقدی | یارانه مهر ماه

برخی خبرها در خصوص تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شده است.

به گزارش ورنداز :

برخی خبرها در خصوص تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شده است.چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا مهرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی  مهرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

هنوز برای تغییر یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی تصمیم گیری نشده است اما برخی خبرها مبنی بر تغییر مبلغ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ به جای یارانه نقدی منتشر شده است.در مورد زمان واریز یارانه مرحله ۱۴۰ (مهرماه ۱۴۰۱) دولت هنوز جزئیات دقیقی را منتشر نکرده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالاً طی روزهای آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این خبر یعنی خانواده 3 نفره این ماه مبلغ 2 میلیون و 400 هزارتومان دریافت خواهند کرد. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

نحوه واریز یارانه نقدی مهرماه

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد./

زمان پرداخت معوقات جاماندگان یارانه نقدی

به طور قطع یکی از شاخص‌های اصلی دولت سیزدهم، اصلاح نظام یارانه‌ای بود، اصلاحی که بنابر قانون باید پیش‌تر صورت می‌گرفت؛ اما هیچگاه عملیاتی نشد تا اینکه این دولت اواخر اردیبهشت ماه در قالب طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها آن را اجرایی کرد.

دولت مبلغ یارانه جدید را به ازای ۹ دهک درآمدی و ابتدا برای ۷۲ میلیون نفر پرداخت کرد که مقرر شد در 3دهک پایین برای هر نفر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای 6 دهک بعدی به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود، دهک دهم نیز مشمول دریافت یارانه نقدی نشدند.

این موضوع از 20 اردیبهشت ماه امسال عملیاتی شد، اما در همان هنگام با اعتراض یارانه‌بگیرانی مواجه شد که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند و در این مرحله وزارت رفاه آنها را واجد شرایط دریافت یارانه نقدی نمی‌دانست.

در همان هنگام طبق اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشت، مقرر شد از افراد جامانده یارانه نقدی ثبت‌نام به عمل آورده شود و آنهایی که نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا از دریافت یارانه نقدی محروم شدند به سامانه وزارت رفاه که در این باره تهیه شده بود، مراجعه کنند.

اما کسانی که در لیست یارانه‌بگیران بوده اما یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و نسبت به دهک‌بندی خود معترضند، می‌توانند اعتراض خود را به این موضوع از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir یا شماره ۶۳۶۹ اعلام کنند که از سوی وزارت رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

براین اساس بعد از بررسی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، اگر شخص معترض محق دریافت یارانه تشخیص داده شود این مبلغ به او پرداخت خواهد شد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: تاکنون یک میلیون و 194 هزار و 543 سرپرست خانوار که از اواخر اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آدرس الکترونیکی https://my.gov.ir به عنوان جامانده یارانه نقدی یا متقاضی جدید هستند، ثبت‌نام کردند و برای تعیین آزمون وسع به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

حسینی به روزنامه ایران گفته است: کسانی که در تیرماه معرفی شدند، معوقات خود را دریافت کرده‌اند و یارانه‌بگیران جدیدی که در مردادماه یارانه نقدی خود را دریافت کرده‌اند، معوقات خود را بزودی و طی ماه‌های آینده دریافت می‌کنند.

حسینی این را هم گفت که یارانه‌بگیرانی که هنوز مشمول نشده‌اند و در آینده با ثبت‌نام و تعیین وسع از سوی وزارت رفاه مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند، نگران معوقات نباشند چرا که این میزان معوقات به حساب آنها در هنگام تأیید مشمولیت پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص علت عدم دریافت پیامک از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای ثبت‌نام‌شدگان جامانده در سامانه این سازمان گفت که ثبت‌نام از طریق درگاه ملی سامانه خدمات هوشمند انجام می‌گیرد و به همین علت دریافت پیامک برای تعیین تکلیف باید از طریق وزارت رفاه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند اظهار داشت که به همین دلیل روند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین گفت که امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و ... توسط این سازمان انجام می‌‌گیرد.

بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان مردادماه ۱۴۰۱، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند. به عبارتی حدود 89 درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی شده‌اند.

توضیحاتی درباره ابهامات دهک‌بندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از زمان آغاز اصلاح توزیع عادلانه یارانه نقدی، مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی و دهک‌بندی خانوار را برعهده دارد و به همین منظور سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه حمایت با آدرس  hemayat.mcls.gov.ir به منظور ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک‌بندی فراهم کرده است.

در این سامانه، امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

تکذیب وام 10 میلیون تومانی

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر را تکذیب کرد و گفت که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در موقعیتی نیست که بخواهد چنین تسهیلاتی را پرداخت کند. این سازمان تنها مسئولیت دارد تا مطابق لیست اعلامی وزارت رفاه و دستور پرداخت سازمان برنامه، یارانه معیشتی را ماهانه به حساب شهروندان واریز کند.

کلاهبرداران اینترنتی این بار با کلید‌واژه وام ۱۰ میلیون تومانی یارانه، دامی را برای دسترسی به اطلاعات شهروندان طراحی کردند. در این پیامک خبر از پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به سرپرستان به میان آمده است، تسهیلاتی که بازپرداخت آن قرار است به‌صورت ماهانه باشد و فقط کافی است تا سرپرستان خانوار مشخصاتی مانند کد ملی اعضای خانوار و شماره تماس خود را ارسال کنند.

سازمان هدفمندی تنها یک بار و آن هم بر اساس مصوبه دولت دوازدهم در دوران کرونا اقدام به پرداخت وام یک میلیونی به حساب سرپرستان خانوار کرده بود که بتدریج و از محل یارانه‌های واریزی بازپرداخت آن صورت می‌گرفت.

منبع فردا نیوز
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • مسعود

    درود ، ما که سهام عدالت نداریم باید یارانه بیشتری نسبت به آنهایی که سهام عدالت دارند بگیریم ،چرا دولت حق مردم را نمی‌دهد ،چرا ما سهام نداشته باشیم عدالت یعنی چه ؟؟! اونم تو دولت و حکومت اسلامی ، تحت پوشش هیچ نهادی و از هیچ جای هم حقوق نمی‌گیریم امثال ما تکلیف مان چیست فقط جز آمار کشور هستیم موقع انتخابات وعده سهام عدالت جا ماندگان را میدهند دوباره تا انتخابات بعدی کلا حرفش هم نمی‌زنند ،

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی