کد خبر : 13993

حرف زدن نوجوانان | با کنایه حرف زدن نوجوانان

نوجوانانی که با کنایه حرف می‌زنند باهوش‌ترند طعنه یا کنایه عبارت است از استفاده از کلمات یا عبارات به معنای مخالف آنچه که در واقع می‌گویند. این کار می‌تواند روشی ظریف و مؤثر برای تمسخر یا انتقاد با ابزاری برای بیان طنز باشد.

به گزارش ورنداز :

حرف زدن با کنایه در نوجوانان 

نوجوانانی که با کنایه حرف می‌زنند باهوش‌ترند
طعنه یا کنایه عبارت است از استفاده از کلمات یا عبارات به معنای مخالف آنچه که در واقع می‌گویند. این کار می‌تواند روشی ظریف و مؤثر برای تمسخر یا انتقاد با ابزاری برای بیان طنز باشد.

با کنایه پاسخ دادن نوجوانان 
والدین اغلب وقتی نوجوانشان با کنایه پاسخ میدهند  آزرده می‌شوند. اما اگر این کار بدون هیچ آسیبی انجام شود، در واقع می‌تواند نشانه‌ای از رشد ذهنی فرزند شما باشد که بتواند با زبان و شوخ طبعی نقش بازی کند. این عمل ممکن است برای بسیاری از والدین و معلمان تعجب آور باشد که حرف زدن با کنایه نشانه ذهن انعطاف پذیر و مبتکر فرد است.
علم چه می‌گوید؟
روان‌شناسان و عصب‌شناسان دریافته‌اند که استفاده و تفسیر کنایه به قدرت مغزی بیشتری نسبت به جملات عادی نیاز دارد. در حالی که می‌توان این را نوعی شوخ‌طبعی یا تمسخر در نوجوان در نظر گرفت، اما دلیلی بر وجود ذهن بالغی است که می‌تواند کلمات را فراتر از معنای تحت اللفظی آنها درک کند. سال‌ها طول می‌کشد تا مغز کودک بتواند طعنه را به طور کامل درک کند و بر آن مسلط شود.
نشانه رشد مغز
کودکان زیر پنج سال نمی‌توانند طعنه را تشخیص دهند زیرا مغز آنها هنوز برای درک کامل ظرایف پیچیده زبان و نشانه‌های کلامی رشد نکرده است. در نتیجه، آنها کنایه را به معنای واقعی کلمه درک می‌کنند. حتی زمانی که متوجه می‌شوند که معنای تحت اللفظی ممکن است درست نباشد، توانایی ارتباط دادن معنی با طنز زمان می‌برد. درک استفاده از طعنه به عنوان نوعی تمسخر به طور متوسط در حدود 9 یا 10 سالگی ایجاد می‌شود.
در آزمایشی که اخیرا در دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا انجام شد، شرکت کنندگان در یک اسکنر fMRI دراز کشیده بودند و سناریوهای مختلفی از رویدادهای معمول را می‌خواندند. در برخی موارد، این جملات به قصد طعنه آمیز بوده و در برخی دیگر، از همان کلمات به عنوان انتقاد کنایه آمیز استفاده شده است. شبکه ذهنی درگیر در درک مقاصد دیگران با این کار روشن شد. محققان همچنین دریافتند که کنایه باعث فعالیت بیشتر در شبکه‌های معنایی و مناطق مغزی درگیر در طنز می‌شود.
کنایه تفکر خلاق را افزایش می‌دهد
یکی دیگر از ویژگی‌های ذهن طعنه‌زن این است که می‌تواند خلاق‌تر هم باشد! محققان دریافته‌اند که بیان، درک و حتی یادآوری نظرات طعنه آمیز می‌تواند به سرچشمه خلاقیت شما کمک کند.
در آزمایشی به نام «مشکل شمع»، محققان به شرکت‌کنندگان یک شمع، یک بسته کبریت و یک جعبه چوب دادند. از آنها خواسته شد که شمع را به دیوار بچسبانند تا بدون چکیدن موم روی زمین بسوزد.
راه صحیح برای رسیدن به این هدف این است که جعبه را خالی کنید، آن را به دیوار سنجاق کنید و شمع را داخل آن قرار دهید. قبل از یافتن راه حل، محققان از برخی از شرکت کنندگان خواستند تا یک تعامل کنایه آمیز را به یاد بیاورند، در حالی که از دیگران خواسته شد تا یک مکالمه صمیمانه یا خنثی را به خاطر بسپارند. نتایج نشان داد که خاطرات طعنه آمیز میزان موفقیت در حل این مشکل را به بیش از 60 درصد افزایش داد.
آیا باید طعنه زدن نوجوان را تشویق کنیم؟
ممکن است والدین در ابتدا احساس کنند وقتی نوجوان طعنه می‌زند، سعی می‌کند مانند بزرگسالان صحبت کند و به این شکل سادگی و معصومیت خود را از دست می‌دهد. البته، شما به عنوان والدین، باید اطمینان حاصل کنید که طعنه‌های کودکتان بی‌ضرر است و حرف‌های نادرست و توهین آمیز نمی‌زند. فقط بدانید که از نظر علمی، این یک ابزار همه کاره است. به این معنی که فرد به اندازه کافی باهوش است تا طنز را درک کند که این مسئله می‌تواند مفید باشد زیرا بیشتر محتواهای امروزی و حرف‌های اطرافیان ما واقعی نیستند.
(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی