کد خبر : 14589

دوران بارداری | اجتناب از خوردن بعضی غذاها

غذاهایی که باید در دوران بارداری از خوردن آن‌ها اجتناب کرد

به گزارش ورنداز :

غذاهایی که باید در دوران بارداری از خوردن آن‌ها اجتناب کرد
1. ماهی با میزان جیوه بالا
جیوه یک عنصر بسیار خطرناک است و بیشتر در آب‌های آلوده یافت می‌شود. مقادیر بالای جیوه  برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه‌ها ضرر دارد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در رشد کوکان شود. بنابراین بهتر است که در دوران بارداری و شیردهی از خوردن ماهی‌هایی با جیوه بالا که عبارت‌اند از کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال خالی، ماهی تن (به ویژه ماهی تن چشم درشت)، نیزه ماهی و تاج ماهی خلیج مکزیک خودداری کنید.
توجه به این نکته مهم است که همه ماهی‌ها دارای جیوه بالایی نیستند و بنابر گفته سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف ماهی کم جیوه در دوران بارداری بسیار مفید است و می‌توانید تا سه بار در هفته ماهی کم جیوه از جمله ماهی سالمون که سرشار از امگا3 است، کولی، تیلاپیا، هادوک، قزل‌آلای آب شیرین و کفشک ماهی بخورید.
2. ماهی نیم‌پز یا خام
خوردن ماهی خام و مخصوصا صدف در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی مانند سالمونلا، لیستریا، نوروویروس و ویبریو شود. برخی از این عفونت‌ها ممکن است فقط شما را بیمار کند و باعث کم‌آبی و ضعف شود اما برخی دیگر ممکن است که عواقب جدی‌تری حتی برای کودک شما داشته باشد. زنان باردار بسیار مستعد ابتلا به عفونت لیستریا هستند. باکتری لیستریا می‌تواند از طریق جفت به کودک شما منتقل شود و باعث زایمان زودرس، سقط جنین، مرده‌زایی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.
3. گوشت نیم‌پز و خام
برخی از مشکلات مشابه در مورد مصرف ماهی خام بر گوشت نیم‌پز نیز صدق می‌کند. خوردن گوشت نیم‌پز و خام خطر ابتلا به عفونت باکتریایی و انگلی از جمله توکسوپلاسما، لیستریا، سالمونلا و ای کولای را افزایش می‌دهد و سلامت کودک شما را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث مرده‌زایی، بیماری عصبی، ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع شود.
4. تخم‌مرغ خام
تخم‌مرغ خام می‌تواند آلوده به باکتری سالمونلا باشد. علائم عفونت سالمونلا عبارت‌اند از تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال و در موارد نادر باعث گرفتگی رحم و زایمان زودرس و مرده‌زایی می‌شود.
غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام شامل خاگینه، تخم‌مرغ آب‌پز، سس مایونز خانگی، سس هلندی، برخی سس‌های سالاد است.
بیشتر محصولات که حاوی تخم‌مرغ هستند از تخم‌مرغ‌های پاستوریزه تهیه می‌شوند و مصرف آن بی‌خطر است اما بهتر است که قبل از خرید برچسب محصولات را بخوانید.
5. کافئین
معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که مصرف کافئین خود را روزانه به کمتر از 200 میلی‌گرم در روز محدود کنند. مصرف زیاد کافئین رشد جنین را محدود می‌کند و کم وزنی هنگام تولد را افزایش می‌دهد. کافئین بسیار سریع جذب  و به راحتی وارد جفت می‌شود. نوزادان و جفت آن‌ها آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند.
6. جوانه‌های خام
جوانه‌های خام از جمله جوانه یونجه، شبدر، تربچه و ماش ممکن است به سالمونلا آلوده باشند. محیط مرطوب مورد نیاز دانه‌ها برای شروع جوانه زدن برای رشد این نوع باکتری بسیار ایدئال است و شستشوی آن‌ها تقریبا غیر ممکن است اما مصرف این جوانه‌ها پس از پخت اشکالی ندارد.
7. محصولات شسته نشده
سطح میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده و پوست کنده نشده ممکن است به چندین باکتری و انگل از جمله توکسوپلاسما که یکی از خطرناکت‌ترین نوع انگل است، ای کولای، سالمونلا و لیستریا آلوده باشد. آلودگی ممکن است در زمان تولید، برداشت، فراوری، ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و فروش رخ دهد.
بیشتر نوزادانی که در دوران بارداری به باکتری توکسوپلاسما آلوده می‌شوند، در بدو تولد هیچ علامتی ندارند اما ممکن است در آینده علائمی مانند نابینایی و ناتوانی ذهنی در آن‌ها پدیدار شود و درصد کمی بدون آسیب جدی به چشم و مغزشان به دنیا می‌آیند. پس بهتر است که با شستن کامل و پختن میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برسانید.
8. شیر، پنیر و آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه
شیر خام، پنیر پاستوریزه نشده حاوی مجموعه‌ای از باکتری‌های خطرناک از جمله لیستریا، سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر هستند و همین امر نیز در مورد آب‌میوه غیر پاستوریزه صدق می‌کند که می‌تواند عواقب جدی برای نوزاد متولد نشده داشته باشد. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عفونت فقط شیر و پنیر پاستوریزه و آب‌میوه طبیعی بخورید.
9. غذاهای ناسالم فرآوری شده
شما در دوران بارداری به مقادیر زیادی از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، فولات،کولین و آهن نیاز دارید. یک برنامه غذایی بهینه بارداری باید شامل غذاهای کامل با مقدار زیادی مواد مغذی برای رفع نیازهای شما و کودک باشد. غذاهی ناسالم فرآوری شده به طور کلی دارای مواد مغذی کم و چربی و قند و کالری بالا هستند و شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهند.

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی