کد خبر : 13003

زیره | مضررات زیره | زیره برای لاغری

زیره ادویه‌ ای با خواص زیاد است و برای لاغری هم مورد استفاده قرار می گیرد اما زیاده روی در مصرف آن خطراتی به همراه دارد.

به گزارش ورنداز :

خطرات جبران ناپذیر استفاده زیاد از زیره برای لاغری

شهرت زیره برای لاغری و رفع نفخ آنقدر زیاد شده که گاهی مصرف کنندگانش را به دردسر می‌اندازد و دچار عارضه می‌کند! اما آیا عرق و دمنوش زیره همین‌قدر موثرند؟ زیره سبز مصرف کنیم یا سیاه؟

زیره ادویه‌ای با عطر قوی و خواص شناخته شده است اما گاهی در مورد آن مبالغه می‌شود!

زیره سیاه و سبز هر دو طبعی گرم و خشک دارند؛ زیره سیاه بیشتر مصارف دارویی دارد و توصیه نمی‌شود که به صورت عمومی مصرف شود اما از زیره سبز می‌توان به عنوان ادویه در غذای روزمره استفاده کرد.

دکتر اختری درباره اثرات لاغر کننده زیره گفت:

«بهترین تصمیم برای لاغری، محدود کردن مصرف کربوهیدرات مانند نان و برنج و شیرینی است. استفاده از زیره به صورت خوردن ماست و زیره سیاه به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند؛ از دیگر سو، عرقیات گیاهی نمی‌توانند چاقی موضعی را برطرف کنند! بلکه تنها انجام ورزش‌های مفید و موثر بر موضع چاقی است.»

دکتر اختری در رابطه با مصرف عرق زیره توضیح داد: «در مورد شهرت عرق زیره سیاه به لاغری، بر اساس گزارش افرادی که میل کرده‌اند، سه هفته اول کمی کاهش اشتها ایجاد کرده است و بعد متوقف شده و اشتهای فرد به حالت عادی خود برگشته است.» در فردی با مزاج گرم و خشک این عرق می‌تواند، بی‌قراری ایجاد کند.

 
 

در مورد دمنوش‌ها باید گفت این نوشیدنی‌ها در واقع گیاهانی دارویی هستند و میل کردن هیچ‌یک از اینها روزی سه بار توصیه نمی‌شود.

دمنوش بابونه، زیره سبز، بادرنجبویه، گل گاو زبان، چای کوهی، چای ترش، پونه، نعنا، اسطوخودوس، گل محمدی برخلاف چای لاهیجان، دارو هستند.

«شما می‌توانید تا سال‌ها روزی یکی دو لیوان چای لاهیجان تازه‌دم و میل کنید ولی اگر روی این دم‌نوش‌ها مداومت کنید بعد از مدت کوتاهی عوارض آن خود را نشان می‌دهد.»

در مورد دمنوش‌ها از هر کدام هفته‌ای دو تا سه بار اجازه دارید میل کنید و در طول روز یک فنجان کافی است.

حال اگر کسی مشکل کبدی، کلیوی و … داشته باشد موضوع پیچیده‌تر هم می‌شود و پزشک بر اساس آزمایشات بیمار تصمیم می‌گیرد چه مقدار از چه نوع گیاه دارویی می‌تواند به بیمار کمک می‌کند.

منبع همشهری آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی