کد خبر : 13534

کند شدن گوشی | رفع کند شدن گوشی | مشکل کند شدن گوشی

اگر شما هم با مشکل کند شدن گوشی اندرویدی خود مواجه شده‌اید، این مطلب را از دست ندهید. در اینجا به بررسی دلایل این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

با این ترفند مشکل کند شدن گوشی خود را بر طرف کنید

اگر شما هم با مشکل کند شدن گوشی اندرویدی خود مواجه شده‌اید، این مطلب را از دست ندهید. در اینجا به بررسی دلایل این مشکل و راه‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

آیا شما هم در انجام کارهای ساده‌ای همچون اجرای برنامه‌های سبک یا گشت و گذار در اینترنت مشکل کند شدن گوشی دارید و با گوشی اندرویدی خود به مشکل خورده‌اید؟ به طور کلی به مرور زمان گوشی‌های هوشمند با مشکل کند شدن مواجه می‌شوند و دستگاه های اندرویدی نیز در این میان استثنا نیستند.

فرقی هم نمی‌کند که در هنگام خرید تا چه حد برای خرید یک گوشی مناسب تحقیق کنید؛ زیرا در نهایت این مشکل گریبان‌گیر شما خواهد شد. اگرچه نمی‌توان دقیقا گفت که چه زمانی گوشی اندرویدی شما کند خواهد شد، اما گوشی‌های پرچمدار با چیپست‌های قدرتمند و حافظه‌ سریع‌تر معمولا می‌توانند زمان بیشتری عملکرد خوب خود را حفظ کنند.

 

مشکل کند شدن گوشی اندرویدی

 

وانایی یک گوشی در اجرای دستورانی همچون نصب و باز کردن برنامه‌ها، اجرای آنها در پس‌زمینه و دسترسی به اینترنت به عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی وابسته است. در واقع سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی نیز ممکن است با مشکلات سخت‌افزاری پنهان و ایراداتی در زمینه حافظه یا شبکه مواجه شوند که در نهایت عملکرد آنها را کند کند.

شاید در ظاهر مشخص نباشد؛ اما در هر لحظه فرآیندهای زیادی در یک گوشی اندرویدی انجام می‌شوند. گوشی همیشه به شبکه وای‌فای یا یک شبکه موبایل متصل است و همین به شما اجازه می‌دهد که با دیگران در ارتباط باشید. علاوه بر این، دستگاه به طور مرتب میزان مشخصی از حافظه را برای اجرای برنامه‌های مشخصی در نظر می‌گیرد و سپس دوباره حافظه در دسترس را تقسیم می‌کند.
 

به اینها باید اجرای چند برنامه در پس‌زمینه را هم اضافه کنید. همچنین نرم‌افزار همیشه با بخش‌های سخت‌افزاری همچون نمایشگر، باتری، دوربین، دریافت کننده‌های سیگنال، درگاه USB و … در تعامل است. اگر یکی از این بخش‌ها نتواند کار خود را انجام دهد یا ظرفیت کافی برای مدیریت درخواست شما را نداشته باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ شما با افت در عملکرد یا مشکل کند شدن گوشی اندرویدی مواجه خواهید شد.

یک مسئله دیگر نیز عمر مفید قطعات است. با گذشت زمان عملکرد بخش‌های مختلف گوشی ضعیف می‌شود و به همین دلیل توانایی اجرای سریع برنامه‌های جدید را نخواهد داشت. با توجه به مواردی که گفتیم، برخی دلایل ساده نیز ممکن است سبب کند شدن گوشی اندرویدی شما شده باشند.

اول از همه اینکه ممکن است حافظه داخلی شما تا حد زیادی پر شده باشد یا اینکه برنامه‌های زیادی روی گوشی نصب کرده‌اید و منابع سخت‌افزاری پاسخگوی نیاز آنها نیستند. یک اتصال اینترنتی ناپایدار نیز می‌تواند روی عملکرد دستگاه تاثیر بگذارد. همچنین باید احتمال مشکل در باتری یا وجود بدافزار را در نظر بگیرد.

آیا راهی هست که بتواند مشکل کند شدن یک گوشی اندرویدی را برطرف کرد؟ تا حدودی بله. در ابتدا به شما توصیه می‌کنیم که راه‌های عنوان شده در این مطلب را امتحان کنید. پس از آن اگر مشکل برطرف نشد و گوشی شما قدیمی است، خرید یک گوشی جدید را در نظر بگیرید.

 

برطرف کردن مشکلات رم و حافظه برای رفع مشکل کند شدن گوشی

ظرفیت حافظه هر گوشی اندرویدی با دیگری فرق دارد. ما همزمان با استفاده از گوشی، برنامه‌های مختلفی را دانلود می‌کنیم که به مرور زمان به حافظه بیشتری نیاز دارند. به همین ترتیب گوشی برای انجام تقریبا هرکاری به رم کافی نیاز دارد. بعضی از گوشی‌ها حتی میزان رم استفاده شده را به صورت درصد نشان می‌دهند.

 

اگر گوشی اندرویدی شما حافظه یا رم آزاد کمی داشته باشد، کند خواهد شد. در این حالت ممکن است با مشکل گرم شدن بیش از حد دستگاه نیز مواجه شوید یا اینکه برنامه‌ها به صورت رندوم کرش کنند.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید وارد بخش برنامه‌های اخیر شوید. برای این کار انگشت خود از بخش پایین نمایشگر به سمت بالا بکشید یا از میان سه گزینه پایین نمایشگر Recent apps را انتخاب کنید. در مرحله بعد تمام این برنامه‌ها را ببندید. سپس وارد تنظیمات گوشی شده و بخش حافظه را پیدا کنید.

 

در این مرحله بهتر است حافظه اشغال شده توسط همه برنامه‌ها را به صورت جداگانه بررسی کرده و آنهایی که ضروری نیستند یا استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. شما همچنین می‌توانید از یک برنامه مدیریت فایل همچون Google Files برای پیدا کردن خودکار فایل‌های اضافی و حذف آنها با یک ضربه بهره ببرید. پس از پاک کردن رم و حافظه، گوشی اندرویدی خود را روشن و خاموش کنید تا مشکل کند شدن برطرف شود.

 

تغییر سرعت انیمیشن سیستم و حذف تصاویر زمینه زنده

هر وقت که برنامه‌ای را بسته یا باز می‌کنید و یا انگشت خود را به سمت پایین می‌کشید تا به تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنید، گوشی از انیمیشن برای روان و زیبا جلوه دادن رابط کاربری استفاده می‌کند. هرچند که همین انیمیشن‌های سیستمی وقتی گوشی شما قدیمی شود، می‌توانند فشار زیادی را به آن وارد کنند.

اگر در هنگام باز و بسته کردن برنامه‌ها کمی تاخیر حس می‌کنید، یک راه‌ حل مناسب می‌تواند تغییر سرعت انیمیشن‌های سیستمی باشد. البته این کار دو مرحله دارد. اول از همه باید تنظیمات توسعه‌دهنده را فعال کنید و سپس به سراغ تغییر سرعت انیمیشن بروید.

برای این کار وارد تنظیمات گوشی شده و در انتهای صفحه گزینه «درباره گوشی» را پیدا کنید. سپس به دنبال Build Number بگردید و هفت بار روی آن ضربه بزنید تا تنظیمات توسعه‌دهنده فعال شود. حالا مجددا وارد منوی تنظیمات شده و گزینه توسعه‌دهنده را انتخاب کنید.

کمی در لیستی که نشان داده می‌شود، پایین بروید تا زیر بخش Drawing به گزینه‌های تنظیمات انیمیشن برسید. سرعت پیش‌فرض انیمیشن 1x است؛ اما شما باید آن‌ را در تمامی گزینه‌هایی که می‌بینید به 0.5x تغییر دهید. بدین ترتیب گوشی اندرویدی شما منابع سخت‌افزاری کمتری را برای نشان دادن انیمیشن صرف خواهد کرد و کمتر با مشکل کند شدن مواجه خواهید شد.

 

استفاده از تصاویر زمینه زنده یا ویجت‌های زیاد نیز به شکل مشابهی می‌تواند حافظه دستگاه را محدود کنند. تصویر زمینه زنده را با یک تصویر ثابت عوض کرده و ویجت‌های غیر ضروری را هم از صفحه اصلی گوشی پاک کنید.

بررسی مشکلات مربوط به برنامه‌ها و نصب بروزرسانی‌ها

گاهی اوقات مشکل کند شدن گوشی های اندرویدی به باگ‌های پنهان در یک یا چند برنامه مربوط می‌شود. اگر گوشی شما پس از باز کردن یک برنامه مشخص کند می‌شود، بهتر است کش برنامه مورد نظر را پاک کنید.

برای این کار وارد تنظیمات گوشی شده و گزینه برنامه‌ها را انتخاب کنید. سپس به سراغ برنامه‌ای که فکر می‌کنید مشکل‌ساز شده رفته و روی گزینه پاک کردن کش ضربه بزنید. با این کار تمامی فایل‌های موقت ایجاد شده توسط برنامه پاک خواهند شد. اگر پس از این کار بهبودی حاصل نشد، وارد فروشگاه نرم‌افزاری گوگل پلی شوید و ببینید که آیا آپدیتی برای این برنامه منتشر شده است یا خیر.

 

حذف برنامه و نصب نسخه جدیدتر آن می‌تواند فایل‌های مشکل‌ساز را جایگزین کرده و عملکرد دستگاه را بهتر کند. راه دیگر دریافت نسخه جدیدتر اندروید است. خود گوگل نیز به کاربرانی که با مشکل کند شدن گوشی اندرویدی خود مواجه هستند،‌ آپدیت سیستم عامل را توصیه می‌کند.

برای این کار وارد بخش تنظیمات گوشی شده و گزینه آپدیت سیستم را انتخاب کنید. در صورتی که آپدیت جدیدی در دسترس باشد، در این قسمت مشاهده خواهد شد. به طور کلی اگر گوگل متوجه مشکلی شود که روی تعداد زیادی از کاربران تاثیر گذاشته است، از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری آن را برطرف می‌کند.

هرچند که آپدیت گوشی‌های قدیمی به آخرین نسخه از اندروید کار خوبی نیست؛ زیرا نسخه‌های جدیدتر برای گوشی‌های قوی‌تر با مشخصات بهتر طراحی شده‌اند و ممکن است باعث کند شدن گوشی اندرویدی شما شوند.

پیدا کردن بدافزار برای رفع مشکل کند شدن گوشی

شاید شنیده باشید که گوشی های اندرویدی بیشتر از آیفون‌ها با بدافزارها و تهدیدات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که اندروید یک سیستم عامل متن باز است، کدهای آن هم در اختیار توسعه‌دهندگان و هم مشکل آفرینان قرار دارد. علاوه بر این، سیستم عامل موبایلی گوگل به شما اجازه می‌دهد فایل‌ها یا برنامه‌ها را از منابع شخص ثالث دریافت کنید.

به محض اینکه یک بدافزار وارد دستگاه شما شود، از کدی برای اهداف خود استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب بخشی از حافظه و رم دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد. در این مرحله حتی شاید شما متوجه نشوید که دستگاه دچار مشکل شده است؛ اما بدافزار عملکرد برنامه‌های دیگر را مختل کرده و کنترل برخی از فرآیندهای سیستمی را بر عهده می‌گیرد.

بنابراین اگر با مشکل کند شدن گوشی اندرویدی مواجه هستید و راه‌های فوق جواب نداده‌اند، بهتر است یک برنامه آنتی‌ویروس را روی گوشی نصب کنید. اگر با آنتی‌ویروس نیز مشکل بدافزار حل نشد، می‌توانید دستگاه را ریست کنید. اگر ریست کردن نیز مشکل شما را برطرف نکرد، باید جنبه سخت‌افزاری مشکل را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال اگر باتری مشکل داشته باشد، نمی‌تواند انرژی مورد نیاز گوشی اندرویدی را تامین کند و همین باعث کند شدن آن خواهد شد. دیگر قطعات معیوب همچون پردازنده یا رم نیز می‌توانند نقش مهمی در این مسئله داشته باشند. هرچند که تشخیص قطعه خراب کار آسانی نیست و برای این کار باید به نمایندگی رسمی گوشی یا یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

منبع گجت نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی