کد خبر : 13409

رفتار با نوجوانان

اگر رابطه والدین با فرزندان خود تیره‌وتار است این تیرگی روابط لزوما تقصیر فرزندان نیست.

به گزارش ورنداز :

چگونه رابطه بهتری با نوجوان خود داشته باشیم؟

اگر رابطه والدین با فرزندان خود تیره‌وتار است این تیرگی روابط لزوما تقصیر فرزندان نیست. باربارا گرینبرگ روانشناس کودک و خانواده می‌گوید: «ممکن است ما به عنوان والدین بیشترین آسیب را به روابط بین خودمان و فرزندانمان وارد کنیم. ما در برخی زمینه‌ها نسبت به فرزندانمان بسیار سخت‌گیر و در برخی زمینه‌ها به اندازه کافی سخت‌گیر نیستیم.»

رازهای فرزندتان را فاش نکنید

اگر فرزند نوجوان شما با شما درددل می‌کند و چیزی به شما می‌گوید شما باید راز او را حفظ کنید. شاید به‌نظرتان خنده‌دار باشد که متوجه شوید فرزند شما به کسی دلبستگی دارد اما اگر این خبر را به خواهر و یا دوست خود بگویید او را نسبت به خود بی‌اعتماد می‌کنید. شما باید اعتماد او را جدی بگیرید و تا زمانی که در معرض آسیب نباشد، رازش را حفظ کنید.

گرینبرگ می‌گوید: «این کار واقعا اعتماد فرزندتان را به شما از بین می‌برد و ممکن است که احساس کند برای شما مهم نیست و یا اینکه اسرارش دستخوش سرگرمی شما است.»

فرزندتان را با دوستانش مقایسه نکنید

گرینبرگ می‌گوید: «والدین دائما این مقایسه را انجام می‌دهند. مثلا چرا نمی‌توانی بیشتر شبیه دوستت رفتار کنی؟ دوستت را نگاه کن چه رفتار خوبی با مادرش دارد یا مثلا دوستت همیشه از تو نمرات بهتری می‌گیرد.»

اینکه از فرزندتان بپرسید چرا نمی‌تواند شبیه دوستش باشد و نمرات خوبی بگیرد، او را تشویق به درس خواندن نمی‌کند و یا نگرش او را در خانه تغییر نمی‌دهد. شما با این کار تنها حس بی‌کفایتی را به او القا می‌کنید و دوست او را رقیبش می‌کنید. شما باید روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید.

حرف او را قطع نکنید

به این فکر کنید که شما هم روزی نوجوان بوده‌اید و می‌دانید آن‌ها چه دورانی را می‌گذرانند با این تفاوت که شما درگیر گوشی‌های هوشمند نبودید. با این حال ایجاد مزاحمت و قطع کردن حرف او باعث نمی‌شود که فرزندتان به دقت به حرف‌های شما گوش دهد. گوش دادن به حرف‌های فرزندتان بسیار مهم است. اگر طوری رفتار کنید که حرف‌های او برای شما بی‌اهمیت است، دیگر با شما صحبت نخواهد کرد. او باید بداند که احساساتش برای شما مهم است و شما تماما به حرف‌های او گوش می‌دهید.

گرینبرگ دراین‌باره می‌گوید: «شما حین گوش دادن به حرف‌های فرزندتان باید مراقب احساسات خود باشید. تغییر خلق‌وخوی شما نسبت به حرف‌های فرزندتان می‌تواند به رابطه‌تان آسیب برساند.»

در موارد کوچک از او انتقاد نکنید

این درست است که شما باید محدودیت‌هایی در مورد لباس پوشیدن فرزندتان بگذارید اما گیر دادن بیش از حد به کمد و موی فرزندتان اصلا درست نیست. اگر فکر می‌کنید مدل موی فرزندتان خوب نیست و لباس‌هایش با هم همخوانی ندارد نیازی نیست که آن را به زبان بیاورید.

گرینبرگ می‌گوید: «آنچه مهم است کیفیت رابطه‌تان است و باید بیش از هرچیز آن را حفظ کنید.» قبل از اینکه به او بگویید شلوارت خیلی تنگ است از خود بپرسید که آیا واقعا لازم است این حرف را بزنید و آیا این حرف به رابطه شما کمک می‌کند یا خیر.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع 55 آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی