کد خبر : 14729

مهسا امینی| علت فوت مهسا امینی | خاکسپاری مهسا امینی | پیکر مهسا امینی | فوت مهسا امینی

مدیر کل پزشکی قانونی تهران گفت: جمع بندی علت فوت مرحومه مهسا امینی به تایید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است.

به گزارش ورنداز :

مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی تهران در گفتگوی ویژه خبری درباره علت فوت مهسا امینی گفت: سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی توانمند قوه قضائیه، وظیفه و رسالت آن استقرار عدالت و کشف حقیقت در جامعه است.

مدیر کل پزشکی قانونی تهران در ادامه اظهار داشت: سالیانه بیش از ۲ و نیم میلیون پرونده را مورد بررسی قرار می دهیم و بیش از ۳۰ هزار پرونده که دارای پیچیدگی های خاص هستند در کمیسیون های ما مورد بررسی و اظهار نظر کارشناسی قرار می گیرند.

وی افزود: جمع بندی علت فوت مهسا امینی به تایید یک کمیسیون ۱۹ نفره از پزشکان رسیده است. در سایر پرونده ها برای تعیین علت فوت تنها یک پزشک نظر تخصصی می دهد اما در این مورد خاص به دلیل دستور مقام قضایی کمیسیونی با ۱۹ پزشک در تخصص‌های مختلف (مغز و اعصاب، قلب و عروق، فوق تخصص غدد و …) تشکیل شد که تنها ۵ نفر آنها شاغل در سازمان ما بودند.

فروزش گفت: در تمامی آزمایشاتی که انجام میگیرد بسته به نوع آزمایش و فرایند آزمایش زمان متفاوت است و در مورد مرحومه مهسا امینی نمونه ها از نوع آسیب شناسی و سم شناسی بود. در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم برای آزمایش های آسیب شناسی همین مدت زمان دو تا سه هفته زمان نیاز است. در یک هفته اول نتیجه ازمایشات سم شناسی ما کاملا مشخص شد ولی بدلیل اینکه فرایند مورد نظر در آزمایشات اسیب شناسی از نظر زمانی، مدت مشخصی را طی می‌کرد زمان به دو تا سه هفته ارتقاء داده شد تا اینکه نتیجه مطلوب را بگیریم‌. در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم برای آزمایش های آسیب شناسی همین مدت زمان دو تا سه هفته زمان نیاز است.

جراحی تومور مغزی در ۸ سالگی

وی درباره علت فوت مهسا امینی ادامه داد: در پرونده مرحومه امینی از وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت استعلام گرفتیم که سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مدارکی را برای ما ارسال کردند.مرحومه امینی در سن ۸ سالگی در سال ۸۶ به استناد پرونده بیمارستان فوق تخصصی میلاد به دلیل علائم بروز سر درد و اختلال رشد و اختلال بینایی با تشخیص تومور خوش خیم مغزی تحت عمل جراحی قرار می گیرد. همچنین پدر مرحومه امینی در آن دوران اجازه انجام جراحی را به پزشکان داده است. در آن دوران جمجه بیمار از ناحیه سمت راست باز شده است و در معاینه ظاهری کاملا مشخص بوده است و در کالبدگشایی نیز مشخص است. همچنین در آن زمان با تشخیص پزشک بخشی از تومور به دلیل شرایط بیمار باقی مانده است.

مدیر کل پزشکی قانونی تهران افزود: تمامی اظهار نظرهای ما مستدل و مستند به سوابق پزشکی است. بخشی از مستندات ما مربوط به مراجعات سرپایی مرحومه امینی به پزشکان و متخصصان و فوق تخصصان پزشکی در زمینه های مختلف بوده است. ما اظهار نظرمان صرفا بر اساس مشاهدات کالبد گشایی و معاینه جسد نبوده و سوابق بیمار را چه به صورت بستری در بیمارستان و یا به صورت سرپایی بررسی کردیم.

فروزش همچنین گفت: عمده مراجعات ایشان در شهر تبریز بوده که دکتر سیامک شیوا در سال ۹۵ مکرر این مرحومه را ویزیت کرده اند.مراجعات مکرر دیگری بعد از سال ۹۵ داشته اند. مراجعاتی هم به دکتر بهرامی فوق تخصص غدد در شهر تبریز در سال ۹۷ داشته اند. همچنین وی به متخصص چشم پزشکی برای پیگیری درمان خود مراجعه داشته است.

هیچ‌گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت وجود نداشت

مدیر پزشکی قانونی تهران درباره علت فوت مهسا امینی اظهار داشت: در معاینه ظاهری مهسا امینی هیچ‌گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و جمجمه وجود نداشت. خون‌ریزی در گوش و آثاری از خونریزی یا ازهم‌گسیختگی در پارانشیم مغز وجود نداشت. ما به یک توده که ناشی از عمل قبلی بود رسیدیم. هیچ گونه آثاری از خون ریزی در ناحیه زیر عنکبوتیه وجود نداشت.

وی ادامه داد: یک جلسه در ابتدای امر با حضور پدر مرحومه برگزار شد و روند سیر درمان نیز از وی پرسیده شد همچنین در جلسه دیگر با وکلای خود حضور داشتند و سوالاتی در خصوص سیر درمان و داروهای مصرف شده توسط کارشناسان از پدر وی پرسیده شد.

فروزش گفت: بیمار داروی کم کاری تیروئید، داروی نارسایی و اختلال در عملکرد هیپوفیز و ... استفاده می‌کرده است. مستندات مصرف داروها از سازمان تامین اجتماعی دریافت شده است و همچنین بیمار داروهای دیگری به صورت غیر مستمر مصرف کرده است که در سوابق بیمار وجود دارد. همچنین وی به پزشکان زیادی نیز مراجعه داشته است. آزمایشاتی نیز در پیگیری درمان این نوع بیماری انجام شده است.

وجود خون آبه پس از تشریح مغزی

در ادامه حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌داد فرد جراحی انجام داده است و برخی در شبکه‌های مجازی اطلاعات غلطی بدون شرح حال بیمار منتشر کردند. تصاویر بررسی شده نشان می‌داد هیچگونه شکستگی در سی تی اسکن مشاهده نمی‌شود. همچنین برترین پزشکان کشور نیز تایید کردند عامل خون ریزی وجود ندارد.

قناعتی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌داد در یک فرد جوان غش کردن طبیعی نبود و برای ما این موضوع سوال بود، در افراد جوان شایع‌ترین علت این موضوع در افراد جوان پاره شدن ناگهانی قلب یا خون ریزی شدید مغزی و ضربات مغزی است که بروز علائم در این موارد تدریجی است و علائم آن به مرور خود را نشان می‌دهد؛ در فیلم دوربین‌ها مشخص است مرحومه امینی دچار ضربه مغزی در جمجمه که منجر به مرگ شود نداشته است. و یافته‌های ما با نتایج تشریح مطابقت داشت.

تایید جراحی مغز توسط مادر مرحومه امینی

استاد تمام رادیولوژی افزود: پدر ایشان اعلام کردند قسمتی از سر خون آلود بوده است، وقتی جمجه باز شده باشد و تشریح شده باشد وجود خون آبه طبیعی بوده به دلیل اینکه مغز برای تشریح شکافته شده است.

در ادامه مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت:در بررسی پزشکی قانونی و کالبد شکافی که روی قفسه سینه و شکم انجام شد هیچ یک از اعضای داخلی بدن و قفسه سینه دچار خون ریزی نشده بود و احشا کاملا سالم بودند.

وی ادامه داد: در بیمارستان کسری بررسی لازم انجام شده است و درمان لازم برای بیمار صورت گرفته است. در بیمارستان کسری از مادر مرحومه شرح حال گرفته شده است و وی اعلام کرده است مهسا امینی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته است و مبتلا به دیابت بی‌مزه است و دچار کم کاری تیروئید بوده است. مادر متوفی در مورخه ۱۴۰۱/۶/۲۳ این توضیحات را ارائه داده و درخصوص وضعیت مصرف دارو توسط فرزندش نیز اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار داده است.

منبع همشهری
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    از اول فوت کرده بوده گردن مامورها انداختو

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی