کد خبر : 14287

رژیم کتو | رژیم غذایی کتو

شاید در مورد رژِیم کتو و محبوبیت روزافزون این رژیم غذایی نسبت به سایر رژیم‌های غذایی شنیده باشید. محبوبیت این رژیم غذایی به حدی است که برخی شرکت‌ها و رستوران‌ها گزینه‌های «کتو پسند» ارائه می‌دهند.

به گزارش ورنداز :

رژیم کتو چیست و آیا ارزش امتحان کردن را دارد؟
شاید در مورد رژِیم کتو و محبوبیت روزافزون این رژیم غذایی نسبت به سایر رژیم‌های غذایی شنیده باشید. محبوبیت این رژیم غذایی به حدی است که برخی شرکت‌ها و رستوران‌ها گزینه‌های «کتو پسند» ارائه می‌دهند.
شارون جاگر متخصص تغذیه می‌گوید: «رژیم کتو بیشتر از سایر رژیم‌های غذایی پیشنهاد می‌شود و یک رژیم درمانی محسوب می‌شود. به این معنی که این رژیم نه برای همه، بلکه برای افرادی با شرایط خاص بسیار مفید است.»
رژیم کتو چیست؟
رژیم کتو یک رژیم غذایی ثابت است و اساسا یک رژیم پرچرب به حساب می‌آید. وعده‌های غذایی شما شامل 60 درصد چربی، حدود 30 درصد پروتئین و حدود 10 درصد کربوهیدرات است و این در حالی است که رژیم غذایی غربی حاوی حدود 30 درصد چربی، 15 درصد پروتئین و 55 درصد کربوهیدرات است.
این رژِیم استفاده از گلوگز تولید شده از سوی کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند و در عوض از کتون‌هایی که چربی تولید می‌کند استفاده می‌کند. هنگامی که بدن گلوکز کافی برای انرژِی نداشته باشد، چربی‌های ذخیره شده را می‌سوزاند که منجر به تجمع کتون در بدن می‌شود که به این فرایند کتوز می‌گویند و باعث افزایش سرعت متابولیسم، رفع گرسنگی، افزایش حجم عضله، تقویت فشار خون در بدن شما می‌شود.
جاگر می‌گوید: «مصرف چربی در رژیم کتو باعث افزایش انسولین نمی‌شود و چربی را ذخیره نمی‌کند و در عوض آن را می‌سوزاند و کتون تولید می‌کند.»
در این رژِیم غذایی چه غذاهایی می‌توانید مصرف کنید؟
به یاد داشته باشید که تمرکز اصلی این رژیم غذایی روی ترکیب چربی و پروتئین با مقدار کمی کربوهیدرات است. مانند:
گوشت قرمز با کیفیت بالا، گوشت بوقلمون و مرغ
تخم‌مرغ
میوه و روغن آووکادو
روغن‌های سالم مثل روغن زیتون فرابکر و روغن نارگیل
انواع ماهی از جمله سالمون و ماهی تن
کره و خامه
آجیل‌هایی مانند گردو، دانه کتان و دانه چیا
سبزیجاتی که کربوهیدرات کمی دارند مانند بروکلی، اسفناج، کلم‌پیچ، گوجه‌فرنگی و خیار
پنیرهای فرآوری نشده مثل چدار، گودا، پارمزان و پنیر بز
الکل، شکر و نوشیدنی‌های قندی، لوبیاها و سبزیجات با کربوهیدرات بالا مثل سیب‌زمینی و هویج در این رژِیم غذایی جایی ندارند. شما باید مصرف میوه‌‌ها را به دلیل قند موجود در آن‌ها کاهش دهید.
این رژیم غذایی را نباید بدون مشورت متخصص تغذیه شروع کنید. انجام رژیم کتو به معنای تغییرات بزرگ است و نیاز هرکس با توجه به شرایطی که دارد متفاوت است.
اگر اضافه وزن یا دیابت دارید، این رژیم بدن شما را در وضعیت سالم‌تری قرار می‌دهد. بسیار حائز اهمیت است که در این رژیم غذاهای باکیفیت و تازه بخورید.
استفاده از این رژِیم در کودکان مبتلا به صرع پیشنهاد می‌شود چرا که دانشمندان معتقدند که ترکیب مواد غذایی پرچرب و کم‌قند بر میزان «تحریک‌پذیری» مغز اثر می‌گذارد و تشنج و حملات صرع را کاهش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو ممکن است به افراد مبتلا به آلزایمر و اتیسم کمک کند. اما باید تاکید کرد مشورت با پزشک متخصص بسیار حیاتی است.
باید خاطر نشان کرد که افراد مبتلا به اختلال خوردن، بیماری‌های قلبی، بیماریی‌های کلیوی و افراد باردار و یا افرادی که در تلاش برای بارداری هستند به هیچ عنوان نباید از این رژیم استفاده کنند و این رژیم تنها در کودکان مبتلا به صرع، افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و افرادی که اضافه وزن دارند بررسی شده است.
(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی